شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
فاصله زمانی کم میان «نمایشگاه کتاب» و «زمستانه کتاب» آسیب‌زا بود

کتابفروشان دزفولیِ شرکت‌کننده در «زمستانه کتاب»، فاصله زمانیِ اندک میان اجرای این طرح با نمایشگاه مجازی کتاب تهران را موجب کم‌رونق شدن آن می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، اجرای طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها از جمله طرح‌های تشویقی و حمایتیِ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با عاملیت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی‌ا ست که طی چند سال برگزاری در سطح کشور موجب رونق کتابفروشی‌ها و قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار ایرانی شده است.

در طرح «زمستانه کتاب 99» از خوزستان 19 کتابفروشی مشارکت کردند که از این تعداد 4 کتابفروشی متعلق به شهرستان دزفول بودند. با توجه به شرایط ویژه استان به علت شیوع ویروس کرونا، بیشتر شهرستان‌های استان در وضعیت سیاه و قرمز به سر می‌برند. در این میان کتابفروشان دزفولی امیدوار به اجرای طرح و رونق دوباره به چرخه کتابفروشان بودند؛ کتابفروشانی که کمرشان زیر بار افزایش قیمت کتاب و کاغذ خم شده است، اما با عشق و علاقه همچنان درصدد روشن نگه داشتن این مشعل کم افروز هستند تا شاید نور کم‌سویی بتواند جانی دوباره به کالبد نیمه‌جان آنان ببخشد.

«مهدی سخاوت‌نیا» مدیر کتابفروشی وارثین دزفول با برشمردن تاثیرات منفی نمایشگاه مجازی کتاب تهران بر کتابفروشی‌ها، به خبرنگار ایبنا می‌گوید: ارسال رایگان کتاب ازسوی ناشران به سراسر کشور، از جمله مشکلاتی بود که ضربه سنگینی به این صنف وارد کرد واگرچه ناشران را تقویت کرد، ولی به تبع آن کتابفروشان ضعیف‌تر شدند.

وی ضمن گلایه از سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و موسسه خانه کتاب به عنوان متولیان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تصریح می‌کند: هرچند این عزیزان با اجرای طرح زمستانه کتاب تلاش می‌کنند که کتابفروشان را حمایت کنند اما عملا با فاصله کمی که بین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و اجرای طرح فصلی «زمستانه کتاب» بود، نتیجه مطلوب برای کتابفروشان حاصل نشد.

سخاوت‌نیا ادامه می‌دهد: بیشتر مخاطبان کتاب‌های مورد نیاز خود را از نمایشگاه خریداری کرده و تنها ناشران توانستند از مزایای نمایشگاه مجازی با ارسال رایگان کتاب بهره‌مند شوند و همه این عوامل موجب شد که در این دوره نسبت به دوره گذشته فروش کمتری داشته باشیم.

مدیر کتابفروشی وارثین دزفول تاکید می‌کند: متولیان امر به بدیهی‌ترین نکته که همان محکم کردن حلقه کتابفروشان است، توجه نمی‌کنند و کمر کتابفروشان زیر عوارض سنگین خم شده است. با اطلاعاتی که در دست دارم هر روز شاهد تعطیلی کتابفروشی‌ها و  بیکاری همکاران‌مان در  این صنف، چه در شهرها و مراکز استان‌ها، هستیم. کتابفروشان با چنگ و دندان در حال نگه داشتن کتابفروشی‌شان هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت فرهنگی کار زمانبر و طاقت‌فرسایی است، اذعان می‌کند: کتابفروشی به عنوان یک نهاد فرهنگیِ تاثیرگذار، حرکتی است که نتایج آن سال‌ها به ثمر می‌نشیند و تنها یک فرد با علاقه و دغدغه مند می‌تواند با همه مشکلاتی که گریبانگرش است، دست و پنجمه نرم کرده و کنار بیاید. در غیر این صورت به دنبال کار بی‌دردسر دیگری می‌رود. یک کتابفروش برای اینکه بتواند فضایی را ایجاد کند تا دیگران با کتاب آشنا شوند، باید میلیاردها تومان هزینه ‌کند تا کتابفروشی‌اش را سرپا نگه دارد.

سخاوت‌نیا یارانه تعلق گرفته به کتابفروشی‌اش را در طرح زمستانه کتاب همانند دوره‌های پیشین دانسته و می‌گوید: اگر هزینه تبلیغات نمایشگاه در راستای حمایت از کتابفروشان استفاده می‌شد، قطعا نتیجه بهتری به دست می‌آمد اما یارانه این دوره کم و با اینکه سه روزِ دیگر تا پایان طرح باقی مانده یارانه ما رو به اتمام است؛ هر چند سعی کردیم تبلیغات را گسترده و نیروها را افزایش دهیم ولی با بیماری کرونا استقبال مخاطبان کمتر شد.

این کتابفروش دزفولی همچنین می‌گوید: متاسفانه این قبیل طرح‌ها بدون نظرسنجی از کتابفروشی‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها اجرا می‌شوند و تبعات منفی آن به قشر کتابفروش آسیب می‌زند.

مهدی  ارجمندی مدیر کتابفروشی نمایشگاه دائمی تبیان دزفول هم  در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا در همین رابطه می‌گوید: با توجه به شرایط کرونا، استقبال از طرح، کمتر و اعتبار اختصاص یافته هم مثل دوره‌های قبلی بود.

ارجمندی اضافه می‌کند: وضعیت کرونا موجب شد که نسبت به سال گذشته این دوره طرح با اقبال کمتری مواجه شود و معرفی نشدن شابک در برخی کتاب‌هایی که ‌ناشرش موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بود، از دیگر موانع این طرح است. اما از اعتبار تعلق گرفته به کتابفروشی راضی هستم.  

محسن حلاج مدیر کتابفروشی ‌معراج از دیگر کتابفروشان دزفولی هم در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا می‌گوید: نسبت اعتبار و استقبال در این دوره 50 به 50 است. اما با قیمت بالای کتاب‌ها و یارانه اختصاص یافته هر نفر قادر به خرید بیش از چند عدد کتاب نیست.

حلاج  با اشاره به زمان مناسب این دوره طرح می‌افزاید: در مقایسه با دوره‌های گذشته که  طرح در پایان ماه برگزار می‌شد، اما در این دوره با اجرای آن در اول ماه، مخاطبان بیشتری توانستند از مزایای طرح بهره‌مند شوند.  

حمید پور رکنی مدیر کتابسرای رشد دزفول نیز از زمان اجرا و  اعتبار طرح راضی است و استقبال از این دوره را به علت کرونا کمتر عنوان و ارائه نشدن کتاب‌های جدید را از جمله مشکلات طرح زمستانه کتاب بیان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها