یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
جزئیات کنگره «محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» تشریح شد

اختتامیه کنگره «محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، دبیرکل کنگره «محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» ظهر امروز یکشنبه 29 فروردین در نشستی مجازی به تشریح اهداف این رویداد پرداخت و گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره، معرفی پیامبر رحمت و ترسیم اسلام راستین، از طریق شبکه‌سازی و ایجاد هم‌افزایی در میان ظرفیت‌های هنری و ادبی جهان است.
 
حامد تقوایی افزود: به دنبال آن هستیم که شوری ایجاد کنیم که توهین‌ها و اسلام‌هراسی‌ها را بی‌اثر کند. آن هم به زبان هنر و ادب که تاثیرگذارترین و گیراترین زبان است. هدف دیگر استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه و اساتید دانشگاه در ارتباط با جامعه است.
 
وی ادامه داد: شروع این کار از مرکز آفرینش‌های هنری استادان دانشگاه بود و اساتید دانشگاه در کنار متخصصین غیردانشگاهی، دست‌اندرکاران اصلی این کنگره هستند. البته به تدریج نهادهای دیگر نیز همراه شدند. بنابراین ترکیبی از اندیشه، دانش و هنر را خواهیم داشت که تاثیرگذاری را بیشتر خواهد کرد.
 
به گفته دبیرکل کنگره «محمد، پیامبر رحمت» تاکنون مجموعه کامل و چندزبانه که متمرکز بر معرفی پیامبر صلوات الله علیه باشد، نداشتیم. در این پروژه به‌عنوان هدف مهم دیگر، به هفت زبان و در موضوعات و رشته‌های متنوع هنری و ادبی تدریجا مجموعه کاملی ایجاد خواهد شد که با پیوست‌های کوتاه اعتقادی، تاریخی و قرآنی نیز تکمیل می‌شود و به‌صورت مجازی و در قالب یک نمایشگاه حرفه‌ای به‌صورت دائم به نمایش در خواهد آمد.

 
وی هدف دیگر این کنگره را الهام بخشی هویت شهر شیراز در جایگاه سومین حرم اهل بیت و تثبیت جایگاه شیراز به عنوان قطب ادب و هنر عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های هنری پراکنده و مغفول فراوانی در شیراز هست که حول یک پروژه بزرگ می‌تواند فعال و منسجم شود. همچنین برگزاری این کنگره در سال‌های آینده به صورت گسترده، بستر آشنایی مردم دنیا و حتی گردآمدن مفاخر هنری جهان اسلام و دنیا را طی یک برنامه حضوری چند روزه در این شهر فراهم خواهد کرد. البته دستیابی به این اهداف تدریجی و با صبر و حوصله باید انجام بشود و کار ساده‌ای نیست.
 
وی اضافه کرد: به منظور دستیابی به این اهداف ابتدا در یک بازه زمانی 5 ماهه که از بعثت پیامبر (ص) آغاز شده است آثار از طریق سایت کنگره دریافت خواهد شد. این سایت به هفت زبان تهیه شده و قابلیت دریافت آثار و مدیریت داوری آثار را دارد.
 
به گفته تقوایی، مهلت تهیه آثار تا 18 مرداد 1400 خواهد بود. سپس داوری آثار حدود 2 ماه انجام خواهد شد و اختتامیه و معرفی برگزیدگان در هفته وحدت، 2 آبان و مصادف با میلاد پیامبر (ص) برگزار خواهد شد. بعد از اختتامیه تا دور بعد که انشاالله کنگره برگزار شود بحث مهم انتشار آثار هم به صورت مجازی و هم حضوری در کشورهای مختلف را خواهیم داشت. بنابراین مخاطب اصلی کنگره تا قبل از اختتامیه جامعه تخصصی هنری جهان و بعد از اختتامیه کل مردم دنیا هستند.
 
وی تصریح کرد: هنرمندان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های هنری متنوع شامل شعر، داستان کوتاه، خوشنویسی، نقاشی خط، پوستر، تایپوگرافی، هنرهای دیجیتال، نقاشی، عکس، فیلم کوتاه و نماهنگ ارسال کنند. این گستردگی در نوع خودش کم نظیر است و امیدوارم به مدد حضرت رسول (ص) در شان ایشان برگزار شود.
 
تقوایی یادآوری کرد: این کنگره تمرکز ویژه‌ای بر روی توزیع و نشر آثار دریافتی در یک بازه زمانی یکساله پس از مرحله فراخوان و معرفی برگزیدگان خواهد داشت. دریافت اثر و برگزاری نمایشگاه ما را اصلا قانع نمی‌کند. ما باید بتوانیم بستری فراهم کنیم تا بتوانیم با استفاده از آثار دریافتی تعداد زیادی از مردم دنیا را با پیامبر رحمت صلوات الله علیه آشنا کنیم. شاید در رخدادهای پیشین به این مهم کمتر توجه شده باشد.
 
به گفته دبیرکل کنگره محمد، پیامبر رحمت، برای دستیابی به این هدف چند نکته مهم در دستور کار است؛ اول ایجاد یک شبکه بین‌المللی برای اینکه بتوانیم از طریق مراکز همکار به صورت حضوری در کشورهای مختلف نمایشگاه برگزار کنیم و محدود به یک یا چند نمایشگاه ملی نشویم. اقدامات خوبی در این زمینه در کمیته بین‌الملل و با مدیریت دکتر موسی عربی در حال انجام است و به تدریج این شبکه طی چند دوره برگزاری کنگره تکمیل می‌شود.
 
تقوایی از ایجاد نمایشگاه مجازی چند زبانه و دایمی کنگره یادشده خبر داد و افزود: برای این منظور سایت کنگره و شبکه‌های مجازی راه‌اندازی شده است. یک سایت نمایشگاهی حرفه‌ای هم در دست راه‌اندازی است. این نمایشگاه شامل آثار تولید شده در گذشته که توسط دبیران هر رشته گرد‌آوری می‌شود و همچنین آثار دریافتی کنگره است. در کنار گردآوری آثار هنری، کمیته محتوایی کنگره با مدیریت دکتر زهرا قاسم‌نژاد و متشکل از اساتید دانشگاه رشته‌های تاریخ، الهیات و قرآن و حدیث یک پیوست محتوایی مختصر و مفید برای آثار آماده می‌کنند و این محتوا در کمیته ترجمه که باز هم متشکل از اساتید دانشگاه رشته زبان‌های مختلف کنگره است در حال ترجمه است. این پیوست‌ها به اثرگذاری کمک زیادی خواهد کرد.
 
وی به محورهای کنگره اشاره کرد و گفت: پیامبر خاتم (ص)، اسوه اخلاق برای همه ادوار تاریخ بشر در زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی، رحمه للعالمین، رسول مهر و تعامل صحیح و شرافتمندانه ادیان الهی، پیامبر اعظم (ص)، محور و الگوی ایجاد وحدت در امت اسلامی، کمال عقلانیت محمدی (ص) در سبک زندگی اسلامی در برابر افول عقلانیت اومانیستی و خود بنیاد جهان معاصر، معارف محمدی (ص)، قرآن کریم و پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و رستگاری بشر در جامعه جهانی، محمد رسول‌الله (ص)، کمال عبودیت، معرفت  و عرفان الهی و اسلام ناب محمدی (ص) و الهام بخشی روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم موضوعات این رویداد بین‌المللی است.
 
به گفته تقوایی، محورها تقریبا به صورتی طراحی شده که تمامی ابعاد دارای اهمیت در جهت معرفی پیامبر (ص) پوشش داده شود. همچنین شبهاتی که در مورد پیامبر مطرح می‌کنند و از آنها در جهت اسلام‌هراسی استفاده می‌کنند را بتوان با آثار تولیدی پاسخ داد. ازطرفی برای باز بودن دست هنرمندان در هر رشته به فراخور آن رشته محورهای دیگری نیز در نظر گرفتیم که جهت اطلاع بیشتر هنرمندان می‌توانند به فراخوان رشته مورد نظر در سایت کنگره مراجعه کنند.
 
دبیرکل کنگره فوق، در ادامه اعلام کرد: نشست‌ها و برنامه‌های جنبی علمی که در این کار در نظر گرفته شده در نوع خودش کم نظیر است. این نشست‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود و کمیته علمی هنری با مدیریت دکتر ستار خالدیان و کمیته علمی هنری با مدیریت دکتر غلامرضا کافی برنامه‌ریزی را بر عهده دارند. به عنوان مثال وبینار معراج در هنر اسلامی با سخنرانی استاد هنرهای اسلامی دانشگاه لوکزامبورگ و همینطور وبینار نام مبارک پیامبر در کتیبه‌های معماری با سخنرانی استاد دانشگاه قاهره تاکنون برگزار شده است. موارد دیگری با عنوان تجلی نام مبارک پیامبر در هنر خوشنویسی و همچنین سیمای پیامبر در شعر فارسی در حال برنامه‌ریزی است. این وبینارها ازطریق سایت کنگره و اینستاگرام به صورت زنده پخش می‌شود و فایل برنامه‌های گذشته هم قابل دریافت است.
 

 
در ادامه، دکتر موسی عربی، دبیر بین‌الملل کنگره یادشده، بیان کرد: از اقدامات انجام شده در کمیته بین‌الملل می‌توان به پیگیری، شبکه‌سازی و پیوند با شخصیت‌های ادبی و هنری در عرصه جهانی از یک سو و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، ادبی و هنری از سوی دیگر با هدف هم افزایی جبهه فرهنگی جهان اسلام با دیدگاه فرامرزی، فرامذهبی، فراقومیتی، فرانژادی و فرازبانی اشاره کرد و سعی شده است نمایندگان کنگره در کشورهای مختلف از ادبا، هنرمندان واستادان همان کشورها باشند تا این شبکه‌سازی با توان نیروهای خارج از کشور به کار خود ادامه دهد.
 
وی ادامه داد: بخش بین‌الملل از استادان، شاعران وادیبان متخصص از کشورهای  مختلف جهت داوری دعوت به عمل آورده است. طراحی پیش‌کنگره‌ها ونشست‌های بین‌المللی از جمله اقدامات دیگری است که در دستور کار قرار دارد و اولین پیش‌کنگره با هدف استفاده از ظرفیت شاعران و استادان سایر کشورها از کشور الجزایر و تونس در تاریخ 4 اردیبهشت برگزار خواهد شد. سایر پیش کنگره‌ها از دیگر مناطق و کشورها متعاقبا نیز اعلام خواهد شد.
 
عربی اظهار کرد: از دیگر  اقدامات انجام شده کمیته بین‌الملل تشکیل کمیته ترجمه به هفت زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی، آلمانی و ترکی است که با حضور استادان ودانشجویان زبان‌های خارجی ترجمه محتوای تولید شده و اخبار کنگره را به عهده دارد و هدف از تشکیل این کمیته تقویت بُعد جهانی و رساندن پیام کنگره به اقصی نقاط دنیا است.

سپس دکتر غلامرضا کافی، دبیر علمی ادبی کنگره محمد، پیامبر رحمت با بیان اینکه ابعاد این کنگره چیزی فراتر از کشور، زبان و مرزهاست، گفت: تا آنجا که می‌توان گفت از مرز اسلام نیز خواهد گذشت و همه مردم جهان را درگیر خود خواهد کرد.
 
این استاد دانشگاه شیراز، اظهار کرد: امروز به اسم آزادی، معارضه‌هایی با توهین و تمسخر به مقدسات و شخصیت‌های جهان را می‌بینیم. از این رو یا باید در حالت تدافعی به آن پاسخ داد یا گام خود را فراتر بگذاریم و در قالب‌های فرهنگی، هنری و ادبی با کارایی بیشتر ورود کنیم تا گفتمان اسلام راستین را به گوش جهان برسانیم.

 
وی افزود: از آن‌جا که کنگره گستره‌ای جهانی دارد، توانسته‌ایم تاکنون رایزنی‌های با برخی شخصیت‌ها و مراکز فرهنگی و دانشگاهی و ادبی داشته باشیم که از ظرفیت‌های آنان در این کنگره بهره خواهیم گرفت. از آن‌جا که برخی شخصیت‌ها جایگاهی فراتر از شأن داوری داشتند و از سوی دیگر برای بالا بردن جایگاه کنگره، در کمیته ادبی، با حضور شخصیت‌های شاخص ادبی زبان‌های هفت‌گانه فارسی، عربی، ترکی که زبان‌های رایج کشورهای اسلامی هستند و زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی و آلمانی که بیشتر مردم جهان به این زبان‌ها سخن می‌گویند یا آشنایی دارند، هیات علمی راه‌اندازی کردیم که بخش داوری هر زبان، زیر نظر هیات علمی کار خود را انجام خواهد داد.
 
کافی عنوان کرد: این کنگره را باید آغازی برای شور ادبی و هنری برآمده از اندیشه، دانش و گفتمان اسلام دانست. شوری که توفندگی آن، معارضه‌‌ها، به ویژه با شیوه توهین و تمسخر را ناکارآمد کند؛ چرا که شخصیت پیامبر اسلام، بیش از هر چیز خود گفتمانی برای دوستی و مهربانی است که نه تنها پذیرای مهاجران مسلمان و روی آوری مردم آن کشورها به اسلام را می‌بینیم، که بیشترین معارضه‌ها را نیز با این زبان‌ها و در این کشورها رخ می‌دهد.
 
یادآور می‌شود: علاقه‌مندان جهت ارسال اثر، مشاهده آثار دریافتی و اطلاع از اخبار کنگره به اجتماع مجازی هنرمندان و دوستداران پیامبر رحمت(ص) به تارنمای www.wcam.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها