جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
یکی از دوره‌های تابناک حوزه‌های علمیه، اقدامات حوزه علمیه بغداد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی در قم گفت: یکی از دوره‌های بسیار تابناک در حوزه‌های علمیه جهان تشیع، اقدامات حوزه علمیه بغداد در قرن چهار و پنج هجری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) در قم، روز پنج‌شنبه آئین رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله ری‌شهری رئیس موسسه دارالحدیث، آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و با پیام تصویری حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی در سالن علامه حلی مؤسسه دارالحدیث قم برگزار شد.
 
در پیام آیت‌الله‌ جوادی آملی آمده است: سید مرتضی از علمای راستین بود که فخر محققان است، مرحوم صاحب جواهر همان‌گونه که مستحضرید فقیه نام‌آوری است و در این عصرهای اخیر بر عظمت فقهی صاحب جواهر نیامده است.
 
ایشان نام همه علما را احترام متعارف یاد می‌کند، وقتی نام مبارک خواجه طوسی می‌رسد می‌گوید: قال سلطان المحققین، خواجه یک فرد عادی نبود، از سرزمین خراسان فرد عادی برنخواست، این خواجه کسی است که بزرگان فقهی ما مانند صاحب جواهر از او به‌عنوان سلطان محققین یاد می‌کند و همین خواجه طوسی در بردن نام سید مرتضی می‌گوید: قال سید المرتضی صلوات علیه، چنین کسی آستان قدس رضوی توفیق آن را پیدا کرد که مقامات علمی و علمی این سید بزرگوار (که فخر جهان اسلام است و در قرن ۴ و ۵ جزء نام‌آوران جهان اسلام بوده و هست) را جمع‌آوری و گرامیداشتش را محترم بشمارد.
 
 سید مرتضی در کتاب شریف «تنزیه الانبیاء» و بخش‌های از علم کلام به انبیای الهی پرداخته است. حتی در خصوص اولیا (ع) هم تلاش و کوشش کرد و نسبت به ائمه (ع) تا جایی که مقدور بود نزاهت آن‌ها را بیان کرد به‌طوری‌که اگر کسی درباره امام رضا (ع) سؤال می‌پرسید که چرا ولایت‌عهدی را پذیرفت می‌فرمود همان‌طوری که امام علی (ع) سقیفه و شورای سقیفه را پذیرفت، به این معنا که اهل‌بیت (ع) اعلم و اصلح هستند و هیچ تخطی از دستور الهی در حرم امن اهل‌بیت (ع) وجود ندارد.
 
هم درباره سقیفه و همچنین در ولایت‌عهدی امام رضا (ع) سید مرتضی نظرات خودش را بیان کرد و در خصوص ولی‌عصر (ع) اظهارنظر کردند که او درعین‌حال که غایب است و به‌تمامی وظایف خود عمل می‌کند.
 
در بخش دیگری از این برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دوره‌های مختلف حوزه‌های علمیه اقداماتی انجام داده‌اند که ما امروز مدیون آن‌ها هستیم. در این میان می‌توان از دوره نجف نام برد. به نظر می‌آید یکی از دوره‌های بسیار تابناک در حوزه‌های علمیه جهان تشیع، اقدامات و کارکردهای حوزه علمیه بغداد در قرن  ۴ و ۵ هجری است به‌طوری‌که این دو قرن تأثیر فراوانی بر هویت شیعه داشته و دارد.
 
وی افزود: باید به این مهم اشاره کنم که غیبت ولی‌عصر مخصوصاً غیبت کبری یک شوک روانی و روحی بر جامعه تشییع بود و این بار سنگین می‌توانست ستون جامعه تشیع را بشکند. در این بخش علمای حوزه بغداد کاری کردند کارستان و اگر آن‌ها نبودند معلوم نبود چه اتفاقاتی رخ می‌داد.
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: سید مرتضی ۳۰ اثر دارد که پاسخ به سؤالات می‌دهد و در کل مکتب بغداد در قرن ۴  و ۵ تشیع را صیانت و پیش بردند. امثال شیخ مفید سید مرتضی در آن دوره این صیانت را و به وظیفه‌ای خودشان عمل کردند.
  
آیت‌الله ری‌شهری رئیس موسسه دارالحدیث در این برنامه درباره تهیه آثار سیدمرتضی گفت: تعدادی از نهادها قصد داشتند مجموعه آثار سید مرتضی را تهیه کنند اما در این زمینه خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و ایشان تهیه این آثار را به موسسه درالحدیث دادند.
 
رئیس موسسه دارالحدیث تصریح کرد: در تهیه آثار مدیریت علمی را بر اساس فرموده رهبر انقلاب به آیت‌الله استادی سپردیم و ایشان آقای مهریزی را در سال ۹۴ برای این کار انتخاب کردند. از یک سال گذشته برای چاپ برنامه‌ریزی کردیم که در نهایت آستان قدس رضوی عهده‌دار این کار شدند.
 
آیت‌الله استادی نیز در آئین رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی گفت: تهیه این آثار کار بسیار سنگینی بوده و تا زمانی که کسی در این کارها وارد نشود سختی آن را نمی‌فهمد. ۴۰ جلد اثر چاپ شده و تمام نسخه‌ها از ایران و خارج تهیه و سه بار مورد بازبینی قرار گرفته است.
 
رئیس گروه علمی کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی تاکید کرد: تعدادی از این کتاب‌ها ادبی بود که می‌گفتند باید در مصر روی این آثار کار شود، اما در عمل فرهیختگان حوزه در قم و مشهد توانستند این مهم را انجام دهند. بیش از ۱۵۰ مقاله به چاپ رسید و از آن جایی که خود سید مرتضی اهل گفت‌وگو و مناظره بوده در مقالات سخت‌گیری نکردیم.
 
در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی ضمن تبریک سالروز ولادت امام علی (ع) با اشاره به شخصیت سید مرتضی گفت: جامعیت این عالم بزرگوار و اصولی زبانزد است و در شخصیت علمی ایشان همه بزرگان آن زمان تأکید داشته‌اند. سید مرتضی علومی را فراگرفت که هیچ‌کس در زمان خودش به آن نرسید و به معنای واقعی کلمه عالم و وارسته بود.
 
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: خدمات و ویژگی‌های این عالم بی‌نهایت است و در تاریخ تشیع بزرگانی بوده‌اند که با فهم دقیق به مباحث علمی پرداختند، از این نمونه می‌توان به امام خمینی (ره) اشاره کرد که یکی از این عالمان بود .
 
بر پایه این گزارش، در پایان برنامه از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی رونمایی شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها