یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
جنگ در فرهنگ بشری پدیده‌ای منفور است

عبدالجبار کاکایی بیان کرد: در نگاه کلی، جنگ در فرهنگ بشری، پدیده‌ای منفور است و غالبا وجه مشترک دیدگاه شاعران و نویسندگان سراسر جهان نسبت به مقوله جنگ، تخریب و کشتار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری وبینار بین‌المللی شعر جنگ «جنگ برای صلح»، پیش از ظهر امروز (یکشنبه 17 اسفندماه) با سخنرانی عبدالجبار کاکایی؛ دبیر اجرایی همایش در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
این شاعر و ترانه‌سرا در ابتدا درباره چگونگی شکل‌گیری همایش شعر جنگ، گفت: برگزاری وبیناری با این موضوع، سال‌ها در ذهن من بود و مترصد فرصتی بودم که آن‌را به‌عنوان طرح به یکی از نهادهای متولی این حوزه ارائه دهم. گواه آن نیز تدوین کتاب «بررسی تطبیقی موضوعات پایداری در شعر ایران و جهان» است.
 
وی افزود: در نگاه کلی، جنگ در فرهنگ بشری، پدیده‌ای منفور است و غالبا وجه مشترک دیدگاه شاعران و نویسندگان سراسر جهان نسبت به مقوله جنگ، تخریب، کشتار و ... است. با پیشرفت تکنولوژی هم آمار تلفات و و خسارات جنگ‌ها بالا می‌رود. در شعر خانم ویسواوا شیمبورسکا؛ شاعر لهستانی و برنده جایزه نوبل ادبیات که می‌گوید: «همیشه بعد از جنگ، یکی باید ریخت‌وپاش‌ها را جمع کند...» و یا در قطعه‌ای از اشعار پل الوار؛ شاعر فرانسوی، نگاه‌های متفاوتی به جنگ وجود دارد.
 
کاکایی در ادامه بیان کرد: در مقاطعی از تاریخ، جنگ‌ها باعث استحاله ارزش‌ها می‌شوند. همچنین اگر از منظر فلسفه، دین و عرفان به جنگ نگاه کنیم به تحلیل‌های متفاوتی می‌رسیم. غالبا در ادیان شرقی به‌ویژه بودایی، جنگ منفور است. حتی در دوره‌هایی از تاریخ کشوری مانند چین به نداشتن سرباز افتخار می‌کرد. اما در غرب به‌ویژه در نگاه افلاطون و ارسطو، جنگ واقعیتی غیرقابل انکار و ستودنی برای دفاع از آرمان‌شهر است.


دبیر اجرایی همایش «جنگ برای صلح»، با بیان اینکه در ادبیات ملل مختلف، تعابیر زیبایی درباره جنگ وجود دارد، ادامه داد: در تاریخ ملت ما نیز کمابیش به این امر توجه شده است. اگر به بررسی متون حماسی بپردازیم، سربازان و پهلوانان ما در جنگ حضور داشتند و به فتوحات و حضور در جنگ افتخار می‌کردند. درباره مقوله جنگ از دیدگاه دین نیز باید گفت که جهاد در اسلام یک نوع تکلیف محسوب می‌شود. ایدئولوژی‌های مختلف، به جنگ هویت‌های متفاوتی می‌دهند. بدون فلسفه و دین، جنگ به هرحال امری زشت است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال‌های گذشته کنگره‌های ادبی مختلفی در حوزه دفاع مقدس برگزار شد که محور بیشتر آن‌ها هشت سال دفاع مقدس بوده و کمتر به جنگ‌های پیشین در تاریخ معاصر توجه شده است. به زبان‌های اقوام گوناگون ایرانی، ادبیات متفاوتی درباره‌های جنگ‌های تاریخ ایران داریم.

کاکایی افزود: وظیفه و مأموریت مجموعه باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در درجه اول پژوهش، بررسی و مدون کردن وقایع و موضوعات مرتبط با جنگ‌های ما در تاریخ معاصر است. امسال با نگاهی متفاوت با برگزاری این همایش، وارد مسیر تازه‌ای می‌شویم که امیدواریم با همکاری اهالی این حوزه و رسانه‌ها به آن شکل و گسترش دهیم.
 
این شاعر درباره رویکردهای اصلی نخستین همایش «جنگ برای صلح»، توضیح داد: در این همایش دو مقوله اصلی مدنظر است: 1- تحلیل جامعه‌شناسانه ادبیات جنگ 2- ارائه آثار در حوزه جنگ و صلح.

 
وی ادامه داد: شاعرانی از کشورهای مصر، آرژانتین، آلمان و هند، مهمان ما در این همایش هستند که خواستیم آثارشان را به‌طور اختصاصی برای دبیرخانه ارسال کنند. آثار رسیده در دست ترجمه هستند و در اختتامیه نیز توسط خود شاعران قرائت می‌شوند. برای اینکه خللی در ساختار اشعار ایجاد نشود، ترجمه آثار را به محسن راهجردی سپردیم. آثار شاعران خارجی با موضوع جنگ و پایداری و به‌ویژه درباره جنگ‌های خودشان است.
 
کاکایی در معرفی سخنرانان وبیناری این همایش نیز گفت: در این آئین، احمد نادمی به‌صورت تخصصی درباره ادبیات جنگ سخنرانی خواهد کرد. عباس باقری، افشین علا، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، مصطفی محدثی، محسن راهجردی و حمیدرضا شکارسری از دیگر سخنرانان داخلی این برنامه هستند. همچنین اشرف ابوزید از مصر، علی اصغر الخیدری، توبیاس بوگهارات، جوانا بوگهارت، مهدی باقرخان، راتی ساسکنا و عزیز مهدی نیز سخنرانان خارجی همایش «جنگ برای صلح» هستند.
 
آئین اختتامیه نخستین وبینار بین‌المللی شعر جنگ «جنگ برای صلح»، از ساعت 16 تا 18 روز شنبه 23 اسفندماه به همت انجمن شاعران موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها