پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
مرد نامرئی، شخصیتِ محبوب فیلمسازان

تاکنون به این فکر کرده‌اید که چگونه ممکن است یک جسم نامرئی شود؟! با پیشرفت‌های پرشتاب علمی، این امر دیگر غیرممکن نیست. حداقل در دنیای کتاب‌ها و فیلم‌ها که این تجسم به حقیقت پیوست. «مرد نامرئی»، داستان و فیلمی موفق درباره این رویای علمی بشر است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- «مرد نامرئی» با عنوان انگلیسی «The Invisible Man»، یک داستان علمی - تخیلی از «هربرت جورج ولز» است که در سال 1897 میلادی از سوی انتشارات C. Arthur Pearson منتشر شد. این داستان که به‌صورت سوم شخص روایت می‌شود، مورد اقبال زیادی قرار گرفت و تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های متعددی با اقتباس از آن ساخته شده که انجمن نجیب‌زادگان عجیب، خاطرات مردی نامرئی، زن نامرئی، مرد توخالی، مرد توخالی 2، مرد شفاف شگفت‌انگیز، مرد نامرئی (1933)، مرد نامرئی بازمی‌گردد، ملاقات ابوت و کاستلو با مرد نامرئی و مرد نامرئی (2020) از آن‌جمله‌اند.
 
داستان کتاب از این قرار است که دانشمندی به نام گریفین، ماده‌ای شیمیایی را کشف می‌کند که باعث نامرئی شدن موجودات می‌شود. وی این روش را با موفقیت روی خودش آزمایش می‌کند، ولی نمی‌تواند دوباره به حالت اول بازگردد. مرد نامرئی با مشکلات زیادی دست به گریبان می‌شود، ازجمله اینکه برخلاف بدنش، لباس‌ها و غذایی که می‌خورد، نامرئی نمی‌شوند و او مجبور است برای اینکه لو نرود، تمام بدن خود ازجمله سر و صورت و چشمهایش را از دیدگان همه پنهان کند یا اینکه بدون لباس راه برود. پس از اینکه پول‌های مرد نامرئی تمام می‌شود با استفاده از خاصیت نامرئی بودنش شروع به انجام اعمال خلافکارانه کرده و هرجایی که پا می‌گذارد، وحشت به پا می‌کند و غوغا برمی‌انگیزد. در پایان داستان او توسط مردم کشته و بدنش کم‌کم نمایان می‌شود.
 

جلد نخستین چاپ کتاب

تازه‌ترین فیلم اقتباس شده از کتاب «مرد نامرئی»
«مرد نامرئی»، فیلمی علمی - تخیلی و ترسناک به نویسندگی و کارگردانی «لی ونل» است که در تاریخ 28 فوریه 2020 اکران شد. الیزابت ماس و الیور جکسون کوهن از بازیگران این فیلم هستند. این اثر سینمایی براساس کتاب «مرد نامرئی» اثر «اچ.جی. ولز» و بازسازی فیلم «مرد نامرئی» به کارگردانی جیمز ویل (1933) ساخته شده است. «مرد نامرئی» با همکاری آمریکا و استرالیا با هزینه‌ای 7 میلیون دلاری ساخته شد و در 28 فوریه 2020 توسط یونیورسال پیکچرز در سینماهای آمریکا اکران شد و نقدهای مثبتی دریافت کرد. این فیلم در گیشه 142.8 میلیون دلار فروش داشت.
 
خلاصه‌ای از داستان فیلم
سیسیلیا کاس در رابطه‌ای خشن با شوهر فیزیکدان خود، آدریان گریفین، گیر افتاده ولی یک شب با دیازپام او را بیهوش کرده و با کمک خواهرش امیلی، فرار می‌کند. سیسیلیا پیش دوست دوران کودکی خود، کارآگاه جیمز لنیز و دختر نوجوانش سیدنی، مخفی می‌شود. در ظاهر آدریان خودکشی می‌کند و در وصیت‌نامه‌اش 5 میلیون دلار برای سیسیلیا به ‌ارث می‌گذارد تا توسط برادرش تام، به او برسد. سیسیلیا بعد از چند اتفاق عجیب، حس می‌کند کس دیگری در خانه هست و به جیمز زنگ می‌زند، ولی او می‌گوید که این تصورات به‌خاطر آسیب‌های روحی او است. سیسیلیا در طول مصاحبه کاریش، متوجه می‌شود که محتویات رزومه کاریش گم شده و غش می‌کند. دکتر می‌گوید که سطح بالایی از دیازپام در بدن او پیدا شده‌ است. در حمام، سیسیلیا بطری‌ای را پیدا می‌کند که با آن آدریان را بیهوش کرد.

 
سیسیلیا با تام و جیمز ملاقات می‌کند و اصرار دارد که آدریان نمرده، بلکه با تخصص خود در فیزیک نور، نامرئی شده تا او را شکنجه کند، اما کسی حرف‌هایش را باور نمی‌کند. نیرویی نامرئی به سیدنی آسیب می‌زند و همه فکر می‌کنند کار سیسیلیا بوده ‌است. او به سراغ تاکتیک‌هایی برای گرفتن آدریان می‌رود. بعد از یافتن گوشی قدیمی آدریان و رنگ ریختن روی جسم او، به شدت با هم درگیر می‌شوند و نهایتا به خانه آدریان می‌رود و در آزمایشگاه، چمدانی پیدا می‌کند که شکش را به یقین تبدیل می‌کند. جسم نامرئی دوباره به او حمله می‌کند، ولی او فرار کرده و پیش امیلی می‌رود. جسم نامرئی گلوی امیلی را می‌برد و چاقو را در دست سیسیلیا می‌گذارد.
 
سیسیلیا به بیمارستان روانی برده می‌شود و منتظر مجازاتش است، ولی می‌فهمد که باردار است. تام می‌گوید اگر سیسیلیا پیش او برگردد و بچه را بزرگ کند، اتهامات را پس می‌گیرد و اینجا مشخص می‌شود که او در این ماجرا به برادرش کمک می‌کرده‌ است. سیسیلیا نمی‌پذیرد و یک خودکار از کیف تام می‌دزدد. آن شب با خودکار تظاهر به خودکشی می‌کند تا جسم نامرئی ظاهر شود. وقتی جسم سعی دارد جلویش را بگیرد، سیسیلیا مدام به او حمله می‌کند و باعث می‌شود پوشش نامرئی او از کار بیفتد. تیم امنیتی از راه می‌رسند، ولی جسم از بیمارستان فرار می‌کند. سیسیلیا به دنبال اوست. جسم قول می‌دهد به‌خاطر بارداری با او کاری نداشته باشد، ولی حالا به سراغ عزیزانش خواهد رفت.
 
سیسیلیا سریع به خانه جیمز می‌رود تا جلو حمله جسم به او و سیدنی را بگیرد. وقتی ماسکش را برمی‌دارد، متوجه می‌شود او کسی جز تام نیست. پلیس آدریان را در خانه‌اش پیدا می‌کند که ادعا می‌کند تام او را اسیر کرده بود. سیسیلیا این گفته را نمی‌پذیرد و اصرار دارد که دو برادر همدست هستند.
0
برای اینکه آدریان اعتراف کند، سیسیلیا در خانه‌اش با او ملاقات می‌کند و جیمز از طریق دستگاه مخفی، به حرف‌هایشان گوش می‌کند. سیسیلیا می‌گوید به شرطی پیش او برخواهد گشت که به کارهایش اعتراف کند. آدریان اصرار دارد که تام او را دزدیده بوده و ادعا می‌کند که آن ماجرا، دیدگاهش به زندگی را عوض کرد. وقتی سیسیلیا گریه می‌کند، آدریان به حالت خشن خود برگشته و مانند آن جسم حرف می‌زند. سیسیلیا برمی‌گردد و به پلیس زنگ می‌زند؛اما خارج از دید دوربین، او پوشش نامرئی یدکی را برمی‌دارد و آدریان را می‌کشد. وقتی جیمز سرمی‌رسد، سیسیلیا اعتراف می‌کند. جیمز پوشش را می‌بیند، ولی اجازه می‌دهد سیسیلیا برود؛ کچون بالاخره از دست آدریان خلاص شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها