سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
رویداد ادبی «نگین سرخ» در دانشگاه شیراز پایان یافت

نخستین جایزه ادبیات پایداری دانشگاه شیراز با نام «نگین سرخ» با پاسداشت یاد و خاطره‌ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و با همکاری حوزه هنری بوشهر برگزار و منتخبین جشنواره داستانی منطقه‌ای ادبیات پایداری معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره داستانی منطقه‌ای ادبیات پایداری، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، با حضور نویسندگان و علاقه‌مندان ادبیات پایداری در هفته‌ هنر انقلاب اسلامی به‌صورت مجازی برگزار شد.
 
این آیین با سخنرانی دکتر مجتبی واعظی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز، دکتر علی حفیظی مدیر فرهنگی دانشگاه و دکتر امید پارسایی‌فر مدیر حوزه هنری استان بوشهر همراه بود.
 
مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز، در این مراسم با بیان این مقدمه که ادبیات پایداری ایران در چهار دهه فراز و نشیب‌های متعدی را تجربه کرده و اکنون به‌نظر می‌رسد برای ورود عمیق‌تر به عرصه‌ جهانی نیازمند توجه جدی به نگارش آثار عمیق، متنوع و جذاب و همچنین حمایت از نویسندگان جوان و آینده داری است که می‌توانند طلایه‌دار خیزش جهانی ادبیات پایداری این سرزمین باشند، گفت: نقش دانشگاه به‌عنوان نقطه‌ مرکزی ارزشیابی، نقد و تحلیل ادبیات داستانی پایداری بر هیچکس پوشیده نیست. ایجاد ارتباط مؤثر و دوسویه بین جامعه‌ دانشگاهی و نویسندگان کشور ازجمله مهم‌ترین و بایسته‌ترین دستاوردهایی است که جایزه ادبی نگین سرخ می‌تواند به آن توجه داشته است.
 
وی افزود: از سوی دیگر به شهدای هسته‌ای و شهدای جامعه‌ی دانشگاهی تا امروز آنچنان که شایسته است در پهنه‌ هنر و ادبیات پرداخته نشده و جایزه ادبی می‌تواند کاستی‌ها را اندکی ترمیم کند.
 
دکتر حفیظی درخصوص روند اجرایی این جشنواره نیز توضیح داد: جایزه ادبی نگین سرخ به پاسداشت یاد و خاطره‌ سردار همیشه سرافراز و سرباز فداکار ایران اسلامی و در سالگرد شهادت این اسوه‌ مبارزه با تروریسم جهانی به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و حوزه هنری بوشهر اقدام به انتشار فراخوان کرد. دریافت آثار این جایزه ادبی تا ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹ تعیین شده بود که به‌دلیل درخواست نویسندگان جوان کشور تا تاریخ اسفند ماه تمدید شد.
 
وی گفت: تعداد آثار دریافت شده توسط دبیرخانه ۲۰۵ داستان کوتاه و داستانک از همه استان‌های کشور بود که این تعداد آثار توسط ۱۶۴ نویسنده خلق شده است. علاوه‌ بر این تعدادی اثر داستانی از کشورهای فارسی‌زبان دریافت شده است.
 
او ادامه داد: بررسی اولیه آثار از روزهای ابتدایی نوروز ۱۴۰۰ آغاز و در دو مرحله داوری در دو گروه داستان کوتاه و داستانک برگزیدگان مشخص شدند. آقایان بیژن کیا، دکتر فرهاد رفیعی و خانم دکتر سمیه آوردند داوران مرحله نهایی این جشنواره بودند.
 
دکتر پارسایی‌فر، مدیر حوزه هنری استان بوشهر نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطر سردار سرافراز اسلام، شهید سلیمانی گفت: کشور ایران، آکنده از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند آثار ادبی و هنری مختلفی را در حوزه‌ی ادبیات پایداری تولید کند؛ ماحصل تجربه‌های تاریخی، تشیع و موضوع ظرفیت‌ها بین‌المللی ازجمله‌ی این ظرفیت‌ها برای خلق آثار ادبی، به‌ویژه آثار داستانی است.
 
وی از نویسندگان کشور خواست تا نگاهی بین‌المللی داشته باشند و تاکید کرد: راز محبوبیت سردار سلیمانی، نگاه بین‌المللی او بود.
 
مدیر حوزه هنری استان بوشهر با تاکید بر اینکه ایران سردمدار هلال مقاومت است، گفت: نویسندگان کشور باید با خلق آثار داستانی مرزهای فکری ایران را گسترش دهند.
 
دکتر پارسایی‌فر اظهار کرد: دانشگاه شیراز با ظرفیت نیروی انسانی، گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه شیراز و استادان برجسته در این حوزه می‌تواند به‌عنوان قطب ادبیات پایداری در جنوب کشور نقش شایسته‌ای را در خیزش جهانی ادبیات پایداری این سرزمین داشته باشد.
 
در انتهای این مراسم از برگزیدگان این جشنواره در دو بخش داستانک و داستان کوتاه تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها