سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کتابخانه‌های مساجد مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد گفت: متاسفانه امروز کتابخانه‌های مساجد، تا حدودی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و باید به فکر استفاده از ظرفیت خیّرین برای تغییر در وضعیت کتابخانه‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم تجلیل از مربیان فعال باشگاه‌های کتابخوانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، در این شهر برگزار شد.

سیدخلف حوتی‌نژاد، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست با اشاره به ظرفیت کانون‌های مساجد در سطح استان و کشور، گفت: کانون‌های مساجد به‌عنوان بزرگترین تشکل و نهاد مردمی است که باید به خوبی از آن در جهت فعالیت‌های محتوایی استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به بحث کتاب، گفت: امروزه کتاب در جوامع مختلف به‌عنوان گامی در جهت توسعه شناخته می‌شود و در کشور ما نیز در سال‌های اخیر شاهد توجه بیشتر به آن بوده‌ایم.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد:‌ استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد در راستای کتاب‌خوانی نیز یکی از برنامه‌های اصلی ماست که خوشبختانه شاهد حضور پررنگ کانون‌های مساجد در جام باشگاه‌های کتابخوانی بوده‌ایم که همین امر باعث ترویج مردمی کتاب و کتابخوانی شده است.

حوتی‌نژاد گفت: محله محوری نیز از اهدافی است که در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی در استان یزد در حال انجام است و در این راستا نیز سعی کرده‌ایم با استفاده از کانون‌های مساجد این هدف را نیز دنبال کنیم.

وی افزود:‌ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان یکی از مجموعه‌های وسیع و بزرگی از مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد است که امیدواریم بتوانیم از آن در امر ترویج مطالعه و کتابخوانی استفاده کنیم.

کتابخانه‌های مساجد مورد بی مهری قرار گرفته‌اند
حجت الاسلام مظفر سالاری مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد هم  در این نشست گفت: کانون‌های مساجد ظرفیت مردمی و مذهبی بالایی دارند که ما افتخار می‌کنیم که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: نزدیک به ۳۰ هزار کانون فرهنگی هنری مسجد در کشور داریم که بیش از ۸۵۰ کانون در استان یزد فعالیت دارند و از این تعداد ۳۳۰ کانون در شهر یزد هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد افزود: متاسفانه برخی از کانون‌های ما مانند کتابخانه‌های ما چندان فعال نیستند اما سهم عمده‌ای از کانون‌ها فعالیت می‌کنند.

سالاری بیان کرد: فهمای ۹۹ را در سال جاری پایان رساندیم و تاکنون کانون اول کشور به استان یزد اختصاص دارد.

وی با اشاره به فعالیت کانون‌های مساجد در زمینه کتاب و کتابخوانی گفت: در استان ۳۰۰ کتابخانه در مساجد داریم که ۶۰۰ هزار جلد کتاب دارند که از این تعداد ۲۴۰ کتابخانه شهری و ۶۴ کتابخانه نیز روستایی هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد گفت: متاسفانه امروز کتابخانه‌های مساجد، تا حدودی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند که باید به فکر استفاده از ظرفیت خیرین برای تغییر در وضعیت کتابخانه‌ها باشیم.

سالاری بیان کرد: ما طرح‌های متعددی را در بحث کتاب و کتابخوانی داشته‌ایم و در فهما ۹۹ نیز سهم عمده‌ای در این زمینه داشتیم.

جامعه‌ای که کتابخوان نباشد، فرهنگ‌پذیر نیست
مجید جوادیان‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در ادامه این نشست گفت: بحث کتاب و کتابخوانی یکی از مهمترین فراورده‌های فرهنگی بشر است و هیچ کالا و ابزار فرهنگی مانند کتاب به این میزان مورد پذیرش و مستمر نبوده است؛ یعنی با وجود رقبای متعدد همچنان مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: بزرگترین مروج فرهنگ، اندیشه و دانش، کتاب است یعنی هر تحول و توسعه فرهنگی اجتماعی بایستی از گذر کتاب رد شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: یکی از دلایل آسیب‌های اجتماعی، وجود برخی خرده فرهنگ‌ها و ضد فرهنگ‌ها است که اصلاح آنها نیازمند دانش و فرهنگ پذیری است و جامعه‌ای که کتابخوان نباشد فرهنگ پذیر نیست.

وی افزود: تنها راهکار کاهش آسیب‌های اجتماعی شامل فرایند عمیق ترویج فرهنگ از طریق کتاب است.

جوادیان‌زاده بیان کرد: تجربه نشان می‌دهد که توسعه یافتگی و سلامت اجتماعی و روانی جامعه همه از مسیر کتاب و کتابخوانی می‌گذرد.

وی افزود: نقش کتاب در زندگی ما تا جایی است که فرهنگ دینی ما نیز در محور یک کتاب مقدس شکل گرفته است تا جایی که زمانی سواد دینی بر سواد عمومی جامعه بالاتر بود و حتی افرادی که سواد نداشتند، قرآن تلاوت می‌کردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: هر نوع توسعه فرهنگی از طریق جوامع می‌گذرد که یکی از این جوامع محله‌ها هستند که کانون‌های مساجد و موسسات نیز می‌توانند به عنوان اعضای نقش آفرین در جوامع محلی هستند.

وی گفت: متاسفانه جوامع ما دچار کم سوادی هستند که باید از طریق کتابخوانی آن را رفع کرد و رسالت کانون‌های مساجد در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی مهم است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: کانون‌های مساجد به عنوان شبکه‌های بزرگ محله محور هستند که باید در زمینه ترویج کتاب خوانی فعال شوند و نهضت احیای کتابخانه‌های مساجد به عنوان پیمانی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون‌های مساجد صورت گیرد.

وی گفت: همه باید در کار بزرگ اجتماعی، فرهنگی و داوطلبانه، کتابخانه‌ها را ترویج کنیم زیرا در این مسیر می‌توانیم بسیاری از فرزندان و جوانان و نوجوانان خود را کتابخوان کنیم.

کتابخانه‌های مساجد دچار فرسودگی شده‌اند
میرخلیلی مسئول کانون مسجد الزهرا و کانون گلشن هدایت یزد نیز در این نشست بیان کرد:متاسفانه بسیاری از طرح‌های کتابخوانی در سطح استان و کشور ادامه‌دار نیستند که همین امر باعث شده که رغبت کمتری به کتاب بوجود بیاید.

وی افزود: متاسفانه در کتابخانه به دلیل کم توجهی شاهد فرسودگی کتابها و این بخش هستیم که بایستی با شناخت نسل جدید و ارائه طرح‌های مختلف در راستای جذب این افراد در کانون‌ها گام برداریم.

وی گفت: اگر بین مساجد و کتابخانه‌ها رابطی وجود داشته باشد می‌تواند ارتباط بین نسل جوان را تقویت کند.
  
در پایان این مراسم نیز مربیان فعال در کانون‌های مساجد استان یزد تجلیل و قدردانی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط