یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
برگزاری ویژه برنامه «گفتگو درباره هدف ها و روش های خواندن متن های ادبی»

ویژه برنامه «گفتگو درباره هدف‌ها و روش‌های خواندن متن‌های ادبی» از سری برنامه‌های طرح «کتابخانه تابستانه» در آذربایجان‌غربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ِایبنا) در آذربایجان‌غربی،  ویژه برنامه «گفتگو درباره هدف‌ها و روش‌های خواندن متن‌های ادبی» از سری برنامه‌های «طرح کتابخانه تابستانه» به همت این اداره کل و کتابخانه پانزده خرداد شهرستان خوی با حضور فرزانه آقاپور، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در فضای مجازی برگزار شد.

فرزانه آقاپور، در ابتدای نشست، با اشاره به انواع خواندن و شیوه‌های معناسازی توسط مخاطبان گفت: بسته به هدف از خواندن، تجربه‌های پیشین خواندن، ویژگی‌های فرهنگی، تجربه‌های زیسته، وضعیت و موقعیت خواندن مخاطبان گوناگون، شیوه‌های متفاوتی از معناسازی را می‌سازند.

آقاپور، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، بیان داشت:  یکی از انواع خواندن، خوانش انتقادی است که در این شیوه مخاطب در برابر متن منفعل نیست و فعالانه وارد گفت‌وگو و بازی با متن می‌شود. نویسندگان ممکن است از شگردهایی مانند سپیدنویسی و فاصله‌گذاری برای ایجاد قابلیت‌های خوانش انتقادی در متن بهره گیرند، اما سهم مخاطب در ساختن معنا انکارناپذیر بوده و ضروری است نوجوانان برای فهم همه‌جانبه‌ متن و در امان ماندن از محتواهای آسیب‌زای احتمالی خوانش انتقادی را بیاموزند. نوجوانان باید بسته به هدف و گرایش‌هایشان کتاب مناسب خود را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی ارجمندترند که چند صدا باشند، امکان‌های معناسازی بیشتر را برای مخاطب فراهم کنند و او را به بازی بگیرند، اما هیچ‌گاه مایل نیستم انتخاب‌های خودم را به نوجوانان تحمیل کنم. آن‌ها با یادگیری خوانش انتقادی می‌توانند گزینش‌های خود را داشته باشند و در ‌جمع‌خوانی شیوه‌های خواندن و دریافت‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

در این برنامه کتاب تصویری داستانی «ندای مرداب، نوشته داوید کالی، ترجمه‌ ناهید خدایاری» توسط مینا و مهدیس علیاری، علی و مونا یاوری، امیررضا علیلو از اعضای نوجوان و فعال کتابخانه ۱۵ خرداد جمع‌خوانی شد و نوجوانان حاضر در جلسه در چند سطح کتاب را تحلیل و برداشت‌های متنوعی را از متن واژگانی و تصویر مطرح و درباره‌ مفهوم خانه، مهاجرت و نمادها و نشانه‌های تصویری و واژگانی مربوط به این مفهوم‌ها در کتاب ندای مرداب گفت‌وگو کردند.


کتاب «ندای مرداب» داستان زندگی کودکی است به نام بوریس، کودکی پرسش‌گر که برای یافتن پاسخ پرسش‌هایش فضای امن خانه را ترک می‌کند و در جست‌وجوی هویت گم‌شده‌اش خانواده جدیدی پیدا می‌کند.

در ادامه با طرح سؤال «تعریف و تلقی خود را از مفهوم خانه چیست؟» مسابقه چهارگزینه‌ای همراه با جوایز نقدی برگزار شد که علاقه‌مندان با ارسال پاسخ به شماره ۱۰۰۰۴۵۰۱۲ در این مسابقه شرکت کردند. علاقه‌مندان براي شرکت در این طرح می‌توانند با ارسال عدد ۱ برای کودکان، ۲ برای نوجوانان و ۳ برای بزرگسالان به شماره ۱۰۰۰۴۵۰۱۲ به صورت رایگان در این طرح ثبت نام و شرکت کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها