یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
نخستین جشنواره ملی شعر و داستان «طلوع» برگزیدگان خود را شناخت

نخستین جشنواره ملی «شعر و داستان طلوع» با برگزاری مراسم اختتامیه، برگزیدگان خود را شناخت و برندگان به صورت مجازی تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره طلوع با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تقدیر از برگزاری کنگره 3535 شهید و برگزاری نخستین جشنواره شعر و داستان طلوع گفت: برگزاری این جشنواره موجب مشارکت استان‌های مختلف و تولید آثار فاخری در حوزه شعر و داستان شد.
 
محمدرضا سوقندی با اشاره به اینکه جان مایه فرهنگ و هنر اسلامی شعر و ادب است، اضافه کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به این مبحث توجه بسیاری شده است.

وی ضمن تأکید بر مداومت و استمرار بر برگزاری جشنواره‌های ادبی بیان کرد: در اقدامی نوین این جشنواره در بخش فرهنگ و هنر و به یاد شهدای هسته‌ای و مدافع حرم برگزار شد، شهدای بزرگواری که کشور وامدار آنهاست.

سوقندی ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره شعر و داستان طلوع بیان کرد: این جشنواره موجب شده که اندیشه‌های نو شکل بگیرد و خوشبختانه شاهد مشارکت چشمگیر شعرا و ادبا از استان‌های مختلف هستیم، حضوری که موجب تولید آثار فاخر ادبی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شهادت دو چهره دارد، یک چهره آن خون و چهره دیگرش پیام است، گفت: شهادت در اسلام هدف نیست، بلکه هدف ارزش‌هایی است که شهادت به خاطر آن اتفاق می‌افتد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه مقدس‌ترین قداست‌ها در اسلام شهادت است، اضافه کرد: شهادت مقدس‌ترین اهداف در زندگی است، چرا که شیرین‌تر از جان شیرین است.

وی با اشاره به پیشینه شهادت تاریخ جهان اسلام تصریح کرد: شهادت راه امیرالمومنین (ع) است و پس از آن نیز در طول تاریخ ائمه معصومین (ع) در راه اسلام جان خود را فدا کردند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه در دوران دفاع‌مقدس شاهد صحنه‌های زیبایی بودیم که قاب تصویر نمی‌توانست روح و عاطفه حاکم بر فداکاری رزمندگان و شهادت را نشان دهد، اضافه کرد: باید صحنه‌هایی که در طول این هشت سال آفریده شد، تببین و تشریح شود.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت موضوع شهادت به قدری است که امروز باید اهداف والای شهادت‌طلبی و پیام‌رسانی در جامعه تبیین شود، اظهار کرد: در همین راستا قرار است، کنگره بزرگ 3535 شهید زنجانی برگزار شود.
 

 
امام جمعه زنجان برگزاری کنگره شهدا در استان را حرکتی بسیار ارزشمند دانست و گفت: باید برای برگزاری این برنامه معظم باید در شان شهدای عزیز استان زنجان تلاش شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان تاکید کرد: برای معرفی شهدا به عنوان نماد ایثار و شهادت و فرهنگ ایران زمین باید از تمام ظرفیت و فرصت هنرمندانه استفاده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم گفت: این جشنواره برای گرامیداشت این شهدا برگزار شد.

محمدربیع احمدخانی ادامه داد: در حرکت‌های اجتماعی و انقلابی باید سه فاکتور اساسی شامل ایدئولوژی، اتحاد مردم و رهبری وجود داشته باشد ولی اهداف انقلاب و ارتباط مردم با رهبر انقلاب پیوند معنوی داشت. در انقلاب اسلامی ایران امداد غیبی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه نظریه سیاسی ولی فقیه یعنی امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری در مسیر پیروزی انقلاب و پایداری آن تاثیرگذارترین عوامل در پایداری انقلاب اسلامی هستند، اضافه کرد: ایمان راسخ به آرمان‌های انقلاب و اراده پولادین رزمندگان و شهدا نیز از دیگر فاکتورهای پایداری انقلاب است.
 

 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه ماه اسفند برای زنجانی‌ها یادآور رشادت‌های همشهریان عزیز زنجانی در دو عملیات مهم بدر و خیبر است، تصریح کرد: بیشترین آمار شهدای زنجان مربوط به اسفندماه است.

وی در ادامه گزارشی از روند برگزاری جشنواره شعر و داستان طلوع ارائه کرد و گفت: در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی نخسین جشنواره شعر و داستان طلوع برگزار شد.

احمدخانی با اشاره به اینکه فرآینده برگزاری جشنواره از آبان‌ماه آغاز شد و تا آخرین روز مهلت ارسال آثار 497 اثر به دبیرخانه ارسال شد؛ اضافه کرد: از کل آثار ارسالی 407 اثر مربوط به بخش شعر و بقیه مربوط به بخش داستان بود.

احمدخانی با اشاره به اینکه 29 استان از کل کشور در بخش شعر آثار داشتند، گفت: بیشترین آثار از استان زنجان با 18 اثر، گیلان با 15 اثر و اصفهان و قم هرکدام با 13 اثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش داستان نیز 87 اثر از 18 استان به دبیرخانه ارسال شده بود، گفت: در این بخش نیز بیشترین اثر از استان زنجان با 12 اثر بود.

احمدخانی به جوایز جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: به نفرات اول هر بخش 20 میلیون ریال، نفرات دوم 15 میلیون ریال، نفرات سوم 10 میلیون ریال و نفرات تقدیری هم 5 میلیون ریال اهدا خواهد شد.

جشنواره شعر و داستان طلوع در بخش علمی به دبیر امیر رسولی و در بخش اجرایی نیز توسط حسن پاکزاد برگزار شد.

داوری این جشنواره توسط دکتر ناصر حامدی، مصدق آقاجانلو و علی حنیفه در بخش شعر و محمد علی خامه پرست و مردعلی مرادی در بخش داستان انجام شد.

برگزیدگان بخش شعر این جشنواره به ترتیب میلاد حبیبی از اصفهان، شکوفه رضایی رزن از همدان و ملیحه سادات قاضی نیشابور بودند و در این بخش از مهدی حنیفه نیز به عنوان تقدیر شد.

در بخش داستان نیز هیأت داوران هیچ شرکت‌ کننده‌ای را به عنوان نفر اول انتخاب نکرده و به ترتیب زهره میرعیسی‌خانی از زنجان و سید میثم موسویان از همدان دوم و سوم شدند.

کبری اَلتَج  از شهریار تهران، مهدی حنیفه از زنجان و زهره فصیحی از اصفهان نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها