یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
شعر، بیشترین حجم آثار سوگواره ملی عاشورایی را تشکیل می‌داد

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان گفت: امسال 3018 اثر به دبیرخانه سوگواره ملی عاشورایی ارسال شده و بیشترین آثار با 1165 مورد مربوط به بخش شعر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، پنجمین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در زنجان به کار خود پایان داد و آئین اختتامیه این جشنواره با معرفی نفرات برتر برگزار شد.

دبیرخانه پنجمین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان از ۱۰ مردادماه امسال، همزمان با روز شهادت امام محمدتقی (ع) کار خود را آغاز و در پایان صفر به کار خود پایان داد. طی مهلت تعیین شده برای ارسال آثار 3018 اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که شامل 1165 اثر در بخش شعر، 785 اثر در بخش نثر، 681 اثر در بخش عکس و 387 اثر در بخش قطعات صوتی و تصویری بود.

طبق اعلام دبیرخانه جشنواره از دانشجویان اهل تسنن و کشورهای افغانستان و دانشگاه ازمیر ترکیه نیز آثاری به این سوگواره ارسال شده بود.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، تمرکز اصلی اطلاع‌رسانی این سوگواره در فضای مجازی بوده و مراسم اختتامیه هم‌زمان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: مقدس‌ترین قداست‌ها در اسلام شهادت است، چراکه که اهداف والایی را در پیش‌زمینه خود دارد.

آیت‌الله شیخ علی خاتمی با اشاره به اینکه شهید برای شهادت از شیرین‌ترین چیز یعنی جان خود گذشت می‌کند، گفت: شهادت راه مردان خداست و در طول تاریخ شاهد این بوده‌ایم که امامان (ع) جان خود را فدای اسلام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس نیز صحنه‌های زیبایی از شهادت خلق شد، تصریح کرد: هیچ برنامه و یا تصویری قابلیت به تصویر کشیدن این رشادت‌ها را ندارد.

امام جمعه زنجان در ادامه ضمن تشریح رشادت‌های حضرت زینب (س) در واقعه کربلا بیان کرد: آن حضرت 1400 سال پیش برای اطلاع‌رسانی، پیام حادثه عاشورا را جهانی کرد و این موضوع به خوبی در این عبارت مشخص شده که «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود».

خاتمی ضمن مثبت ارزیابی کردن فعالیت 5 ساله سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان گفت: این سوگواره فرصت مناسبی برای عرض ارادت دانشجویان به ساحت سرور شهیدان عالم و ترسیم‌کننده برترین اثر انسانی یعنی شهادت است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان نیز در این مراسم گفت:  سوگواره ملی میعادگان عاشورایی دانشجویان با 5 سال سابقه به دنبال این است که فاصله دانشجوی هنرمند متهعد را با جامعه مخاطب به حداقل برساند.

کامران جعفری ماندگاری و تاثیرگیری از واقعه عاشورا، تولید محتوای فرهنگی فاخر و محصولات رسانه‌ای قابل عرضه در فضای مجازی و رسانه‌های کشور از اهداف برگزاری این سوگواره است.

وی از جمله اهداف برگزاری این سوگواره را تولید محتوای فرهنگی در حوزه ارزش‌های دینی، اعتقادی و ملی عنوان کرد و گفت: به همین منظور چاپ کتاب و برپایی نمایشگاه عکس نیز از برنامه‌های جنبی این جشنواره به شمار می‌رود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان تصریح کرد: این سوگواره شامل دو بخش عمومی و ویژه بود که برنامه‌ریزی شد بخش عمومی شامل شعر، نثر، عکس، قطعات صوتی و تصویری عاشورایی و بخش ویژه شامل روضه‌های خانگی، وقف و همدلی مومنانه و شهدای مدافعان سلامت باشد.

وی ادامه داد: آثار رسیده در دوره پنجم سوگواره ملی عاشوراییان شامل 1165 اثر در بخش شعر، 785 اثر در بخش نثر، ۶۸۱ اثر در بخش عکس و ۳۸۷ اثر در بخش قطعات صوتی و تصویری بود.

جعفری گفت: خوشبختانه استقبال از برگزاری این برنامه در طول 5 سال گذشته مطلوب بوده و طی 4 سال گذشته بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۰۰ اثر دانشجویی در بخش‌های شعر، عکس، پادکست و کلیپ‌های تصویری به دبیرخانه ارسال شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان با اشاره به مستندسازی آثار رسیده در این چهار دوره بیان کرد: آثار برگزیده نیز در قالب چهار جلد «کتاب»، سه مجموعه «مولتی‌مدیا» و چهار مجموعه «نمایشگاهی» در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جعفری با اشاره به اینکه طی 5 دوره برگزار شده فرصت مناسبی فراهم شده است که نسل جوان برای تولید محصولات متنوع با محوریت فرهنگ ‌عاشورایی اقدام کنند، گفت: در طول دوره‌های برگزاری این آیین هنری، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان همواره کوشیده است تا با فراهم‌آوری شرایط لازم، زمینه مشارکت بیش از پیش دانشجویان هنرمند در بخش‌های ادبی و هنری را فراهم سازد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت استان زنجان در حوزه تبیین واقعه کربلا گفت: زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی مشهور است از همین رو در اجرای برنامه‌هایی با این موضوع پیشتاز بوده و توفیقات خوبی هم حاصل شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان ضمن اشاره به همکاری بین بخشی با دستگاه‌های فرهنگی گفت: این سوگواره به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان و با مشارکت حسینیه اعظم زنجان، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، شهرداری زنجان، حوزه هنری استان و دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها