سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
مقاومت فکری در برابر دشمنان با شرکت در نماز جمعه محقق می‌شود

حاج علی اکبری گفت: اگر امت اسلامی بتوانند در مقابل دشمنان مقاومت فکری کند در سایر عرصه‌های مقاومت نیز سربلند خواهد شد. این مقاومت فکری نیز در قالب ذکر در نماز جمعه قرار داده شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم رونمایی از سایت، شبکه‌های اجتماعی و محصولات ‌فرهنگی مکتوب و تصویری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور صبح امروز، سه‌شنبه ۵ مرداد و همزمان با سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد. 

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، و حجت‌الاسلام و المسلمین نوری، سخنگوی این شورا، از ۹ محصول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه رونمایی کردند.

شبکه اجتماعی و لوگوی شبکه امامت، پایگاه اطلاع‌رسانی نماز جمعه، سامانه ارتباط مردمی تلفنی و پیامکی، کتاب عکس‌های گرافیکی نماز جمعه،کتاب تصویری شهدای محراب، کتاب سه جلدی «نماز جمعه تراز از منظر مقام معظم رهبری»، «دیدارنگار ائمه جمعه با مقام معظم رهبری (مجموعه فرمایشات رهبر انقلاب از سال ۱۳۶۸ در دیدار با ائمه جمعه)، پویش «قرائت آیه ۹ سوره جمعه»، فراخوان جشنواره شعر نماز جمعه و «شکوه جمعه» (ثبت جلوه‌های بصری حضور مردم در نماز جمعه با تأکید بر حضور خانواده‌ها و کودکان) از جمله محصولاتی بودند که در این مراسم رونمایی شدند.     

حجت الاسلام علی نوری در این مراسم درباره آثار رونمایی شده توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: آثار رونمایی شده در سه بخش ارائه می‌شود؛ دربخش مکتوب سه جلد کتاب از مجموعه فرمایشات مقام رهبری با عنوان «نماز جمعه تراز» به صورت موضوعی، زمان بندی تاریخی و .. در سه جلد کتاب نفیس منتشر شده است. همچنین کتاب «دیدار نگار» شامل طبقه بندی سخنان مقام معظم رهبری در مجموع 22 جلسه دیدار ایشان با ائمه جمعه تبدیل به کتاب شده که همراه با اینفو گرافی و تصاویر است. کتاب عکس «شهدای محراب» نیز کاری فاخر و ارزشمند برای ادای دین شهدای روحانیت و نماز جمعه است. علاوه بر این کتاب آثار گرافیکی ستاد جمعه هم به همت هنرمندان ایرانی در کارگاهی که ماه های گذشته تشکیل شد و آثار در آن ارائه شد به چاپ رسیده است.
 
او درباره اقدامات انجام شده در بخش فراخوان عنوان کرد: ما فراخوان «شعر نماز جمعه» را با همکاری مرکز موسیقی صدا و سیما امروز کلید می‌زنیم. همچنین فراخوان «‌قرائت آیه نهم سوره جمعه» با همکاری شبکه قرآن و دومین جشنواره عکس شکوه نماز جمعه امروز رونمایی می‌شود.
 
نوری درباره فعالیت‌های صورت گرفته در بخش رسانه هم توضیح داد: امروز با بازنگری و بازآرایی مرکز ارتباطات و رسانه، سایت نماز جمعه رونمایی می‌‌شود. این سایت تنوع ویژه‌ای دارد و در تمام کشور، همگان می‌توانند با امام جمعه خود اتصال پیدا کنند و در کنار آن اخبار، اطلاعات، آثار مرتبطو ... با نماز جمعه را مشاهده کنند. همچنین شبکه اجتماعی نیز به صورت رسمی امروز رونمایی می‌شود. با رونمایی از سامانه ارتباطات مردمی، تلفنی وپیامکی نیز در سراسر کشور امکان شنیدن پیشنهادات، انتقادات و ایده‌ها فراهم می‌شود.
 
حجت الاسلام حجر حسنی سعدی نیز که در تدوین مجموعه «نماز جمعه تراز» مسئولیت داشته در بخش دیگری از این مراسم درباره این آثار گفت: مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف با ائمه جمعه از سال 1368 جمع آوری شد و در چهار سبک مختلف آماده بهره‌برداری شد که ائمه و فعالان این حوزه می‌توانند از آن استفاده کنند. جلد اول با عنوان«نماز جمعه تراز» مجموعه دیدارها را به لحاظ تاریخی بررسی کرده چون در دهه 70، 80 و 90 مقام معظم رهبری موضوعات مختلفی را مطرح می‌کنند. جلد دوم نیز همان سخنرانی‌ها را به صورت موضوعی بررسی می‌کند و در نهایت در جلد سوم مجموعه سخنان به صورت شرح مکمل آورده شده است و تمامی سخنان ایشان هر یک به صورت منسجم در قالب یک دیدارنگار آماده شده است. 

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری نیز در ادامه این مراسم در سخنانی با گرامیداشت سالروز تأسیس نماز جمعه در جمهوری اسلامی و تبریک عید غدیر گفت: امروز «یوم الشکر» و روز تعظیم یکی از بزرگترین مصادیق شعائرالله است و خداوند دوست دارد که امت اسلامی هم قدر نعمت‌های الهی را بداند و هم شعائر الهی را تعظیم کرده و گرامی و بزرگ بدارد.

او افزود: نماز جمعه نعمت بزرگی است، آنقدر که امام حکیم راحل درباره آن این تعبیر را دارند که اگر انقلاب اسلامی جز نماز جمعه چیز به ملت ما نمی‌داد باز هم کافی بود و به همین دلیل فرمودند نماز جمعه در رأس امور است.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: ما در این ۴۲ سال از این نعمت بهره‌مند شدیم و هم مردم و هم دشمنان ملت ما متوجه شدند نماز جمعه چه کیمیای بزرگی برای حفظ انسجام جامعه، پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و ترویج آرمان‌هاست و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نماز جمعه «نهاد پربرکت رحمانی» است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه ما طی این سال‌ها بیشتر با اسرار این عطیه الهی آشنا شدیم، گفت: در نماز جمعه یک حلاوت و شیرینی خاصی وجود دارد که اگر کسی به دعوت خداوند برای بهره‌مندی از این شیرینی پاسخ مثبت بدهد دیگر نمی‌تواند از آن دل بکند.

او با بیان اینکه خداوند در نماز جمعه بسیاری از نیازمندی‌های امت اسلامی را تعبیه کرده است، گفت: امت اسلامی نیازمند ارتباط یکپارچه و منسجم با امام مسلمین است و نماز جمعه اساسا نماز امامت و امام است و با امام مسلمین یا منصوبان ایشان شکل می‌گیرد. در واقع در نماز جمعه یک ارتباط فکری و گفتمانی با امام شکل می‌گیرد که یکی از بزرگترین برکات نماز جمعه است.

حاج‌ علی‌اکبری گفت: جامعه اسلامی نیازمند آن است که در جریان مسائل جاری، سیاست‌ها و مصلحت‌ها قرار بگیرد و به همین دلیل بحشی از نماز جمعه به عنوان خطبه قرار داده شده تا نیاز مردم به دریافت خبر و تحلیل امین و به روز تأمین شود. همچنین امت اسلامی باید نسبت به توطئه‌ها، تهدیدها و فتنه‌ها آگاه شود و مرتب از آنها باخبر باشد و خداوند این را در متن نماز جمعه تعبیه کرده تا مردم از طراحی شیاطین باخبر شده و بتوانند مقاومت کنند.

او با اشاره به اهمیت مقاومت فکری به عنوان پایه اصلی مقاومت توضیح داد: اگر امت اسلامی بتوانند در مقابل دشمنان مقاومت فکری کند در سایر عرصه‌های مقاومت نیز سربلند خواهد شد. این مقاومت فکری نیز در قالب ذکر در نماز جمعه قرار داده شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: امت اسلامی نیاز دارد در ارتباط با محیط پیرامونی زندگی خود سهم و مشارکت داشته باشد و نماز جمعه در هر شهر فرصت این مطلع شدن و جلب همکاری مردم را فراهم می‌کند و امام جمعه باید مردم را در جریان مسائل روزمره زندگی قرار دهد.

خطیب موقت جمعه تهران با تأکید بر نیاز امت اسلامی به داشتن پیوند قوی با همدیگر گفت: «اخوت ایمانی» یکی از مهمترین نیازهای امت اسلامی است که در آن عاطفه‌ها با اندیشه‌ها پیوند می‌خورد و در واقع نماز جمعه به پیوندهای فکری و قلبی امت اسلامی پاسخ می‌دهد. در همین دیدارهای مردم با همدیگر است که انس شکل می‌گیرد و مردم روحیه پیدا می‌کنند و امروز جامعه به مهر، عاطفه و محبت نیاز جدی دارد و نماز جمعه این را تقویت می‌کند و به همین دلایل است که رهبر انقلاب از نماز جمعه به عنوان «نهاد پربرکت رحمانی» تعبیر کردند.

حاج علی‌اکبری افزود: تجربه نیز نشان داده هرگاه حزب‌الله در این گردهمایی هفتگی وحدت گفتمانی و فکری پیدا می‌کند و در پرتو یاد خدا دست به دست هم می‌دهد ان وقت سایر برکات هم نازل می‌شود و خداوند همیشه درکنار اجتماع دل‌ها و دست‌های مؤمنان برکات خود را نازل می‌کند. لذا این همه تشویق و تأکید برای حضور در نماز جمعه بی‌جهت نیست زیرا خداوند مصلحت فرد و امت را در این نماز هفتگی قرار داده واسرار حج به صورت فشرده شده در نماز جمعه تعبیه شده است.

او در پایان گفت: ما باید به خاطر این نعمت سپاسگزار انقلاب اسلامی، امام راحل، شهدای محراب، شهدا و مؤسسین عالیقدر نماز جمعه باشیم و ۵ مرداد فرصت قدرشناسی از همه کسانی است که با همت خود نماز جمعه را در اقصی نقاط کشور احیا کردند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها