شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
رسالت نویسنده شرح جهان درونیِ خویش است

طیبه پوربصیری نویسنده کودک و نوجوان اندیمشکی گفت: رسالت یک نویسنده ابراز اندیشه‌ها و شرح جهان درونی خویش است و آنچه در پس کلمات و واژگان پنهان است عامل ماندگاری و اثرگذاری داستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، طیبه پوربصیری منتقد ادبی و نویسنده کودک و نوجوان در دهمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک با این مطلب افزود: در داستان‌نویسی با مطالعه و تمرین، عناصر و تکنیک‌ها را به‌صورت اکتسابی یاد می‌گیریم، اما زیبایی‌های بصری و چیدمان کلمات کافی نیست و اندیشه در اثر ادبی بسیار تأثیرگذارتر است.

پور بصیری با تاکید بر اینکه در بستر تعلیق، بیان جزئیات باعث متفاوت شدن داستان‌ها می‌شود، بیان کرد: برای خلق یک اثر تأثیرگذارتر باید بتوانیم قدرت تصویرسازی را  افزایش داده و به‌جای مستقیم گویی، در لفافه و کنایه سخن بگوییم.

نویسنده داستان «بی تو به سر نمی‌شود» ادامه داد: فضاسازی در داستان باید به گونه‌ای صورت گیرد که مخاطب بتواند  علاوه بر توانایی تجسم و تصور با نویسنده همراه  و از او تاثیر بپذیرد.

این مربی با سابقه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان توصیفات دقیق و جزئی در داستان را رمز  ماندگاری داستان در ذهن مخاطب دانسته و عنوان کرد: ذکر جزئیات باعث ادامه دار بودن محتوای داستان در ذهن مخاطب می‌شود و لذت دنیا به همین کشف‌های ساده از جزئیات اطرافمان است.

پوربصیری روابط علت و معلولی را جزء چهارچوب اصلی داستان برشمرد و گفت: نظم و انسجام درونی در میان حوادث داستانی به‌خصوص در داستان‌های پلیسی و معمایی بسیار کلیدی و مهم است و در واقع حادثه و هیجان و کشش، جزء اصول اولیه داستان‌های جنایی، پلیسی و معمایی ست و اتفاقات در این ژانر داستانی، مخاطب را وادار به پذیرش محتوا می‌کند.

وی ادامه داد: : عنوان داستان به‌عنوان یک هویت، رسالتی بر عهده دارد و باید با دقت انتخاب شده و یک عنوان مناسب در عین اینکه در برگیرنده‌ی محتوا است نیز باید جزئیات و رموز داستان را فاش نسازد و لذت ادامه و کشف را از خواننده سلب نکند.

در این نشست این نویسنده اندیمشکی به موارد دیگری همچون :دیالوگ‌نویسی، هیجان و کشش، پرهیز از توصیفات اضافی، تعلیق، رعایت زبان معیار، خصوصیات داستان کوتاه، باورپذیری، شخصیت‌پردازی و پایان‌بندی در داستان برای نوجوانان و کودکان اشاره کرد.

یادآوری می‌شود: دهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌ اندیمشک در صفحه‌ی مجازی این انجمن برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها