شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
نشان شیرازه و هنر طراحی کتاب مسیر را برای آینده همواره می‌کند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهارمین دو سالانه نشان شیرازه گفت: نشان شیرازه و هنر طراحی کتاب میتواند مسیر را برای آینده همواره کند زیرا وقتی کتابی می‌خوانید فکر و ذهن درگیر است و خیلی وقت‌ها این طراحی‌ها می‌تواند فضای مناسبی برای مخاطب ایجاد کرده و حتی متن را مفهومی‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه چهارمین دو سالانه نشان شیرازه عصر امروز (شنبه ۱۶ اسفند) در فرهنگستان هنر با حضور جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران حوزه طراحی و گرافیک کتاب برگزار شد.
 
محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اهمیت طراحی کتاب، گفت: هنر طراحی کتاب با کتاب تاریخ پیوسته‌ای دارد، همواره در طول سالیان گذشته در کنار کتاب هنر طراحی کتاب را نیز شاهد هستیم و هنرهای مختلفی متناسب با متن به زیبایی آن کمک کرده‌اند و در اصل نوشته‌های کتاب با این هنر و زیبایی دیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: در تاریخ هر جا احساس می کنیم این دو از هم فاصله گرفتند شاهد هستیم که ضرر کرده‌اند؛ در این زمینه دیده‌ایم که وقتی دانش، زیبایی، نشاط و معنویت هنر در کنار هم قرار می‌گیرند این دو به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنند و هر زمان که از هم جدا شوند ضرر کرده‌اند.
 
جوادی با بیان اینکه فونت، گرافیک متن و جلد کتاب همه در زیبایی یک کتاب موثر است، گفت: جشنواره و نشان شیرازه هنر طراحی کتاب میتواند مسیر را برای آینده همواره کند زیرا وقتی کتابی می‌خوانید فکر و ذهن درگیر است و خیلی وقت‌ها این طراحی‌ها می‌تواند فضای مناسبی برای مخاطب ایجاد کرده و حتی متن را مفهومی‌تر کند.
 
وی با اشاره به اینکه ما شاید حق این هنر را از جهپ کارهایی که باید کردیم ادا نکرده‌ایم، عنوان کرد: ما شاید نسبت به کسانی که در این حوزه فعالیت دارند در بخش وظایف و دیون حوزه سیاستگذاری فرهنگی کمترکاری انجام دادیم اما امیدواریم بتوانیم در آینده گام‌های بهتر و موثرتری برای رونق این حوزه برداریم.
 
جوادی همچنین با بیان اینکه در تاریخ ایران کتاب‌هایی چون شفا و شاهنامه داشتیم که نام ایران را بزرگ و پرآوازده کردند، گفت: در کنار این آثار هنر طراحی‌های بسیار خوبی داشتیم و کتاب‌های نام‌های بلند و صاحب‌نامی را داشتیم و در این زمینه امیدوارم جایگاه ایران را در حوزه فکر و اندیشه احیا کنیم و در کنار آن در حوزه طراحی و زیبایی کتاب نیز فعال باشیم.


 
همچنین کوروش پارسانژاد دبیر چهارمین دو سالانه نشان شیرازه نیز در سخنانی گفت: از همه همکاران طراح، تصویرگر و ناشرانی که اثر ارسال کردند تشکر می‌کنم اما از ناشران دولتی و خصوصی که که کار نفرستادند شامل ناشران دولتی و خصوصی چون مختص طراحی کتاب است و امیدوارم در دوره بعد حضور همه ناشران را ببینیم.
 
وی افزود: معاونت فرهنگی نیز امسال به موقع و بدون تغییر تلاش کرد در شرایط سخت اقتصادی برگزار شود و مهرزاد دانش رییس دو سالانه و داوران و تیم اجرایی و همه کسانی که نقش داشتند.
 
در بخش دیگر این برنامه اکبر نیکان‌پور به نمایندگی از هیات داوران بیانیه این هیات را قرایت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

آنان که هنر خویش را در پای کتاب می‌ریزند و برگ برگ آن را به ذوق و قریحه خداداد خود می‌آرایند، تا آنگاه که چشمی برای دیدن و دلی برای لرزیدن باشد، دانش و فرزانگی را وامدار بلندای همت خود می‌کنند. جهان کتاب چنان فراخ و آسمان‌گون است که هنرهای بسیاری را پذیرا است و هر گوهری را خریدار و در این میان هنر گرافیک به دلیل توانایی و کارآمدی در عرصه کتاب آرایی اهمیت و منزلت ویژه‌ای یافته است.
 
نشان شیرازه، رویدادی خجسته است که تداوم و تدارکش به دست اهالی این صنف می‌باشد و بسته به حضور پرشور ایشان. حضور کم‌رونق ناشران خصوصا بخش خصوصی در این دوره تا حدودی به دلیل بحران‌های ناشی از کرونا و وضعیت بد اقتصادی، قابل پیش‌بینی بود، اما در این میان روزنه امید برایمان، عنایت برخی ناشران دولتی به تنوع طراحی و توجه ویژه به کتاب‌سازی با اصول حرفه‌ای در موضوعات روز بود. نکته‌ای که با توجه به بی‌نیاز بودن آنها در رقابت، بیشتر جلوه می‌کرد.
 
هیئت داوران چهارمین نشان شیرازه پس از بررسی آثار راه یافته به مرحله نهایی، بر این باور است که میانگین سطح کیفی آثار در برخی بخش‌ها قابل توجه است و برآیند آن‌ها بیانگر رشد بسیار خوب طراحان جوان و همت بلند ناشران است، هیئت داوران اعتقاد دارد گام‌های مثبت و ارزنده‌ای در طراحی خلاقانه کتاب برداشته شده، اگر چه تا رسیدن به وضعیتی مطلوب مبتنی بر هویت ایرانی و با توجه به سابقه درخشان کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی ایرانی، هنوز فاصله وجود دارد.
 
گروه داوری این دوره مرکب از ابراهیم حقیقی، اکبر نیکان‌پور، ساعد مشکی، مسعود نجابتی و کورش پارسانژاد برگزیدگان این دوره را به شرح زیر اعلام می‌دارد و امیدواریم با توجه به تجربیاتی که از برگزاری چهار دوره حاصل شده و تصحیح برخی نکات فراخوان و بخش‌های جشنواره، دوره‌های آتی در سطحی گسترده‌تر و کیفیتی شایسته‌تر برگزار گردد.
 


تجلیل از پیشکسوتان حوزه طراحی و گرافیک یکی دیگر از بخش‌های این برنامه بود؛ در این بخش از محمد بهرامی، غلامعلی مکتبی و فریده شهبازی از پیشکسوتان و چهره‌های شاخص رشته طراحی و گرافیک تقدیر شد.
 
‌به گزارش ایبنا، پس از اعلام برگزیدگان نیز نمایشگاه آثار منتخب چهارمین دوره نشان شیرازه نیز با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی و میهمانان در پایان این مراسم افتتاح شد؛ قرار است این نمایشگاه از 16 تا 20 اسفند در فرهنگستان هنر برپا باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها