یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کودکان با کتاب از دیوار قرنطینه عبور می‌کنند

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان گفت: در جهانی که اکنون با استرس بیماری کرونا پر شده، کودکان با کتاب از این استرس فاصله می‌گیرند و از دیوارهای قرنطینه عبور می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، رییس هیات مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان در یک نشست زنده اینستاگرامی به بهانه روز جهانی ادبیات کودک، گفت: فکر اختصاص روزی به کتاب کودک، نخستین بار از خاطر «یلا لپمن» بانویی که کتابخانه بین‌المللی مونیخ را شکل داد و دفتر بین‌المللی کتاب برای جوانان را ابداع کرده بود، گذشت.

نهضت قریشی‌نژاد ادامه داد: «سازمان غیردولتی کتاب کودک» با آرمان فراهم کردن کتاب برای همه کودکان سراسر جهان و بالا بردن درک و فهم جهانی درباره کتاب در سال 1953 در زوریخ سوئیس تاسیس شد. کاشتن بذر صلح از طریق ادبیات کودک و ایجاد پیوند بین کشورهای مختلف و تبادل اطلاعات در زمینه ادبیات کودک از اهداف این سازمان بوده و این سازمان در حال حاضر فعالیت‌های بین‌المللی زیادی دارد و 80 شعبه در کل جهان دارد.

این فعال ادبیات کودک و نوجوان افزود: در سال 1966 میلادی یا 1345 خورشیدی دوباره به پیشنهاد «یلا لپمن» که زنی برجسته بود، پیشنهاد اختصاص روزی برای ادبیات کودک داده شد و دوم آوریل یا سیزدهم فروردین به افتخار تولد‌ هانس کریستین اندرسن به این روز اختصاص یافت و از سال بعد، هر ساله این روز گرامی داشته می‌شود تا به این وسیله فعالیت‌های ترویج کتابخوانی افزایش یابد.

وی افزود: در نخستین  پیام این روز، ییلا لدمن با عنوان «درخت کتاب کودک» خطاب به کودکان بر تفاهم و همدلی بیشتر با کتاب تاکید کرد. هر سال یکی از شعبه‌های این سازمان در کشورهای مختلف، مسئول برگزاری جشن روز کتاب کودک است و برگزاری این روز را با یک شعار و پیام و پوستر از نویسنده و تصویرگری از کشور خود برعهده می‌گیرند و شعبه‌های ملی با موسسات دست‌اندرکار کتاب کودک در این روز فعالیت‌های متنوعی برای ترویج کتاب و کتابخوانی انجام می‌دهند.

این فعال حوزه کتاب کودک گفت: در این روز به عنوان یک وظیفه ملی و بشری همه کشورها بر این تلاش‌اند تا توجه کودکان را به کتاب، جلب و تولید آثار برای کودک را جشن بگیرند و ساختن جهانی بهتر برای کودک و کمک به کسب آگاهی و شناخت جهان با آرمان ساختن زندگی بدون جنگ و انسانی برای کودکان دارند.

رئیس انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان ادامه داد: در ایران موسسات زیادی در زمینه کتاب کودک کار می‌کنند و تاکنون ایران دو بار برگزارکننده جشن روز کتاب کودک جهانی در سال‌های 1976 و 1993 بوده است. ترویج کتابخوانی را در حد توان باید در برنامه زندگی قرار دهیم تا در تحقق این آرمان بین‌المللی نقش داشته و برای کسانی که میلی به واژه‌ها ندارند، انگیزه ایجاد کنیم.

قریشی‌نژاد در رابطه با نحوه علاقمندکردن کودکان به کتاب گفت: به جای اینکه دائم در فکر آموزش کودک باشیم، با ایجاد لذت و سرگرمی همراه خواندن کودک در کتابخوانی و دل دادن کودک به کتاب  باید زمینه علاقمندی را فراهم کنیم و فرصت بدهیم که کودکان بده بستان فکر و احساس و گفتگو داشته باشند و انگیزه واقعی در فضایی شاد با پرواز احساس برای آنها فراهم کنیم تا کودک مشتاق واژه و کتابخوان شود.

وی افزود: این تجربه را من سال‌ها در گروه انجمن دوستداران ادبیات کتاب کودک و نوجوان داشتم و کسی که کلاس را اداره می‌کرد، تنها نقش تسهیلگر را داشت و تعداد کتابخوان‌ها به طرز قابل توجهی زیاد شد. بچه‌ها در فضای شاد و با امنیت کتاب را دوست خواهند داشت.

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان گفت: در جهانی که اکنون با استرس بیماری کرونا پر شده کودکان با کتاب از این استرس فاصله می‌گیرند و از دیوارهای قرنطینه عبور می‌کنند. زندگی پرمشغله و ماشینی امروز فرصت توجه به روحیه و ادبیات کودک را گرفته، در حالی که باید برای کودک کتاب بخوانیم و در قطار رویاها با کتاب با  صحبت، گفت‌وگو و نمایش بازی کنیم و فکرشان را به پرواز دربیاوریم.

وی در رابطه با اهمیت ادبیات کودک در ایران گفت: در ایران سازمان‌های مردم نهاد زیادی برای ادبیات کودک داریم و در خود اصفهان نیز این سازمان‌ها زیاد هستند. برای اهمیت ترویج کتاب کودک شورای کتاب کودک ایران دو بار مسئولیت برگزاری این روز را برعهده داشته‌اند.

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان در این نشست لایو اینستاگرامی که به بهانه روز جهانی ادبیات کودک برگزار شد، گفت: حدود 18 سال است در اصفهان در زمینه کتاب کودک و کتابخوانی در انجمن دوستداران ادبیات کودک کار می‌کنیم. ما درواقع ادامه‌دهندگان راه شورای کتاب کودک هستیم و آرمان بزرگ آشنایی کودکان با کتاب و کتابخوانی را دنبال می‌کنیم.

نهضت قریشی‌نژاد گفت: سازمان بین‌المللی کتاب کودک هر سال کنگره انجمن دوستداران ادبیات کودک را باحضور دویست نفر از هشتاد کشور دنیا برگزار می‌کند و قدم‌های والایی از نظر آرمان‌های انسانی و اجرایی برای ادبیات کودک برمی‌دارند که این نشان از اهمیت بالای ادبیات کودک در جهان دارد.

وی افزود: شورای کتاب کودک از سال 1342 با حضور مرحوم توران میرهادی و اساتید برجسته دانشگاه، کار خود را به عنوان سازمانی غیردولتی آغاز کرد و گام‌های جدی برای ادبیات کودک برداشته شد و بسیاری از فعالان حوزه کودک، درواقع فرزندان همان شورا هستند.

نهضت قریشی‌نژاد درباره شرایط عضویت در انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان گفت: شرایط خاصی جز پذیرفتن اساسنامه و دغدغه داشتن برای ادبیات کودکان نداریم و انجمن پذیرای دوستداران و دغدغه‌مندان کودک و ادبیات کودکان است.

این فعال ادبیات کودک و نوجوان در پایان گفت: امیدواریم در سال آینده در روز جهانی ادبیات کودک، این روز را حضوری و نه مجازی برگزار کنیم و من تنها متکلم وحده نباشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها