جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
مروری بر زندگی و آثار «فرهنگبان كوشا»

آیت‌الله سيدهادى خسروشاهى علاوه بر فعالیت‌های سیاسی و اقدامات فرهنگی در کشور و سطح بین‌الملل بیش از 80 جلد کتاب به زبان فارسی و عربی (علاوه بر صدها مقاله در نشريات اسلامى ايران و جهان اسلام) تألیف کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله سيدهادى خسروشاهى، در سال 1317 شمسی در تبريز، به دنيا آمد. پدر وى، آيت ‏الله سيدمرتضى خسروشاهى - از مراجع صاحب رساله آذربايجان - تحصيل كرده نجف بود. از وى علاوه بر رساله عمليه، كتاب «نثارات الكواكب على خيارات المكاسب» و كتاب «حديث الغدير» در نجف و تبريز و قم، چاپ شده است.
 
پدر آيت ‏الله سيدمرتضى، آيت ‏الله سيداحمد خسروشاهى از علماى بزرگ عصر مشروطيت در آذربايجان بود، از ایشان آثارى در زمینه فقه و اصول به جای مانده كه بعضى از آنها در حواشى كتاب والدش (تقريرات بحث التعادل و التراجيح شيخ انصارى) در نجف به چاپ رسيده است.
 
پدر آيت ‏الله سيداحمد، آيت ‏الله سيدمحمد خسروشاهى از شاگردان محقق بزرگوار و يگانه دوران، شيخ مرتضى انصارى بود كه تقريرات وى از بحث استادش در موضوع «تعادل و تراجيح» همراه «رساله باقريه» در فقه و رساله‌اى در «تقيه» و رساله ديگرى در «حقيقت شرعيه»، جمعاً در 400  صفحه در قطع رحلى و بزرگ در سال 1310 قمری در نجف اشرف به چاپ رسيده است.
 
استاد سيدهادى خسروشاهى تحصيلات مقدماتى را در تبريز به پايان رساند و در 1332 شمسی و در 16 سالگى، عازم قم شد و در حوزه علميه به تحصيل دروس سطح پرداخت و سپس در مراحل عالی دروس حوزوى (فلسفه، تفسير، فقه و اصول)، در حضور اساتيدى چون: آيت ‏الله بروجردى، امام خمينى، آيت‏ الله شريعتمدارى، آيت ‏الله علامه طباطبائى و بزرگانى ديگر تلمذ نمود و به دريافت اجازاتى در امور حسبيّه (منوط به اذن فقها) نائل آمد.
 
مرحوم خسروشاهی بیش از 80 جلد کتاب به زبان فارسی و عربی (علاوه بر صدها مقاله در نشريات اسلامى ايران و جهان اسلام) تألیف کرده است كه بيش از 40 جلد آن، تاكنون بارها در داخل و خارج منتشر شده و بعضى از آن ها بيش از 30 بار تجديد چاپ شده اند. علاوه بر تأليفات و ترجمه‏ها، 120 جلد كتاب ديگر نيز با تحقيق، توضيح و يا مقدمه و اشراف ايشان در ايران و ايتاليا و مصر و... چاپ و منتشر شده است.
 
از جمله آثار استاد، ترجمه و تحقيق «امام على صداى عدالت انسانى» استاد جرج جرداق در 5 جلد و 3000 صفحه است كه تاکنون ده‌ها  بار چاپ شده است.  تدوين و  تحقيق و نشر مجموعه آثار سيدجمال ‏الدين حسينى (افغانى)  در 10 جلد، در بيش از 3000 صفحه در ايران و مصر، يكى از خدمات ارزنده دیگر استاد و در واقع، محصول نيم قرن تلاش و كوشش و تحقيق و بررسى در كشورهاى اسلامى و عربى است. 
 
مجموعه «حركت‌هاى اسلامى معاصر» در 20 جلد (تاكنون 10 جلد آن چاپ شده است)، «اسناد نهضت اسلامى ايران» در 10  جلد (6 جلد آن تاكنون انتشار يافته است) و «مجموعه آثار استاد علامه طباطبائى» در 24 جلد از جمله آثارى است كه استاد در تأليف، جمع ‌آورى یا تحقيق و ويرايش آن‌ها نقش داشته است.
 
علاوه بر تأليفات و ترجمه‏‌هاى وی، مرحوم خسروشاهی همواره در تدوين و تنقيح و نشر آثار اساتيدى چون: آيت ‏الله كاشف ‏الغطا، علامه سيدمحمدحسين طباطبائى، حاج سراج انصارى، سيدمحمد محيط طباطبائى، سيدغلامرضا سعيدى، محمد نخشب و... كوشا بوده است. استاد محمدرضا حكيمى ايشان را  «فرهنگبان كوشا»  ناميده‌اند.
 
بيشتر كتاب‏ها و آثار استاد خسروشاهى در زمينه مسائل فرهنگی، اجتماعى و سياسى مورد نياز جامعه اسلامى است. اين آثار به تصديق اهل خرد، در روشنگرى نسل جوان معاصر، تأثير بسزایی داشته است.
 
مرحوم خسروشاهی از سال 1332 شمسی با اغلب مطبوعات اسلامى از جمله: مكتب اسلام، مكتب تشيع، معارف جعفرى، راه حق، نداى حق، وظيفه، مجموعه حكمت، نور دانش، آيين اسلام، مسلمين، آستان قدس، نسل نو، نسل جوان، استوار، پيكار انديشه، مهد آزادى و... همكارى داشته است كه نتیجه این همکاری درج صدها مقاله در این مطبوعات است. پس از پيروزى انقلاب، وی بيشترين همكارى قلمى را با روزنامه «اطلاعات»  داشته است.
  
در مسئله تقريب بين مذاهب اسلامى، آيت ‏الله خسروشاهی از نيم قرن پيش، از پيشگامان اين حركت اصلاحى به ‏شمار مى‏رود. مكاتبات ايشان با علامه شيخ محمدتقى قمى - مؤسس دارالتقريب قاهره – گواه این سابقه بلند است. در این راستا، استاد با اغلب حركت‏هاى اسلامى معاصر و رهبران آنها در سراسر جهان اسلام، ارتباط و پيوند نزديكى داشته است.
 
استاد خسروشاهی در سال 1352 شمسى، «مركز بررسی‌هاى اسلامى قم»  را به عنوان مرکزی وابسته به حوزه علميه قم، تأسيس و به ثبت رساند و سپس در سال 1361، «مركز فرهنگى اسلامى اروپا»  را در  رم -ايتاليا- تأسيس نمود. هر كدام از اين دو مؤسسه ده‌ها كتاب ارزشمند در زمينه‌هاى اسلامى، از جمله قرآن مجيد و نهج ‌البلاغه را به زبان‌هاى  عربى، انگليسى، ايتاليايى، آلمانى و... ترجمه و منتشر کرده‌اند.
 
در مدت حضور وی در ايتاليا، علاوه بر چاپ و نشر ترجمه قرآن مجيد و نهج‌البلاغه به زبان ايتاليايى و نشر ماهنامه‌اى به نام «جهان نو» به ايتاليايى، طی مدت 5 سال جمعاً 162 كتاب و نشريه به زبان‌هاى  فارسى، عربى، انگليسى، ايتاليایى و فرانسوى منتشر و در سراسر جهان توزيع شد .
 
در دوره اقامت سه ساله در قاهره به‏ عنوان رئيس نمایندگی جمهوری اسلامی ايران، بیش از 50 جلد كتاب و نشريه درباره انقلاب اسلامى ايران، تشيع و اهل بيت (ع) تأليف و يا با همكارى و مساعدت ایشان در مصر منتشر شد.
 
مهمترين اين آثار عبارتند از:  «نهج ‏البلاغه» با مقدمه مرحوم خسروشاهی و شرح شيخ محمد عبده، «اهل البيت فى مصر»، «صحيفه سجاديه»، «حقيقة علاقة عبدالناصر بالثورة الاسلامية فى ايران»، «عبدالله‏ بن ‏سبا بين الواقع والخيال»، «ادعية اهل البيت»، «الامام على بن ابيطالب»، «الامام الحسين»، «الامام جعفر الصادق»، «الطريق الى مذهب آل البيت» و «عقيدتنا» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها