سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
شانزدهمین جشنواره داستان‌نویسی رضوی برگزیدگان خود را شناخت

شانزدهمین جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‎المللی رضوی با معرفی برگزیدگان خود در آیینی مجازی به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی شامگاه دوشنبه، یازدهم اسفندماه ۹۹ با حضور محمدتقی ایرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر، فاطمه کرمپور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، محمد مظفری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، هادی اخلاقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بوشهر، آنیتا مظفری معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از استادان دانشگاه و چهره‌های ادبی استان در تالار لیان در شهر بوشهر و با رعایت پروتکل‌های اجتماعی و فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت محدود و آنلاین برگزار شد.

اسقبال ۱۷ استان از جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آغاز این آیین گفت: شانزدهمین جشنواره داستان‌نویسی رضوی در سه بخش گروه سنی زیر 18 سال (داستان کوتاه و داستانک)، گروه سنی بالای 18 سال (داستان بلند و داستان کوتاه) و دانشجویی (داستان بلند و داستان کوتاه) به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار شد.
 

فاطمه کرمپور ادامه داد: فراخوان این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و تولید آثار فاخر، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی در محورهای موضوعی شامل سبک و سیره زندگی، تعالیم و آموزه‌های رضوی، آثار هجرت، خاندان، اصحاب و یاران امام رضا (ع)، فرهنگ زیارت و امام رضا (ع)، خانواده و کودکان و نوجوانان منتشر شد.

وی تصریح کرد: با پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره، تعداد ۳۵۰ اثر از ۱۷ استان کشور شامل آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، اصفهان، گیلان، مازندران، خوزستان، کرمانشاه، کرمان، زنجان، فارس، تهران، همدان، البرز، کردستان، اردبیل، یزد، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگلویه و بویراحمد به دبیرخانه این رویداد ارسال شد که در نهایت ۲۳۰ اثر به بخش داوری جشنواره راه یافتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر درخصوص داوری آثار توضیح داد: حبیب احمدزاده، مهدی انصاری و حسین باقری از نویسندگان مطرح جنوب و اهالی فن و ادب استان بوشهر کار داوری آثار را برعهده داشتند که درنهایت هیات داوران از میان آثار راه‌یافته به مرحله نهایی، ۱۷ اثر را به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر معرفی کردند.

دبیر شانزدهمین جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی در پایان یادآور شد: هفدهمین دوره جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی به میزبانی بوشهر در سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

مفاهیم اعتقادی‌مان را با زبان هنری و ادبیات به جهان بشناسانیم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی گفت: ایران، به‌عنوان کشور امام رضا (ع) و ائمه شناخته می‌شود؛ کشوری که در آن عشق به اسلام و ائمه فوران می‌کند و انقلاب ما به‌عنوان انقلابی اسلامی در دنیا شناخته می‌شود. مایه افتخار است که ما در زمانی زندگی می‌کنیم که عشق به ولایت و ائمه در این کشور سرازیر است و مردم ارادت و ایمان قلبی شدیدی به این بزرگان دارند.
 

محمدتقی ایرانی با اشاره به سابقه حضورش در دو دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی در خراسان شمالی افزود: خوشبختانه نام مقدس امام رضا (ع) با علم و هنر و اعتقاد مردم گره خورده است. بی‌شک جامعه بشری نیازمند بیان اعتقادی اسلام است و می‌خواهند ائمه، زندگی و نوع نگاه‌شان را به مسائل مختلف نظیر علم، هنر، جهان، مسائل اجتماعی و اعتقادی بیشتر و بهتر بشناسند.

وی تاکید کرد: طبیعتا ما سیره اهل بیت (ع) را با استفاده از ادبیات و زبان عامیانه بهتر می‌توانیم به دیگران بشناسانیم تا با کاربرد واژه‌ها و ترکیبات ثقیل؛ چراکه بیان مفاهیم بنیادین دینی و اعتقادی به زبان هنر می‌تواند وجوه زیباشناختی دین اسلام را بهتر و موثرتر به دیگر ملت‌ها بشناساند و ایرانی‌ها این هنر را دارند، زیرا به قول هرودوت، ایرانی‌ها مردمانی هستند که با زبان شعر سخن می‌گویند و بر فرش‌های گرانبها پا می‌نهند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار بوشهر ادامه داد: ایرانی‌ها همیشه با زبان شیرین و شعرگونه با دنیا صحبت کردند، پس می‌طلبد که امروز هم مفاهیم اعتقادی‌مان را با استفاده از ادبیاتی فاخر و زبان هنری و ادبی (شعر و نثر و داستان) به شکلی امروزی و زیباشناختانه به دنیا معرفی کنیم و زیبایی‌های این باورمندی را به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان و نویسندگان ما باید بکوشند تا رفتار، اعتقادات، اهداف و فرهنگ و تمدن ایرانی را که امروز نیاز به گفتمان جهانی دارد، به زیبایی در آثار خود منعکس کنند، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم این گفتمان و اصول آن را برای جهانیان باز کنیم قطعا اصالت آن را در کنار دیگر گفتمان‌ها به همگان یادآوری می‌کنیم.

ایرانی به جشنواره‌های متعدد رضوی در ایران اشاره کرد و یادآور شد: در چنین برنامه‌هایی قطعا هنرمندان، هنردوستان و فرهنگ‌سازان محور و تاثیرگذار هستند. بنابراین با توجه کردن به ظرفیت عظیم جامعه هنری و فضا دادن به آن‌ها بدون هیچ نگرانی باید زمینه حمایت از آن‌ها را در خلق آثارشان و همچنین تقویت گفتمان هنری بیش از پیش فراهم کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مهم‌ترین محرک حضورم در رویدادهای ادبی و هنری، علاقه به فرهنگ و تقویت گفتمان هنری در جامعه است، تاکید کرد: در پایان به نویسندگان و فعالان فرهنگی توصیه می‌کنم که به زبان کودکان و نوجوانان بیشتر بنویسند تا بیشتر تاثیرگذار باشند؛ چراکه استان بوشهر با توجه به دیرینگی که در داستان‌نویسی دارد، می‌تواند در این عرصه قطعا تاثیرگذار ظاهر شود.

در ادامه این آیین مهدی انصاری، به نمایندگی از هیات داوران شانزدهیمن جشنواره داستان‌نویسی رضوی به قرائت بیانیه این هیات به این شرح پرداخت:

«هر داستان، جهانی برساخته از جادوی کلمات است؛ جهانی که با کشف و شهود نویسنده از راز و رمزهای پیچیده هستی گره می‌گشاید تا مخاطب خود را با جهانی پر رمز و راز آشنا کند. بی‌تردید، یکی از اهداف جشنواره داستان، ایجاد فرصتی برابر برای ورود به این جهان‌های هستی‌بخش است که در ترکیب با زبان و جهان نویسنده به روایتی خاص تن می‌دهد و مخاطب را به هزار توی این اقلیم ناشناخته دعوت می‌کند. هیات داوران جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی، با شوقی برخاسته از مواجهه با ضیافت روایت‌ها، داستان‌های ارسالی شرکت‌کنندگان را با دقت خواند و در موردشان بحث و گفت‌وگو کرد. دیدگاه‌های اعضای این هیات به‌رغم تنوع، کاملا نزدیک و هماهنگ بود. این هیات اگرچه بیشتر داستان‌ها را دربردارنده تمام ویژگی‌های لازم برای نگارش یک داستان خوب نیافت، با این حال، رگه‌هایی از تازگی، خلاقیت و جسارت در برخی آثار مشاهده کرد که امید می‌رود با مطالعه بیش از پیش آثار داستانی ایران و جهان و حضور در حلقه‌های جدی نقد و بررسی داستان و به‌ویژه استمرار و هدفمندی چنین جشنواره‌هایی شاهد خلق آثاری بهتر باشیم. از جمله مولفه‌هایی که در برخی آثار این جشنواره وجود داشت و شایسته تقدیر است به‌کارگیری تم‌ها و تکنیک‌های گوناگون بود که ریشه در مکاشفات درونی، شناخت ساختاری و روحیه نویسندگی داشت. امید که چنین مولفه‌ها و ویژگی‌هایی در دوره‌های بعدی جشنواره پررنگ‌تر شود و حضور داستان‌نویسان آشنا به فنون و مهارت‌های داستان‌نویسی مدرن افزونی یابد.»

فرهنگ رضوی یک فرهنگ متعالی و نجات‌دهنده است
انصاری همچنین در حاشیه این آیین درباره کیفیت محتوایی آثار این دوره از جشنواره داستان‌نویسی رضوی به خبرنگار ایبنا گفت: ما در اینجا با جشنواره موضوعی و خاصی با نام امام رضا (ع) روبه‌رو هستیم، بی‌شک محتوایی که این جشنواره می‌طلبد، مفاهیم و موضوعات مرتبط با فرهنگ رضوی و امام رضا (ع) است. در این خصوص باید بگویم که در این رویداد نوع برخورد با محتواها در برخی از داستان‌ها مستقیم بود که بیشتر از سوی نویسندگان آماتور نوشته شده بودند و خواه ناخواه این مساله منجر به پس زدن داستان ازسوی مخاطبان می‌شود اما وقتی که به سمت داستان‌های حرفه‌ای پیش رفتیم، دیدیم که نویسندگان این آثار از راه‌های دیگری به فرهنگ رضوی نزدیک شده و مستقیما از اصطلاحات مشهور این فرهنگ نظیر زیارت، شفا، دخیل بستن، ضامن آهو و ... که بسیار روی آن‌ها کار شده و هنوز هم جای کار دارند، استفاده نکرده‌اند و این به تاثیرگذاری کارشان افزوده است.
 

وی ادامه داد: بدیهی است هنر با روش غیرمستقیم تاثیرگذارتر ظاهر می‌شود. این باعث می‌شود که مخاطب وامدار قصه شود و با آن ارتباط بگیرد که درنتیجه این ارتباط، محتوا و مضمون به شکل مطلوبی به مخاطب منتقل می‌شود.

نماینده هیات داوران شانزدهیمن جشنواره داستان‌نویسی رضوی گفت: در این جشنواره  از هر دو طیف، آثار ارسال شده بود؛ یعنی هم آثاری که به شکلی مستقیم منظور خود را عریان و شفاف بیان کرده بودند و هم آثاری که به‌صورت غیرمستقیم مضمون را القا کرده و محتوا را با دیدی عمیق‌تر و زیباشناسی بهتری بسط داده بودند.

انصاری در ادامه با بیان اینکه ما در این دوره با یک‌سری داستان‌هایی روبه‌رو شدیم که بسیار خام‌دستانه با محتوا برخورد کرده بودند، تصریح کرد: در مقابل اما داستان‌هایی هم ارسال شده بودند که با خلاقیت‌ و نگرشی زیبایی‌شناسانه به محتوا به‌صورت غیرمستقیم پرداخته و فرهنگ رضوی را به‌شکلی متفاوت و البته بسیار زیبا به تصویر کشیده بودند.

نماینده هیات داوران شانزدهیمن جشنواره داستان‌نویسی رضوی در پایان یادآور شد: نویسندگان باید ظرافت‌های نویسندگی را در داستان رعایت کنند بی‌شک، داستانی که برخوردار از ساختار و نثر و زبان سالم باشد، در انتقال این مفاهیم موفق‌تر خواهد بود که البته این مولفه در بیشتر آثار ارسالی به این جشنواره دیده شد.

وی در پایان در مورد اهمیت برگزاری رویدادهایی مثل جشنواره داستان‌نویسی رضوی در بازشناسی باورهای اعتقادی و مذهبی‌ ایران به همگان، یادآور شد: قطعا این رویدادهای تاثیر زیادی در این زمینه خواهند داشت منتها ما نباید انتقال مفاهیم رضوی را محدود به قالب یا فرم خاصی کنیم؛ چراکه گاه موضوع ما همان پرداختن به یکی از مفاهیم فرهنگ رضوی است منتها می‌خواهم به زبان طنز و امروزی آن را بنویسم! از این‌رو، دایره مضامین و مفاهیم را نباید تنگ کرد، پس به هر چیزی که بتواند فرهنگ رضوی را القا و از قِبَل آن مخاطب یک ارزش افزوده اعتقادی و فرهنگی را دریافت ‌کند، باید توجه شود. واضح است که فرهنگ رضوی یک فرهنگ متعالی و نجات‌دهنده است. بنابراین باید به سمت مضامین و مفاهیم جدید برای ترویج این فرهنگ در جهان برویم.

در پایان این آیین، برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی داستان‌نویسی رضی از سوی هیات داوران به تفکیک هر بخش‌ به این شرح اعلام شدند:

بخش گروه سنی زیر 18 سال
داستان کوتاه: مقام اول: دنیا اسکندرزاده (از تهران)، مقام دوم:حدیث محمودی (از زنجان) و مقام سوم: به‌صورت مشترک: بهار نوروزی و الهه هدایتی (از تهران).
داستانک: مقام اول: دنیا اسکندرزاده (از تهران)،  مقام دوم: بهار نوروزی (از تهران).

بخش گروه سنی بالای 18 سال
داستان بلند: مقام اول: لیلا امانی (از همدان)، مقام دوم: عابدین زارع (از فارس) و مقام سوم: محمدرضا بستک (از تبریز).
داستان کوتاه: مقام اول: مرتضی فرجی (از همدان)، مقام دوم: سارا شجاعی (از کهگلویه و بویراحمد) و مقام سوم: محمود مهدوی (از اردیبل).

بخش دانشجویی
داستان بلند: شایسته تقدیر: علی باوری (از خراسان رضوی).
داستان کوتاه: مقام اول: مهدی صادقی (از تهران)، مقام دوم: لیلا روغنگیر قزوینی (از قزوین) و مقام سوم: به‌صورت مشترک: بهار ملک‌محمدی (از همدان) و مهدی صادقی (از تهران).

بر اساس همین گزارش، در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی داستان‎نویسی رضوی، همچنین از رضا معتمد و عبدالله رئیسی به‌عنوان دبیران تخصصی این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها