جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
نشان «رساله برتر» در «جایزه مهدی محقق» به خلیل کهریزی رسید

رساله‌ برتر دکتری زبان و ادب فارسی جایزه‌ مهدی محقق در پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی به خلیل کهریزی جهت ارائه رساله‌ «تحلیل نشانه شناختی نظام توتمی در داستان‌های شاهنامه فردوسی» اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی از  ۲۸ بهمن تا ۷ اسفند در بستر فضای مجازی با 14 نشست تخصصی، دو نشست عمومی و سه نشست کارگاهی در حوزه «آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان‌ها»، «پژوهش‌های محوری مانند فرهنگ‌عامه و دفاع مقدس»، میزگرد تخصصی در حوزه «نشریات علمی و پژوهشی» زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

در آیین پایانی، خلیل کهریزی برگزیده‌ این گردهمایی درخصوص موضوع رساله‌ ارائه شده‌اش اینگونه توضیح داد: از این پایان‌نامه با عنوان «تحلیل نشانه شناختی نظام توتمی در داستان‌های شاهنامه فردوسی» در شهریور 1398 در دانشگاه رازی کرمانشاه دفاع کردم.

کهریزی که دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی است ، با اشاره به مقاله برگزیده بیان کرد: این رساله متشکل از 5 فصل است که در فصل اول به بیان کلیات تحقیق، فصل دوم بررسی نقد پیشینه، فصل سوم به رساله‌ معرفی اعتمادی نظریه توتالیسم و نشانه‌شناسی توتم پرداخته شده ، فصل چهارم تحلیل داده و فصل پنجم به نتایج حاصل از این تحقیق اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: در این رساله به بررسی نگاه نشانه‌شناختی در داستان‌های ملی پرداخته شده است و نیز  بررسی شاهنامه را در کانون جست‌وجوهای خود قرار داده هرچند از وجود دیگر منابع غافل نبودیم. اولین  نتیجه‌ به دست آمده این بود که توتینسم از بین گروه‌های گوناگون ایرانی  و ظاهرا در بین سکاها رواج داشته و به همین دلیل وقتی در داستان‌ها ردی از سکاها دیده می‌شود، نشانه‌های توتمی‌گرایی و یا باور به  توتمی دیده شده و از دیگر سوی نظام توتمی که از راه توتمی ایجاد شده در داستان‌های ملی تاثیر نهاده است.

کهریزی به دیگر نتایج این مقاله اشاره کرد و گفت: توتم در بعضی باورها و نظام‌های کهن ایرانی درآمیخته و یک دسته روایت به وجود آورده که برخی این روایت‌ها از بین رفته‌ و دسته‌ای دیگر عمدا زوده شده و تعدادی دگرگون شده‌اند، تلاش کردیم در این رساله روایت‌ها را بازسازی کنیم  و با استفاده از نشانه‌ها و اسنادی که در منابع داستان‌های ملی وجود دارد؛  داستان‌های از بین رفته را گردآوری  و بازسازی کرده و تحلیلی نو از این داستان‌ها ارائه دهیم . امیدوارم این تحقیق در پژوهش‌های ایرانی و پژوهش‌های مرتبط با شاهنامه مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها