یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
چهارمین دوسالانه «داستان کوتاه زاینده‌رود» برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهارمین جشنوارۀ سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود با معرفی برگزیدگان چهارمین دوره، به پایان راه خود رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود به شیوه مجازی این فصل خود را به پایان رساند.

در ابتدای آئین اختتامیه مجازی که شب گذشته (شنبه ۲۲ خردادماه) به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرکتاب جهاد دانشگاهی اصفهان برگزار شد، مهدی ژیان‌پور، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود به گفته بسیاری از منتقدان، از پویاترین و سالمترین جشنواره‌های داستانی است.

وی ادامه داد: جشنواره دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود محلی برای  رقابت در بین دانشجویان سراسر کشور و خارج از کشور را نیز فراهم کرد. فضای فرهنگی، اجتماعی ما در حال حاضر به شدت نیاز به پدیده‌های این چنینی دارد تا ضمن یادآوری ریشه‌های مشترکمان، یاری‌مان کنند استعدادها را عرضه کنیم. این جشنواره در راستای تداوم جریان‌های ادبی با هدف کشف استعدادهای دانشجویان برگزار می‌شود.  

پس از پخش کلیپ ادوار مختلف جشنواره، سیاوش گلشیری، داستان‌نویس و دبیر چهارمین دوره از جشنواره گفت: جشنواره به‌صورت دوسالانه، چهار دوره برگزار شد و در هر دوره با یاد و نام کسی پیوند خورده است. اختتامیه چهارمین دوره جشنواره دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌ رود نیز شش سال پس از اولین دوره برگزاری در ماه خرداد 1394 برگزار شد. عزیزانی که در دوره‌های قبل حضور داشتند، حتما مرحوم کورش اسدی را خوب به یاد دارند. او چند روزی مهمان جشنواره بود و با رفتنش همه را در شوک و ناباوری فرو برد اما جه خوب که برگزیدگان آن دوره حالا صاحب قلم و کتاب‌‌اند.

وی درباره نحوه  انتخاب داستان‌ها نیز گفت: در بخش آزاد به علت نزدیک بودن امتیازها و مزیت داستان‌ها، به جای یک نفر، دو نفر را به عنوان برگزیده اعلام کردیم.

در ادامه این آیین، ابراهیم سلیمی کوچی، یکی از داوران چهارمین دوره جشنواره دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود به نمایندگی از سایر داوران گفت: روایت‌های زاینده‌رود از جنس جوانی و نوجویی و تجربه‌ورزی بود. روایت‌هایی برآمده از درد بلوغی که سخت نجیب و بی‌هیاهو بود و گاه‌به‌گاه ته‌مایه‌ای از اعتراض، از دلتنگی، از اندوه داشت.

وی ادامه داد: همه ما داستان‌های زاینده‌رود را دوست داشتیم.چرا که رد جسارت و سخت‌کوشی نویسندگان از دور هم بر پیشانی‌ِ داستان‌ها پیدا بود. ما امّا ناگزیر از انتخاب بودیم. این جشنواره خجسته را به دیده‌ جان گرامی می‌داریم و به احترام یکایک نویسندگان جوان زاینده‌رود تمام‌قد می‌ایستیم.
 
در پایان این دوره از جشنواره که به دلیل کرونا با محدودیت‌های خاص خود و کاملا به صورت مجازی برگزار شد، برگزیدگان بخش‌های مختلف چهارمین دوره جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

بخش ویژه زاینده‌رود
رتبه اول: مهری مصور، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، موسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو با داستان «قایق دراگون بوت»

بخش آزاد
رتبه اول به‌طور مشترک:
بهزاد ناظمیان، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی با داستان «اسباب‌کشی بزرگ»
محمدصادق افشاری، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی با داستان «بوی چرم می‌داد و عطر نگاه»
رتبه دوم به‌طور مشترک:
ندا علیپور، دانشجوی کارشناسی زیان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تهران با داستان «مقدمات یک مهمانی مفصل»
زهره مقصودی، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان با داستان «توزی ابدی»
رتبه سوم به‌طور مشترک:
محمدجواد روزگار، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه رازی با داستان «خلیفه»
پروانه حیدری، دانشجوی کارشناسی شیمی کاربردی، دانشگاه خوارزمی با داستان «برای خاطر بادام‌ها»

بخش دانشجویان ایرانی خارج از کشور
رتبه اول: مانا خسروشاهی دانشجوی کارشناسی مطالعات تنش‌ها و حقوق بشر، اوهای کانادا با داستان «به نام او که در این نزدیکی‌ها گم شد»

بخش کوتاه کوتاه
رتبه اول: امیرحسین فرزان کیا دانشجوی کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با داستان «شکار»

تقدیر شدگان جشنواره
1. یاسمن اکبرپور، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه آزاد اسلامی در بخش ویژه زاینده‌رود با داستان «محبوب با وقار»
2. محسن ایوبی دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی در بخش داستان کوتاه با داستان «فراموشی»
3. خسرو عباسی خودلان، کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور البرز در بخش آزاد، با داستان «هندی من فضل ربی»
4. ابوالفضل آقائی‌پور، دانشجوی دکتری عمومی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بخش آزاد با داستان «چکاوک‌ها»
5. عماد جعفری، دانشجوی مهندسی برق و الکترونیک، دانشگاه صنعتی شیراز در بخش آزاد با داستان «ملاقات در برهوت»

جوایزی که در چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود برای برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره در نظر گرفته‌ شد، در بخش آزاد، برای نفر اول ۵۰ میلیون ریال، نفر دوم ۴۰ میلیون ریال و نفر سوم ۳۰ میلیون ریال در نظر گرفته‌شده و به نفرات چهارم تا دهم نیز جوایزی اهدا می‌شود. در بخش زاینده‌رود نیز ۴۰ میلیون ریال، داستان کوتاه، ۱۰ میلیون ریال و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، ۱۰ میلیون ریال به نفرات اول هر بخش اهدا خواهد شد.

دکتر ابراهیم سلیمی کوچی عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، شاهرخ گیوا و سلمان باهنر که هر سه برای جامعه ادبی شناخته‌شده هستند، امسال داوری داستان‌های ارسال‌شده را برعهده داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها