سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
ارسال بیش از 800هزار مرسوله کتابی در ایام نمایشگاه/ جزئیات اطلاعات پستی به تفکیک شهر و روستا

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، در 10 روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران 809 هزار و 276 مرسوله کتاب را برای مشتری‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارسال کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نمایشگاه مجازی کتاب تهران، به‌عنوان نخستین تجربه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بعد از لغو سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی، از اول تا دهم بهمن‌ماه برگزار شد، از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

یکی از ذی‌قیمت‌ترین فواید مجازی برگزار شدن نمایشگاه کتاب، ثبت دقیق آمارها و اطلاعات عرضه و فروش کتاب با موضوعات و دسته‌بندی‌های مختلف است. همچنین یکی از مباحث قابل اعتنا در طرح ملی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ارسال مرسوله‌های کتابی یا همان خرید‌ مشتریان است. تحلیل داده‌های متنوعِ عملکرد شرکت ملی پست، از چند حیث با اهمیت است. آمار‌ها نشان می‌دهد نمایشگاه مجازی، فرصت‌های قابل‌توجهی را برای ناشران و البته مخاطبان ایجاد کرده و اطلاعات و آمارهای ثبت شده پیرامون این رویداد، می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های صنعت نشر و مدیریت امور کلان در این حوزه، مثمر ثمر باشد.
 
گزارش عملکرد 10 روزه شرکت ملی پست
در 10 روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، 809 هزار و 276 مرسوله از‌ 1800 ناشر را به دست مشتریان رساند. از این تعداد سهم مناطق شهری 792 هزار و 84 مرسوله و 17 هزار و 191 مرسوله به مقصد مناطق روستایی ارسال شده است.  
 
 شرکت ملی پست در 10 روز از 29 استان مرسوله کتاب دریافت و به 31 استان توزیع کرده است. 
 

فهرست 25 ناشر برتر نمایشگاه مجازی کتاب تهران از نظر میزان ترافیک پستی، نشان می‌دهد، ناشران پایتخت‌نشین در نخستین‌ نمایشگاه مجازی کتاب تهران یکه‌تاز بودند؛ هرچند نمی‌توان صد‌درصد این بار ترافیکی را به‌معنای صدر‌نشینی در فروش هم تفسیر کرد اما یادآور میزان مراجعه و صف مشتریان نمایشگاه فیزیکی رو‌به‌روی غرفه اغلب این ناشران است.

بیشترین مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوی ناشران تهرانی به ماموران شرکت پست سپرده شده که آمار 83/19 را نشان می‌دهد که برابر با 607 هزار و 376 مرسوله است. صدر‌نشینی ناشران تهرانی از نخستین تا آخرین روز نمایشگاه حفظ شد. ناشران استان قم نیز در دومین پله این رتبه‌بندی نشسته‌اند و ناشران خراسان رضوی و اصفهان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
 

صدر‌نشینی ناشران تهرانی از نظر میزان مراجعه و سفارش کاربران سایت نمایشگاه مجازی، با توجه به تراکم ناشران کشور در پایتخت دور از انتظار نبود اما نکته قابل توجه در این میان ضرورت تقویت ناشران شهرستانی است؛ چراکه پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیش‌بینی می‌شد ناشران شهرستانی فرصت قابل‌توجهی به واسطه مجازی شدن نمایشگاه پیدا کرده‌اند.
 
در مجموع 3102 مرسوله از نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مناطق روستایی و 1124 مرسوله در مناطق شهری توزیع شده و دورترین مرسوله نیز از ناشر تبریزی برای مشتری نمایشگاه ساکن در میر‌جاوه ارسال شده است.  
 
براساس معیار میزان توزیع کتاب در شهر‌ و روستا، بیشترین مرسوله‌، به تعداد 2029 بسته به مقصد استان مازندران ارسال و روستا‌های استان فارس و تهران در رتبه‌های بعد قرار دارند. نکته قابل توجه اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد، نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از هر 31 استان کشور، مشتری ساکن روستا نیز داشته است. به‌عنوان مثال و براساس آمار، از منطقه کمتربرخوردار ایلام، 114، کهکیلویه و بویراحمد با 154، چهار‌ومحال و بختیاری 403 و سیستان و بلوچستان 400 مرسوله نمایشگاهی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

آنچه مسلم است، گزارش عملکرد پست نشان می‌دهد، ترمیم و به تعبیر دقیق‌تر تلاش برای ایجاد نظام توزیع مطلوب و همه‌گیر در کشور خلا‌ء دسترسی به کتاب، در کمترین زمان تا چه میزان برای احیاء صنعت نشر با اهمیت است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران با امکان ثبت آمار‌های دقیق در بخش‌های مختلف به‌ویژه توزیع، واقعیت‌های قابل توجهی را عیان کرد؛ از‌جمله بازار‌های بالقوه که به مدد قابلیت‌های فضای مجازی، اتصال مردم دور‌ترین و کم‌برخوردار‌ترین مناطق کشور با بزرگترین بازار فروش سالانه کتاب را میسر کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها