دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
ویژه‌برنامه «قدر قلم» به میزبانی پایتخت کتاب برگزار شد

نشست ادبی «قدر قلم» به‌همت محفل ادبی قند پارسی در ااداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس به میزبانی شیراز پایتخت کتاب ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، ویژه‌برنامه «قدر قلم» به مناسبت گرامیداشت ‌روز قلم و صاحبان قلم و کتابت، امروز دوشنبه ۱۴ تیرماه با حضور مسئولان، نویسندگان و شاعران کشور به صورت مجازی و به میزبانی شهر شیراز و محفل ادبی قند پارسی برگزار شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این نشست با بیان اینکه نام‌گذاری روزی برای قلم، تقویم تیرماه را آراسته است، عنوان کرد: قلم و ارزش قلم، ریشه در فرهنگ دیرینه ایران اسلامی دارد. جای روزی برای گرامیداشت این مهم در تقویم همواره خالی بود تا در اوایل دهه هشتاد این نام‌گذاری انجام شد. نباید به این روز بسنده کنیم و لازم است به مناسبت‌های مختلف اهالی قلم را پاس بداریم.
 
روح‌الله منوچهری با بیان اینکه امروز تلنگری است تا ارزش قلم و جایگاه اهالی قلم را یادآور شویم، گفت: قلم آنگاه مهم است که خداوند بزرگ خود را با قلم معرفی می‌کند و می‌فرماید «الذی علم بالقلم» و در جای دیگری از قرآن مجید به آن سوگند می‌خورد. همچنین احادیث و روایات متعددی در این باره داریم.
 
وی اضافه کرد: قلم، هم می‌آفریند و هم تخریب می‌کند؛ قلم هم‌چون عقل دومی بسیاری از مطالب را بیان می‌کند و بسیاری از حسنات را به نیکی‌های ماندگار تبدیل کند. صاحبان قلم در تاریخ همواره با متون و کتاب‌های خود، زندگی مردم را تغییر دادند.
 
غلامرضا کافی دبیر محفل ادبی قند پارسی نیز در این نشست با گرامی‌داشت مقام نویسندگان، شاعران و صاحبان قلم، گفت: فرهنگ ما سرشار از گرامی‌داشت و پاس‌داشت قلم است. در تاریخ گران‌سنگ بیهقی نیز به ارزش قلم به‌درستی اشاره شده و نگارنده این کتاب می‌گوید: «هیچ نبشته‌ای نباشد که به خواندن نیرزد».
 
در ادامه این نشست، محسن مومنی شریف از نویسندگان مطرح کشور و رئیس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که به صورت مجازی مهمان این دیدار بود، با تبریک روز قلم، عنوان کرد: تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران در جبهه فرهنگی است.
 
وی با اشاره به وجود مشکلات کتابخوانی و آموزش در کشور، گفت: چیزی که در جامعه ما مغفول مانده، فقدان نگاه به تاریخ، کمبود اطلاعات تاریخی و بیگانگی ما با تاریخ است. این نکته از مدارس شروع و در سطح بالاتر هم دیده می‌شود.
 
خالق کتاب «در کمین گل سرخ» با بیان اینکه تلاش کردم بیشتر در حوزه تاریخ کار کنم، اضافه کرد: رمان، داستان و کتاب موضوعی در این حوزه نوشتم تا تاریخ را برای مخاطب شیرین کنم. ملتی که با تاریخ خود بیگانه باشد هویت خود را از دست می‌دهد. امروز در جنگ هویت‌ها، یکی از چیزهایی که ما می‌توانیم به آن تمسک بجوییم، تاریخ ما است. ما در بستر تاریخ با افتخار هستیم. هر ملتی که با ایران سر و کار داشته باشد، با فرهنگ ایران پیوند خورده و حتی تمدن اسلامی هم بسیار مدیون ایرانیان است.
 
وی اضافه کرد: تاریخ در قرآن جلوه خاصی دارد و تاریخ‌نگاری بعد از اسلام رشد گسترده‌ای داشته است. امروز این نقیصه وجود دارد و باید آسیب‌شناسی شود. در گذشته همواره تاریخ را ادبا می‌نوشتند و کتاب‌های تاریخی بعد ادبی داشت که خواندنی بود؛ اما از زمان مشروطیت تاریخ‌نگاری در کشور ما سوی دیگری گرفت. امروزه نیز تاریخ در مدارس و آموزش ما حول اعداد می‌گردد و از محتوای تاریخ بیگانه شده است.
 
مومنی یادآور شد: کودکان و نوجوانان ما باید بدانند ما که هستیم و الان چه جایگاهی داریم. تا زمانی‌ که پای خود را در تاریخ محکم نکنیم، نمی‌توانیم آینده را بسازیم.
 
این نویسنده با معرفی سلسله کتاب‌های سرگذشت استعمار گفت: پس از صحبت‌های رهبری که فرمودند «جوانان ما با تاریخ استعمار ناآشنا هستند»، بر آن شدیم تا در این حوزه کار کنیم. تصمیم بر آن شد با همکاری مهدی میرکیانی سلسله کتاب‌های با این موضوع برای کودک و نوجوان نوشته شود. عنوان این کتاب‌ها «سرگذشت استعمار» است که تاکنون 15 جلد از آن منتشر شده است.
 
محسن پرویز، نویسنده و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون اسبق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست، گفت: گاهی با این سوال مواجه می‌شویم که شاخص‌های کتاب خوب چیست و معمولا پاسخ مسئولان ما این است که کتاب خوب کم است. این نشان تعالی‌گرایی دست‌اندرکاران این حوزه است که باعث می‌شود از آثار خوب موجود غافل شویم.
 
پرویز با اشاره به اینکه در همه حوزه‌ها آثار فاخر در کشور وجود دارد، گفت: در حوزه‌هایی که کمتر کار شده است و احساس کمبود می‌کنیم، همچون داستان‌های مرتبط با انقلاب اسلامی نیز، اگر به‌خوبی دقت کنیم، آثار قابل عرضه وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی کتاب به شکل مناسب در کشور ما صورت نمی‌گیرد، اضافه کرد: کتاب‌های چاپ شده به خوبی شناخته نشده و در اختیار مخاطب قرار نگرفته است که همین باعث عدم تجدید چاپ آنها شده است. اشکال کار ما این است که آثار خوب را به مخاطب معرفی نمی‌کنیم، لذا مخاطب احساس می‌کند آثار خوب در این حوزه‌ها موجود نیست.
 
نویسنده کتاب «دیگر از پرستوها خبری نیست» در ادامه عنوان کرد: کسانی که از حوزه فرهنگ دورتر هستند، دلیل کمبود کتاب‌خوانی را بحث گرانی کتاب و مشکلات ناشی از اقتصادی می‌دانند. این در حالی است که در نظرسنجی از مخاطبان نمایشگاه کتاب، مشخص شد که مشکلات اقتصادی در ردیف‌های پایانی علل قرار دارد و اطلاع نداشتن از اطلاعات کتاب و عدم دسترسی، علل اصلی کتاب نخواندن است.
 
وی افزود: عدم توجه به فرهنگ مراجعه به کتابخانه‌ و امانت گرفتن کتاب و استفاده درست از فضای مجازی در راستای مطالعه، از دیگر مشکلات این حوزه است.
 
این نشست در ادامه با شعرخوانی شاعرانی همچون  بهمن ساکی شاعر اهل اهواز، لیلا فکور، بانوی شاعر شیرازی  و خلیل آزمون، شاعر بوشهری همراه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها