جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
خسروشاهی و خاطرات مستند او از شخصیت‌ها

آیت‌الله سید هادی خسروشاهی در طول حیات علمی و سیاسی‌اش و افراد زیادی در داخل و خارج از کشور به طور گسترده ارتباط داشته است. برخی از این خاطرات در سلسله کتاب‌هایی به چاپ رسیده است که در این گزارش به پنج کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله سید هادی خسروشاهی یکی از نویسندگان پرکار در عرصه علوم اسلامی است. خطرات مستند او تحت عنوان «حدیث روزگار» بالغ بر 30 جلد را تشکیل می‌دهد. در این آثار خسروشاهی خاطراتی را از بزرگان علمی و سیاسی معاصر نقل می‌کند که از سوی انتشارات «شروق» به چاپ رسیده است. در ادامه به برخی از این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم.


کتاب «درباره علامه سید محمدحسین طباطبایی»

بدون ترديد علامه طباطبايی يكي از برجسته‏ترين و شاخص‏ترين شخصيت‏های دينی جهان اسلام در دوران معاصر است كه ابعاد گوناگون علمي و معنوی را در وجود خود متجلي ساخت. استاد خسروشاهي كه از شاگردان باسابقه ايشان است و تلمذ 25 ساله با وی را داشته، مجموعه خاطرات خود را از اين همراهی در قالب يك كتاب عرضه كرده است. این کتاب جلد پنجم مجموعه «حديث روزگار» از 9 گفتگو درباره زندگی، زمانه، خاطرات، آرا و انديشه‏‌های علامه طباطبايی تشكيل شده است.

 

نويسنده به جای مقدمه، گفتارهايی از امام خمينی(ره)، آيت‏ الله محمدحسين حسينی طهرانی، شهيد مطهری، آيت ‏الله حسن‏زاده آملی، آيت ‏الله جوادی آملی و آيت ‏الله مصباح يزدی را درباره شخصيت و عظمت مقام علمی و معنوی علامه طباطبايي آورده است كه هم برای اهل خرد در شناخت علامه می‌تواند روشنگر باشد و هم تذكار توضيحی، برای كسانی كه عظمت و مقام علمی ـ معنوی آن استاد يگانه را ناديده می‏‌گيرند و گاهی به بهانه «نقد مباحث علمی ـ فلسفی» با به كار بردن تعبيرات ناشايسته، به ساحت قدسی ايشان جفا روا می‌دارند.

عناوين فصل‏‌های اين كتاب عبارتند از: در محضر علامه سيد محمدحسين طباطبايی، علامه طباطبايی احياگر نفوس، علامه در معرض تكفير، مراجع عظام و علامه طباطبايی، آخرين توصيه در آخرين ديدار، علامه طباطبايی و هانری كربن، بُعد سياسی علامه طباطبايی، حربه تكفير، استمرار هجمه.
 
در بخش ضميمه هم فهرست اعلام، اماكن، كتب و اسناد و عكس‏هايی مربوط به علامه و آثار ايشان آمده است. ابتكار استاد خسروشاهي با افزودن تصاوير ديدني و اسناد و حتي دست‏ خط‏های علامه طباطبايی لطف ديگری به كتاب داده است كه زوايای ديگری از زندگي و روحيات علامه را به نمايش می گذارد.
 
 

کتاب «درباره شهید نواب صفوی »

کتاب خاطرات مستند درباره شهید نواب صفوی، مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و گفتگوهای روزنامه‌ها و نشریات مختلف با استاد سید هادی خسروشاهی است که موضوع همۀ آنها، فعالیت و نوع مبارزه فدائیان اسلام و نقش شهید نواب صفوی در این حرکت بنیادین تأثیرگذار است.

در واقع این مجموعه، شامل بخش‌هایی از خاطرات مستند ایشان درباره حوادث دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و نوع فعالیت‌ های فدائیان اسلام در صحنۀ سیاسی کشور و نقش آنها در به پیروزی رساندن ملی شدن صنعت نفت، به گواهی شاهدان عینی و عناصری است که خود حضور چشم‌گیر در عرصه اقدامات داشتند و به همین دلیل در ضمن مجموعه «خاطرات مستند» ایشان منتشر شده است.


این خاطرات، علاوه بر مسائل سیاسی روز مربوط به آن برهه و دوران پیش از آغاز نهضت، شامل مسئله فعالیت فدائیان اسلام در حوزه علمیه قم و برخورد مراجع و علمای بزرگ و فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم با این جریان هم است.

استاد خسروشاهی، علاوه بر این کتاب، مجموعه مصاحبه‌ها و کتاب‌های ارزشمند دیگری نیز درباره فدائیان اسلام و رهبری آن شهید ، به نام‌های: «فدائیان اسلام؛ تاریخ، عملکرد و اندیشه» و «زندگی و مبارزه شهید نواب صفوی» دارند که بارها تجدید چاپ شده و در اختیار عموم قرار گرفته‌ است.
 
 

کتاب «درباره امام موسی صدر »

این کتاب که جلد نهم از مجموعه «حدیث روزگار» است از چهار بخش تشکیل شده است: ۱. خاطرات مستند درباره امام موسی صدر؛ گفت‌وگوی استاد خسروشاهی با گروه تاریخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر ۲. پیوست­ها: الف. امام موسی صدر و گفتمان مشترک ادیان (متن سخنرانی استاد خسروشاهی به مناسبت چهلمین سال ایراد سخنرانی امام موسی صدر در موعظه روزه مسیحیان در بیروت؛ ارائه شده در تاریخ بهمن ۱۳۹۳ در انجمن علمی ادیان حوزه علمیه قم، ب. امام موسی صدر نیاز امروز جامعه ما (گفتگوی استاد خسروشاهی با ماهنامه «نسیم بیداری»، آذر ۱۳۹۰)، ج. وضعیت تبلیغ دینی ما (متن سخنرانی امام موسی صدر در مؤسسه دارالتبلیغ اسلامی قم ـ مهرماه ۱۳۴۴)، ۳. اسناد ۴. تصاویر.
 
در بخش اسناد این کتاب، نامه استاد خسروشاهی به امام موسی صدر، مسأله مرجعیت آیت ­الله خویی (متن بیانیه امام موسی صدر پس از ارتحال آیت ­الله سید محسن حکیم)، نامه امام موسی صدر به آیت الله شهید بهشتی، گزارشی از همایش ملتقی ­الفکر الاسلامی در الجزایر، متعه در فقه مالکی و توضیح امام موسی صدر درباره متعه در شیعه امامیه، الخوارج انصار الامام علی؛ رهبر اباضیه و کتابی درباره امام علی (علیه السلام) و متن نامه امام موسی صدر درباره این کتاب، پاسخ امام موسی صدر به نامه انتقادی استاد خسروشاهی درباره نحوه تعامل با فلسطینیان، نامه ­ای از امام خمینی به امام موسی صدر، نامه استاد خسروشاهی به پاپ برای پیگیری مسأله ربودن امام موسی صدر، گزارش استاد خسروشاهی به امام خمینی (ره) درباره عملکردشان به عنوان سفیر ایران در واتیکان و پیگیری مسأله امام موسی صدر، مجوز مجله مکتب اسلام، یادداشتی در روزنامه وظیفه درباره استعفای تعدادی از نویسندگان مجله مکتب اسلام، تلگراف حوزه علمیه قم درباره امام موسی صدر.

 استاد خسروشاهی از سالیانی دراز درباره زندگی و مبارزات امام موسی صدر، به تحقیق و بررسی پرداخته است و در این زمینه چندین ویژه ­نامه و کتاب تنظیم و تحریر کرده است که عبارتند از: ۱. ویژه­ نامه تاریخ و فرهنگ اسلامی (مرکز بررسی های اسلامی، قم: ۱۳۷۵)، ۲. یادنامه امام موسی صدر (مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، تهران: ۱۳۸۷)، ۳. امام موسی صدر مصلح بزرگ اجتماعی (دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۹۳)، ۴. حدیث روزگار: گفتگوی حمید قزوینی با استاد خسروشاهی (مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، تهران: ۱۳۹۳). کتاب ­های چهارگانه مذکور شامل ده‌ها مقاله و خاطرات از دانشمندان و بزرگان و شخصیت ‌های داخلی و خارجی دنیای علم و فرهنگ و سیاست است که مرتبط با زندگی و مبارزات امام موسی صدر یا حوادث تاریخی مهمی است که به نحوی با فعالیت ­های امام موسی صدر ارتباط دارد و می‌‌تواند حقایق بسیاری را در این راستا روشن سازد.
 
 

کتاب «درباره آیت الله سید محمود طالقانی»

این كتاب خاطرات مستند، در پنج فصل تنظیم و تدوین شده است: زندگی و مبارزه آیت ‏الله سید محمود طالقانی (متن گفتگوی استاد خسروشاهی با ماهنامه «شاهد یاران» كه با عنوان «ابوذر زمان و مالك اشتر انقلاب» در شماره 22، شهریور 1386 منتشر شده است)، آیت ‏الله طالقانی در حوزه علمیه قم (گفتگوی استاد خسروشاهی با نشریه «یادآور»)، طالقانی؛ تبلور عینی «پرتوی از قرآن» (گزیده سخنرانی استاد خسروشاهی در همایش بررسی اندیشه‌های قرآنی و اقتصادی آیت ‏الله طالقانی در دانشگاه مفید قم در سال 1387)، آیت ‏الله طالقانی و بیداری اسلامی (متن كامل سخنرانی استاد خسروشاهی در مراسم رونمایی از آخرین شماره «كتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور» كه شناخت‏ نامه جامع آیت ‏الله طالقانی نام گرفته و استاد در آن به تشابه فكری و فعالیت‏های سید جمال ‏الدین حسینی اسدآبادی و آیت ‏الله طالقانی می‏ پردازد).

بخش پنجم كتاب هم ضمائم است كه شامل روزشمار زندگی، تصاویر و اسناد، فهرست اعلام، اماكن و كتب است. بیش از 50 تصویر و سند درباره این عالم مجاهد و انقلابی و اولین امام جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارزش اسنادی و تاریخی این كتاب را بیشتر كرده است. در قسمت‏های مختلف این كتاب، استاد خسروشاهی اسناد و زوایای ناگفته از زندگی، شخصیت و اندیشه آیت ‏الله طالقانی را بیان می‌كند كه تاكنون كمتر بیان شده یا اینكه اصلاً بیان نشده است از جمله حضور آیت ‏الله طالقانی در حوزه علمیه قم، روابط مراجع و علما با ایشان و...
 
 
 
کتاب « درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی»

خاطرات مستند درباره آقای هاشمی رفسنجانی از مقدمه و چهار بخش تشکیل شده است. 1. بدرود سردار (مقاله­ای مفصل در تبیین ابعاد مختلف زندگی و خاطرات آیت ­الله هاشمی رفسنجانی در قبل و بعد از انقلاب)، 2. دو مقاله (دخالت در معقولات؛ به بهانه رد صلاحیت آیت ­الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 و دست خالی اتهام زنندگان)، 3. دو مصاحبه (شخصیت بی­نظیر و استوانه انقلاب، دو گفتگو با نشریات در تبیین زندگی، فعالیتها و اندیشه‌های آیت ­الله هاشمی رفسنجانی)، 4. چهار پیوست (اتحاد اسلامی، یادداشت آیت ­الله هاشمی رفسنجانی بر کتاب «شیعه» (مذاکرات علامه طباطبایی و پروفسور هانری­ کُربَن)، نامه ای به اکرم زعیتر؛ نویسنده کتاب «سرگذشت فلسطین»)، نکاتی درباره آیت­ الله هاشمی رفسنجانی و هاشمی در سال 1388. در پایان کتاب هم تصاویر و اسناد و فهرست اعلام، اماکن و کتاب‌­ها آمده است.

مرحوم خسروشاهی در مقاله مفصل «بدرود سردار» فعالیت­ های علمی و فرهنگی آیت ­الله هاشمی و نقش او در شکل­گیری مجله «مکتب اسلام»، ترجمه کتاب «سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار» (قضایا الفلسطینیه)، نوشته اکرم زعیتر (سفیر وقت اردن در ایران) و فعالیت‌ها و روحیات «اکرم زعیتر» را بیان می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها