چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
پایان بلاتکلیفی یک‌ساله تنها کتابخانه عمومی سُرخه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به تعطیلی یک‌ساله تنها کتابخانه عمومی شهرستان سرخه، گفت: تصمیم داریم 17 اسفندماه کتابخانه عمومی سرخه را در سالن آمفی‌تئاتر جانبی کتابخانه بازگشایی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان در نشست بررسی مشکلات کتابخانه عمومی سرخه که 5 اسفندماه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان برگزار شد، گفت: کتابخانه عمومی سُرخه به علت قدمت ساختمان و احتمال تخریب، مدت یک سال است که تعطیل شده است.

وی با بیان روند فعالیت‌ها و اقداماتی که تاکنون در این خصوص صورت گرفته است، افزود: زمین کتابخانه فعلی به علت مشکلات وقفی قابل واگذاری نیست و کتابخانه عمومی جدید باید در همین مکان احداث شود.

فلاح با تاکید بر اینکه این زمین تنها با نیت ساخت کتابخانه وقف شده است، یادآور شد: هر اقدامی که برای احداث کتابخانه در سرخه صورت گیرد باید در مکان فعلی کتابخانه عمومی سرخه باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان با اشاره به اختصاص زمین توسط شهرداری سرخه برای احداث کتابخانه در مکانی دیگر بیان کرد: شهرستان سرخه به دو کتابخانه نیاز دارد و پس از احداث و فعال شدن کتابخانه در مکان فعلی می‌توان برای احداث کتابخانه عمومی دوم در سرخه نیز اقدام کرد.

در ادامه محمد طاهریان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز از انتقال کتابخانه فعلی به سالن آمفی تئاتر واقع در کنار این کتابخانه خبر داد و گفت: تصمیم داریم کتابخانه عمومی سرخه در سالن مذکور تا 17 اسفند فعال شود.

وی بر ضرورت ساخت کتابخانه عمومی در مکان کتابخانه فعلی تاکید کرد و افزود: با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط نامه‌ای تهیه شده تا از طریق استاندار سمنان برای ریاست جمهوری ارسال و از طریق ریاست جمهوری اعتباری برای ساخت کتابخانه جدید اختصاص یابد.
 
طاهریان با بیان اینکه از فردا به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع) عضویت در کتابخانه‌های استان به مدت دو روز رایگان خواهد بود، بیان کرد: متقاضیان برای ثبت‌نام و یا تمدید عضویت به دلیل شیوع کرونا و عدم نیاز به حضور فیزیکی، کافی است عدد یک را به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۲۹۲ ارسال کنند.

وی اظهار کرد: متقاضیان بعد از ارسال پیامک یک تخفیف معتبر را دریافت می‌کنند که با آن می‌توانند تا پایان سال به کتابخانه‌های عمومی استان سمنان مراجعه و عضویت خود را تکمیل کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تصریح کرد: این روش ثبت نام برای مقابله با ازدحام و حضور فیزیکی داوطلبان در کتابخانه‌ها همزمان با شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است.

طاهریان با اشاره به اینکه ۵۳ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مستقل و مشارکتی در استان وجود دارد یادآور شد: در ایام کرونا فعالیت‌های ترویجی مطالعه و کتابخوانی توسط این اداره کل در بستر مجازی و با حضور کتابداران در حال برگزاری است و داوطلبان می‌توانند از این برنامه‌ها نیز استفاده کنند.

نسرین قلی‌بیک رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سرخه گفت: با مکاتبه و صدور حکم دادستانی به فرمانداری سرخه، از تاریخ 5 اسفند تنها کتابخانه عمومی این شهرستان تعطیل شد.
 
وی یادآور شد: شکست‌هایی متعدد در قسمت‌های مختلف ساختمان به دلیل فرونشست زمین در سرخه که البته مختص این مکان فرهنگی هم نیست، وجود داشت که پس از بازدید کارشناس معتمد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مُهر تایید نهاد کتابخانه‌های عمومی و دادستانی سرخه بر این موضوع، منجر به تعطیلی کتابخانه شد.

قلی‌بیک تصريح‌ کرد: روبه‌روی کتابخانه یک حمام عمومی بود که به دلیل فرونشست زمین تخریب شد و این موضوع مزید بر علت شد که کارشناسان مربوطه مقاوم‌سازی ساختمان فعلی را مقرون به صرفه ندانند و آن را غیراستاندارد تلقی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها