شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
خوش‌آغازی در داستان مخاطب را درگیرِ اثر می‌کند

حسین عباس‌زاده، نویسنده و منتقد ادبی خراسانی معتقد است: خوش‌آغازی در داستان موجب درگیری مخاطب در داستان شده و زمانی که شروع داستان جذاب و به اصطلاح لغزنده باشد، مخاطب با داستان همراه و خواندن را ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، حسین عباس‌زاده نویسنده خراسانی در چهارمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبادان و خرمشهر با عنوان «آیینه‌های ناگهان» با بیان اینکه تخیل در داستان جایگاه ویژه‌ای دارد، بیان کرد: تخیل یکی از دو بال نویسنده برای پرواز در آسمانِ نوشتن است و اگر یک داستان از تجربه و تخیل نویسنده ساخته شده باشد، می‌توان گفت بخش عمده‌ی این تقسیم‌بندی شامل مقوله‌ی تخیل می‌شود.

حسین زاده  با تاکید بر اینکه یک نویسنده با تخیل خوب می‌تواند عملکرد خوبی در وادی نوشتن داشته باشد، افزود: مسیر داستان‌نویسی در کوتاه‌مدت به مقصد نمی‌رسد و نویسنده شدن مستلزم خواندن، نوشتن و پشتکار بسیار است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه  عنوان جزئی از داستان است و کارکرد اساسی دارد، باید داستان حتماً عنوان داشته باشد و داستان بدون همراهی عنوان در ادبیات جدی گرفته نمی‌شود.
 
این نویسنده و منتقد، تعلیق در داستان را دارای دو نوع مصنوعی و ذاتی دانست و اضافه کرد: تعلیق یکی از عناصر مهم  و پرکاربرد در ادبیات و سینماست و کاربرد درستِ تعلیق مخاطب را همراه داستان می‌کند.

وی ادامه داد: مخاطب در پی یافتن سؤالاتی که در ذهنش ایجاد می‌شود با نویسنده  همراه شده و درصدد کشف اندیشه‌ی پنهان داستان بر می‌آید و معمولاً داستان بزرگ‌سال دچار نتیجه‌گیری نمی‌شود و پایان باز پس از یک تعلیق مناسب،  می‌تواند داستان را در ذهن خواننده ماندگارتر کند.

مؤلف کتاب «پشت آن تپه» در ادامه به لزوم رعایت حادثه پروازی در داستان اشاره کرد و گفت: قدم زدن در قلمرو داستان مستلزم رعایت قالب آن است و  در هر داستان باید یک اتفاق روی دهد و هیچ داستانی فاقد یکی از اتفاق‌های درونی یا بیرونی نیست و اگر این‌گونه باشد نوشته در قالب داستان قرار نمی‌گیرد.

مدیر انجمن ادبیات داستانی دریچه استان خراسان رضوی، در ادامه به شرح نکاتی پیرامون آغاز داستان پرداخت و عنوان کرد : خوش آغازی در داستان موجب درگیری مخاطب در داستان شده و زمانی که شروع داستان جذاب و به اصطلاح لغزنده باشد مخاطب با داستان همراه و خواندن را ادامه می‌دهد.

وی توضیح داد: پس از شروع خوب، پرداختن به جزئیاتِ زمانی و مکانی،  داستان را قابل ‌لمس و ماندگار می‌کند و جزئی پردازی باعث می‌شود که مخاطب موقعیت را درک کرده و احساس همزادپنداری بیشتری با محتوای داستان کند.

خصوصیات داستان‌های رئالیستی، چهارچوب و قالب، شروع و میانه و پایان در داستان، ازجمله موارد دیگری بود که عباس زاده در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست پرداخت.

یادآوری می‌شود، چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان حوزه‌ی آبادان و خرمشهر، در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون خوزستان و جمعی از نویسندگان نوجوان مراکز کانون آبادان و خرمشهر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها