جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
منتخبان دومین دوسالانه ملی «داستان کوتاه اردبیل» معرفی شدند

دومین دوسالانه ملی «داستان کوتاه اردبیل» با معرفی منتخبان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، اختتامیه دومین جشنواره ملی داستان کوتاه اردبیل، با توجه به همه‌گیری کرونا، پنج‌شنبه(14 اسفند‌ماه) به شکل مجازی و با پخش برنامه‌ای کوتاه از سری برنامه‌های «گذر فرهنگ و هنر» در شبکه استانی صدا و سیمای اردبیل برگزار شد.

عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در این برنامه اظهار کرد: قصه و حکایت در استان اردبیل جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به‌طور عام، گردهمایی‌های شبانه پاییز و زمستان در گذشته، با این فرهنگ گره خورده و پیشینیان به آن عنایت ویژه‌ای داشتند؛ علاوه‌براین در استان اردبیل، استعدادهای بسیاری در حوزه داستان داریم که نشان از قوت و قدرت پیشینه‌‌ای استان دارد.

وی افزود: نخستین دوره جشنواره ملی داستان کوتاه اردبیل در سال 97 با استقبال قابل‌توجه نویسندگان سراسر کشور برگزار شد و دومین دوسالانه نیز بر پایه‌ همان بازخورد، کار خود را آغاز کرد.

بحرالعلومی اضافه کرد: به‌رغم محدودیتی که به‌دلیل همه‌گیری کرونا تحمیل شده است، به مدد ظرفیت فضای مجازی، علاقه‌مندان اقصی‌نقاط ایران استقبال شایسته‌ای از این رویداد داشتند؛ بر همین اساس، با وجود اینکه علاقه‌مند بودیم اختتامیه را در شرایط بهتری برگزار کنیم، اما با توجه به اینکه اغلب برگزیدگان نهایی از دیگر شهرهای ایران بودند، سلامت دوستان را بر هر امری مقدم دانستیم؛ در نهایت، تصمیم بر آن شد اختتامیه به شکل مجازی و پخش از شبکه استانی صدا و سیمای استان اردبیل برگزار شود و لوح تقدیر و جوایز برندگان نیز به روش‌های دیگر به دست ایشان برسد.

وی ادامه داد: ازجمله اهداف این جشنواره، شناسایی، جهت‌دهی و معرفی استعدادهای داستان‌نویسان استانی و فرصت‌آفرینی و معرفی آنان در سطح ملی است.

بحرالعلومی تصریح کرد: دیگر مزیت این دوره، دوزبانه بودن آن است که بر همین اساس، این جشنواره با موضوع آزاد، به دو زبان ترکی و فارسی برگزار شد و داستان‌های بسیاری با پراکندگی مناسبی از استان‌های مختلف کشور به دبیر‌خانه ارسال شد.

وی اضافه کرد: در بخش ویژه که به موضوع «چهلمین سالگرد دفاع مقدس» اختصاص داشت نیز نویسندگان نوقلم با آثار با ارزشی حضور یافتند و  امید می‌رود پس از چاپ منتخب آثار راه یافته به مرحله نهایی در قالب کتابی با عنوان «خشت دوم» که ازسوی معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل در حال انتشار است، به دست همگان برسد.
 
یعسوب محسنی، عضو و نماینده هیأت داوران دومین جشنواره ملی داستان کوتاه اردبیل نیز اظهار کرد: جشنواره ملی داستان کوتاه اردبیل که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد، فرصت مناسبی برای همه نویسندگان با هر سلیقه‌ای فراهم کرد. ارسال بیش از ۷۰۰ اثر داستانی به دبیرخانه دومین جشنواره ملی داستان کوتاه اردبیل نشان از اشتیاق و علاقه گسترده جوانان به ادبیات داستانی است. این آثار از سوی هیأت داوران بررسی شد.
 

«به نام داستان و به نام سفیدی‌های برفی کاغذهای پاک.
ما به برف زنده‌ایم؛ به سرما و زمستان و کوه‌های اقتدار. داستان فقط بهانه‌ای است برای نوشتن از درد دل‌های نهفته در ضمیر عاشقانه.
با تبریک به همه نویسندگانی که آثاری را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند، بر آنیم تا از میان تنوع و تکثر آثار داستانی ارسالی به این جشنواره، تعدادی محدود، بی‌شیله‌و‌پیله انتخاب کنیم. گریزی نیست از دلگیری خیل عظیمی از شخصیت‌هایی که در دل داستان‌ها رها شدند. چشم‌به‌راه فضاهای روح افزای مکان‌های لاقیدی ماندیم که به اجبار می‌گذشتیم و در نهایت واژه‌هایی که چون قطره‌های نفس در رگ‌هامان جاری می‌شد.

اینکه برای اولین بار داستان بدیعی را بخوانیم که محصول عرق‌ریزی و تلاش‌های مستمر جوانان این مرز و بوم باشد، مایه خرسندی و بسی شعف بوده است. خلق مکاشفات ذهنی و جزئی‌نگری‌های موشکافانه، نگاه ما را بیشتر از قبل، عمیق‌تر و حساس‌تر می‌کرد.

ساعت‌ها در جادوی کلمه‌ها غرق شدیم و دل بر جاذبه هنر سپردیم. به سرزمین‌های افسانه‌ای تک‌تک داستان‌نویسان پا گذاشتیم و همراه با قهرمانان قصه‌های آنها شاد شدیم، گریه کردیم، ترسیدیم، امیدوار ماندیم. امانتی که به ما سپرده شده بود، به توانمندترین شکل ممکن به‌ سر مقصد منزل رساندیم. هرچند این امکان همیشه وجود دارد که عده‌ای را از نظریات خود خرسند نبینیم که همین جا پوزش ادیبانه ما را پذیرا باشند.

در مجموع، طبق وظیفه‌ای که به ما محول شده بود، با دقت و حوصله تک تک این ۷۵۰ اثر را خواندیم و واقعاً خواندیم و در دشوارترین فرایند انتخاب، یعنی داوری کردن، تلاش کردیم حقی را پایمال نگردانیم. داستان‌های منتخب و متمایز حائز رتبه از لحاظ تفاوت دیدگاه، تصویرسازی و همراه ساختن مخاطب با داستان مطابق با نثری موزون و شیوا، تازگی و اصالت سوژه‌ها، استفاده از فرم روایت ایده‌آل، ارائه تکنیک منحصر به فرد لازم، فضاسازی‌های بومی و به کارگیری شخصیت‌های بدیع مورد تأکید و توافق و انتخاب قرار گرفتند.

هیأت داوران دومین دوره جشنواره ملی اردبیل، در پایان، ضمن قدردانی و سپاس از مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و اعضای محترم دبیرخانه و همکاران اجرایی جشنواره و از تمامی نویسندگان، لازم می‌داند نتایج برگزیدگان نهایی این جشنواره را در سه بخش مجزا به شرح ذیل اعلام نماید:
 
الف: برندگان بخش فارسی

رتبه نخست با اهدای لوح تقدیر تعلق می‌گیرد به داستان «ما روح آنا گل را گم کرده بودیم» نوشته لیلا حقگوی

رتبه دوم با اهدای لوح تقدیر به داستان «چهار سنگ» نوشته سیروس جمشیدی

و رتبه سوم با اهدای لوح تقدیر به داستان «برج ‌بابل» نوشته مهدی ابراهیمی لامع
 
ب: برندگان بخش ترکی

رتبه نخست با اهدای لوح تقدیر تعلق می‌گیرد به داستان «هئچ‌زاد» نوشته هلیا بشیرزاده

رتبه دوم با اهدای لوح تقدیر مشترکاً به داستان «پاسگاه» نوشته علیرضا شهامتی‌پور و «قارا چارشابلی گلین» نوشته فاطمه حیدری

رتبه سوم با اهدای لوح تقدیر به داستان «گوگل‌ده سئرچ ائله مغان آدینی» نوشته سکینه عالی‌نژاد

و شایسته تقدیر این بخش نیز با اهدای لوح داستان «ممد سسلئییر» نوشته توران قربانی بود.
 
ج: برنده بخش ویژه «دفاع مقدس»

برنده این بخش با اهدای لوح تقدیر داستان «حباب» نوشته فاطمه نورسعیدی شناخته شد.
 
اعضای هیأت داوران دومین دوره جشنواره ملی داستان کوتاه:
محمدرضا بایرامی، رضا کاظمی و یعسوب محسنی
 
بنا به این گزارش، دومین جشنواره ملی داستان کوتاه اردبیل، به‌همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، با مشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، خانه داستان اردبیل و مؤسسه سروش نغمه امید برگزار شد و با معرفی منتخبان در اسفند 99، به کار خود پایان داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها