دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» در سنندج رونمایی شد

دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» با حضور مسئولان کشوری و فعالان حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس با رعایت پروتکل های بهداشتی در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، آیین رونمایی از انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» در آیین دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، صبح امروز دوشنبه (18 اسفند) با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسللامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و میهمانانی از استان‌های همجوار و مسئولان استانی در پردیس سینمایی بهمن شهر سنندج برگزار شد.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» که در این مراسم از آن رونمایی شد، به شرح زیر است: 
«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم 
بسیار جذّاب تهیّه شده است؛ هم خود سرگذشت این جوان آزاده‌ی کُرد جذّاب است و هم نوع نگارش صریح و کوتاه و بی‌حاشیه‌ی کتاب. با اینکه نیروهای مبارز کُردِ طرف‌دار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فداکاری‌های آنان در این کتاب آمده، برایم کاملاً جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقّاً برجسته است. دلاوری و شجاعتِ راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کُردی که از آنان نام برده شده است. در کنار این درخشندگی‌ها، رفتار قساوت‌آمیز و شریرانه‌ی کسان دیگری که بدروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن می‌گفتند نیز بخوبی تشریح شده است. کتاب جامعی است؛ تاریخ، شرح حال، شناخت قوم کُرد، شناخت حوادث تلخ و شیرین منطقه‌ی کردی در اوایل انقلاب  در آذر ۹۹ مطالعه شد.»

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان اینکه شمیم دل‌انگیز اسلام عالم را پیمود و عدالت، معنویت، کرامت انسان و اخلاق در همه عالم جهان آن روز تا به امروز را معطر کرد، اظهار کرد: تجربه تاریخ هم نشان داد هرگاه اسلام طلوع کرد همه کفار، مشرکان و منافقان در برابر آن صف‌آرایی کردند تا نور خدا را خاموش کنند، ولی هر بار خداوند نور خود را کامل کرد و اتمام بخشید هرچند کافران و مشرکان آن نپسندیدند.

سرلشکر حسین سلامی، با بیان اینکه مردم کردستان به طبیعت خود شبیه هستند، ادامه داد: وفاداری، تعهد، استقلال و هویت مردم کردستان در چهار دهه از عمر انقلاب نشان می‌دهد که کردستان بخش مهمی از هویت مقاومت ملی مردم ایران است که  ریشه در حیات ازلی ایران دارند و در آینده هم در حیات ابدی آن نقش آفرینی خواهند کرد.
 

وی شهیدان این منطقه را به مثابه ستارگانی که همواره بر سپهر افتخارات کردستان می‌درخشند و هرگز غروب نمی‌کنند، تشبیه کرد و افزود: کردستان از غیرت، تعصب جوانمردی و شهامت داستان‌های بسیاری دارد که هنوز بسیاری از آنها مکتوم مانده است و اثر «عصرهای کریسکان» جلوه‌ای از این مقاومت و جوانمردی ایثار است.

فرمانده کل سپاه، «عصرهای کریسکان» را جلوه‌ای از مقاومت، جوانمردی و ایثار و گذشت عنوان کرد و بیان کرد: کردستان جزو لاینفک جغرافیایی مقاومت ایران است و امروز این استان آرام، امن و در حال رشد است و با ادبیات دل انگیز و اشعار غنی خود، سخنانی دل انگیز، رفتاری شوق انگیز و مقاومتی تحسین برانگیز را رقم می‌زند.

سردار سلامی تاریخ را روایتگر چهار دهه مقاومت استثنایی و تکرار ناپذیر ملت ایران دانست و گفت: ملت ایران سرافراز است و به قامت شکوه ایستاده و به عظمت، غیرت و نشکستن شناخته می‌شود و به وحدت قلب‌ها او را می‌شناسند صاحب معرفت است مقاومتش از ایمانش سرچشمه می‌گیرد و این ایمان پایان ناپذیر است.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه ملت ایران ملتی است که هر روز تاریخ می‌سازد و صفحه بزرگی را در منظر جهانیان قرار می‌دهد، بیان کرد: اینجا فرماندهان و سردارانش سرباز و خاک کف پای مردم هستند و از پایین به مردم نگاه می‌کنند و برای همین همه مردم حاکمیت را ازآن خود می‌دانند و همه به هم کمک می‌کنند اینجا هیچ کس نمی‌تواند بدون آرامش همسایه خود آرام زندگی کند اینجا سرزمین قلب‌های پرعاطفه است.

فرمانده کل سپاه همچنین گفت: وقتی ملت، اسلام و رهبر معظم انقلاب با هم در یک مجموعه قرار می‌گیرند هویت و شخصیت مقاومت شکل می‌گیرد و هیچ کس نمی‌تواند به آن آسیب برساند و دشمن بزرگی به نام آمریکا متوقف می‌شود، می‌شکند و در سرزمین خود از اهداف بلندمدت خود دست می‌کشد.

سردار سلامی، مقاومت ملت ایران را نشات گرفته از ایمان قوی مردمان این سرزمین دانست و افزود: تحریم به معنای واقعی در قیاس جهانی بر ما تحمیل شد اما حاصل آن سازندگی پیشرفت و مقاومت بود و کشور ما هرگز سیمای یک کشور تحریم‌شده را نگرفت و مردم همچنان آماده دفاع هستند و دشمن از آنان گریزان است.

فرمانده کل سپاه به اضافه شدن بیماری کرونا به تحریم‌ها نیز اشاره کرد و ابراز داشت: پیشرفته‌ترین کشورها هم  نمی‌توانند در شریاط کرونا به نیاز مردم خود پاسخ دهند ولی ملت ایران، تجسم زیباترین الگوی مقاومت جهانی شده‌اند.

معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه تاکنون ۵۵ تقریظ از مقام معظم رهبری بر آثار مکتوب نویسندگان منتشر شده است، اظهار کرد: امروز با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» برگ دیگری از افتخار مردم سلحشور کرد رونمایی می‌شود که دفاع آنان از آرمانهای انقلاب اسلامی و وفاداری به آن بی‌نظیر است.
 

ایمان عطارزاده، با بیان اینکه این کتاب روایتی از دلدادگی مردمی است که با شجاعت در مقابل گروهک‌های تجزیه‌طلب ایستادند، ادامه داد: مقاومت مردم این خطه از ایران اسلامی در مقابل ضد انقلاب و رژیم صدام باعث شده است امروز به برکت مجاهدت‌های خاموش این مردم ما در سایر نقاط کشور در آرامش زندگی می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان نیز در ادامه با بیان اینکه مردم کردستان پنج‌هزار و ۴۰۰ شهید انصار و ۱۸هزار شهید مهاجر دارند، اظهار کرد: همکاری مردم این منطقه با مجاهدان چه در جنگ تحمیلی و چه در مقابله با گروهکهای ضدانقلاب بسیار ارزشمند بوده و حق بزرگ این مردم در پشتیبانی از انقلابشان را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی با اشاره به لفظ منطقه کردی توسط رهبر معظم انقلاب برای این منطقه عناون کرد: منطقه کردی از دیدگاه معظم‌له نقش بزرگی در پشتیبانی از نیروهای مجاهد که در اصطلاح به مجاهدین انصار معنی می‌شود داشته‌اند و همکاری مردمان این منطقه چه در جنگ تحمیلی و چه در مقابله با ضد انقلاب فراموش نشدنی است.

وی، ایمان راسخ به اسلام، ارادت به اهل بیت پیامبر مکرم اسلام (ص)، وفاداری به جمهوری اسلامی را از جمله ویژگی‌های مردم منطقه کُردی در بیانات رهبر معظم انقلاب برشمرد و افزود: مردم این منطقه با نجابت تمام همواره و در تمام سختی‌ها دست از ایمان خود نکشیده‌اند.
 

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش اظهار داشت: روزهای جهاد در راه خدا به عنوان ایام الله است که باید یادآوری شود چرا که شهدا برای تعالی و ترقی دین خدا رفتند. 

ماموستا فایق رستمی با اشاره به اینکه امام راحل کشتی انقلاب را از میان امواج متلاطم به ساحل امن و آرامش رساندند، افزود: رهبر معطم انقلاب هم  با درایت و قاطعیت اجازه ندادند که دست نامحرم به کشورمان برسد.

وی با قدردانی از پدران و مادرانی که با صبر و مقاومت فرزند خود را برای دفاع از شرف و کیان کشور فدا کردند، افزود: ایستادگی در برابر دشمن تنها به دفاع نظامی منحصر نشد و بعد از آن مدافعان انقلاب با قلم و معنویت در برابر هجمه‌های دشمنان ایستادند.

امام جمعه سنندج تاکید کرد: وحدت ، اتحاد، انسجام و ایمان راسخ  مردم باعث شد تا دشمن نتواند به ذره‌ای از  خاک کشور برسد و در این میان زمان شناسی امام راحل، شهدا و در عصر حاضر رهبر معظم انقلاب توانست ایران را قدرتمندترین کشور دنیا کند.
ماموستا رستمی گفت: امانت شهدا برای مسوولان خدمتگزاری بیشتر به مردم است که در شرایط کنونی اهمیت بیشتری دارد.

هدیه رهبری به خانواده قادر خانزاده
در ادامه این مراسم یک جلد قرآن کریم هدیه رهبر معظم انقلاب را که با دستخط و امضا ایشان مزین شده بود، تقدیم برادر شهیدان قادرخانزاده شد.
 

دارا قادرخانزاده  که خودش نیز جانباز است، ۶ برادر خود را در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ تقدیم آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد. کامیار، بختیار و داوود قادرخانزاده سال ۱۳۶۰ در درگیری با گروهک‌های معاند نظام و بهنام، کورش و اردشیر که هر سه دانش آموز بودند نیز در حادثه بمباران مراسم راهپیمایی ۱۵ خرداد ۱۳۶۳ بانه توسط هواپیماهای رژیم متجاوز بعث عراق به شهادت رسیدند. رهبر انقلاب در یکی از خطبه‌های نماز جمعه تهران در سال ۱۳۶۷ به دیدار خود با پدر شهیدان قادرخانزاده در سنندج اشاره کرده بودند و این خانواده بانه‌ای را نمونه‌ای از وفاداری مردم کُرد به نظام و انقلاب توصیف کردند.

در این مراسم همچنین سه جلد قرآن کریم مزین به امضای رهبر معظم انقلاب اسلامی به «امیر سعیدزاده» و همسرش «سعدا حمزه‌ای» راوی کتاب «عصرهای کریسکان» و «کیانوش گلراز راغب» نویسنده این کتاب هدیه شد.

کتاب «عصرهای کریسکان»، خاطرات آقای امیر سعیدزاده (سعید سردشتی) از فعالیت‌های دوران پیش از انقلاب و مجاهدت‌های دفاع مقدس تا رنج‌های اسارت در زندان‌های کومله و دموکرات است که به قلم کیانوش گلزار راغب تدوین و امیر سعیدزاده و همسرش سعدا حمزه‌ای آن را روایت کرده‌اند و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
 
سعیدزاده پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می‌شود، بعد از آن اسیر کومله می‌شود و از سازمان کومله نیز فرار می‌کند. چهار سال بعد از جنگ، سعید زاده به اسارت یکی از گروهک‌های معاند در می‌آید و این دوران از ابتدای انقلاب تا سال 1374، یعنی یک دوره ۱۵ ساله، به طول می‌انجامد. 

نویسنده در این کتاب با یک سبک ابتکاری، خاطره چند روایی را طرح کرده است. خواننده وقتی سعیدزاده را می‌شناسد،  وارد یک تنش و درگیری می‌شود و سپس در فصل بعدی اینکه خانواده اش چه عکس العملی نشان می‌دهد، بررسی می‌شود و از زبان همسر او همان خاطرات تکمیل می‌شود. 

در این مراسم همچنین از ترجمه کردی این کتاب تولیدی انتشارات سوره مهر حوزه هنری کردستان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها