شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
سرگردانی انسان‌ها پس از خاموشی خورشید

«زمین سرگردان»، داستان سرگردانی انسان‌ها پس از خاموشی و ناپایداری خورشید و از بین رفتن تدریجی کهکشان راه شیری و سیاره زمین است. مخاطب در این روایتِ پرکشش، شاهد پیشرفت‌ تکنولوژی و دانش در زمینه‌هایی همچون علوم فضایی، هوش مصنوعی و ماشین‌سازی است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- پیوند تخیل با علم و دانش بشر، همیشه سوژه‌ای جذاب برای خلق آثار ادبی و هنری بوده و مخاطبان را با شیفتگی با خود همراه کرده است. در این بین فضا و به‌ویژه فضای میان‌ستاره‌ای به دلیل اسرارآمیز بودن و ناشناخته بودن بسیاری از اسرار آن، همواره دستمایه خلق آثاری موفق و پرمخاطب قرار گرفته است.
 
«زمین سرگردان» با نام انگلیسی «The Wandering Earth»، نمونه یک فیلم موفق در ژانر علمی - تخیلی محصول 2019 چین به کارگردانی فرانت گو است که بر پایه رمانی با همین نام نوشته «سیچین لیو» ساخته شد. از بازیگران این فیلم می‌توان به کو جوشیائو، وو جینگ و ژائو جینامی اشاره کرد.
 
این فیلم از نظر میزان فروش، موفقیت چشمگیری داشته به‌طوری‌که تاکنون دومین فیلم پرفروش تاریخ کشور چین و پرفروش‌ترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان تاریخ شناخته می‌شود. این اثر سینمایی، نقدهای مثبتی از سوی منتقدین دریافت کرده است.‌ هالیوود ریپورتر «زمین سرگردان» را نخستین فیلم فوق‌العاده مربوط به فضای بین‌ستاره‌ای توصیف کرده ‌است.

 
سفری دو هزار و 500 ساله به‌سوی سیاره‌های دیگر
داستان فیلم، درباره سرگردانی انسان‌ها پس از خاموشی و ناپایداری خورشید و از بین رفتن تدریجی کهکشان راه شیری و سیاره زمین است. بحران سراسر این منظومه را دربرگرفته و طی 100 سال بیش از 300 سیاره منظومه شمسی از بین می‌روند. دانشمندان تنها راه‌حل را در ساخت موتورهای غول‌پیکر بین‌سیاره‌ای و سفری دو هزار و 500 ساله برای فرار به سوی سیاره‌های دیگر یافتند. در واقع، دانشمندان می‌خواهند زمین را هم با خود برده و در کهکشان دیگری مستقر کنند؛ راه‌حل، ساخت 10 هزار جت غول‌پیکر برای از مدار خارج کردن زمین و یک سفر طولانی به کهکشان دیگری است.
 
خطرات و تهدیدها در کمین زمین و انسان است. همه افراد سرگردان و بی‌تکلیف دنبال راهی برای فرار هستند، ولی گروهی از انسان‌ها می‌خواهند در این وانفسا به دیگران کمک کنند و هنوز دنبال بقای بشر روی زمین هستند.
 
به نوعی می‌توان گفت که این فیلم، تقلای بشر برای هدایت زمین به خانه‌ای جدید را نشان می‌دهد. این فیلم داستانی را روایت می کند که در آن خورشیدِ در حال مرگ به مرز انفجار خواهد رسید و انسان خیلی زود باید خانه جدیدی برای زمین بیابد؛ در واقع این تنها راهی است که می‌توان تمدن بشر را از خطر انقراض نجات داد.


انتقال زمین، هنوز ناشدنی است
شاید این سوال در ذهن بسیاری از ما شکل بگیرد که آیا تمدن‌های پیشرفته می‌توانند ساکنان خود را به‌جای دیگری در فضا منتقل کنند؟ فیلم پاسخی به این پرسش نمی‌دهد، اما «سیچین لیو» در کتاب «زمین سرگردان» توضیح می‌دهد که بشر هنوز قادر نیست فضاپیمایی بسازد که از سرعت لازم برای سفر به سیاره‌های قابل سکونت، برخوردار باشد. انتقال زمین هم هنوز بخشی از این ناشدنی‌هاست.
 
به اذعان برخی منتقدان، نقطه ضعف فیلم این است که از کتاب اصلیِ سیچین لیو خیلی فاصله گرفته و به نوعی مضمون اصلی داستان در فیلم گم می‌شود. لیو در مصاحبه‌ای بیان کرده که چون انسان خودخواه است، تمدنِ او در مقابل بلایای زیست‌محیطی یا هجوم بیگانگان دوام خواهد آورد. نویسنده داستان اخیرا اعلام کرده که مشکلی با فیلم ندارد و این اثر سینمایی رضایتش را جلب کرده است.


تقابل کامپیوتر با انسان در یک داستان جذاب
مخاطب در این فیلم شاهد پیشرفت‌های علوم فضایی، هوش مصنوعی و ماشین‌سازی بشر است. تقابل کامپیوتر با انسان، پدر و پسر، منطق و احساس و تلاش برای نجات جان انسان‌ها و خانواده یا فرار برای نجات یک سیستم و ایستگاه فضایی در این فیلم نمود پیدا کرده و داستان را مرموز، اکشن و جذاب می‌کند. «زمین سرگردان» مملو از صحنه‌های اکشن و ماجراجویانه است. هر صحنه از فیلم، جزئیات زیادی در خود دارد که شاید روی یک تلویزیون معمولی اصلا دیده نشوند، ولی چینی‌ها روی گرافیک و CGI فیلم کار زیادی انجام داده‌اند که فقط تماشای فیلم روی صفحه‌نمایش‌های بزرگ IMAX خودشان را نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها