یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
«مهتاب»؛ کتابخانه‌ای که قصه آن از غصه مادر گیلانی آغاز می‌شود

سروت عسگری رانکوهی، مادری است که داغ از دست دادن دختر جوانش را با تاسیس کتابخانه «مهتاب» در روستای چایخانسر استان گیلان، تسکین داد تا یاد دخترش، مهتاب را با لبخندِ ناشی از لذت دانایی زنده کند؛ نه با گریه و فغان.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گیلان، نهم مهرماه 1399 برای کودکان روستای چایخانسر در شهرستان رودسر و در استان سرسبز گیلان، روز خوب و متفاوتی بود؛ روزی که در آن، آن‌ها صاحب کتابخانه‌ای زیبا و مخصوص به خود می‌شدند؛ کتابخانه‌ای با حدود ۱۲۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان و نزدیک به ۸۰۰ عنوان کتاب ویژه‌ی بزرگسالان که آماده ارائه خدمات به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان روستای چایخانسر و روستاهای پیرامون بود.
 
کتابخانه «مهتاب» با اصول و استانداردهای کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان»، زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، فضاسازی شده است و شما می‌توانید تصاویر کتاب‌های «خورشید خانوم آفتاب کن» و «رفتم به باغی» (نویسنده محمدهادی محمدی و تصویرگر پرستو حقی) را در ترکیب با نقاشی‌هایی از زنده‌یاد «مهتاب قوامی» در این کتابخانه مشاهده کنید.

«مهتاب قوامی» دختر جوان خانواده‌ای گیلانی بود که بیماری سرطان، گل عمر او را زود هنگام پژمرد؛ اما خانواده‌اش تصمیم گرفتند با تاسیس کتابخانه «مهتاب» یاد و خاطره او را زنده نگه‌ دارند و این اقدام را جایگزین ناله و فغان کنند.
 

مدیر این کتابخانه، مادر مهتاب قوامی است؛ زنی فعال و پرتلاش که خود را اینگونه معرفی می‌کند: سروت عسگری رانکوهی هستم، کارشناسی ارشد در رشته پژوهش علوم اجتماعی دارم. دبیر بازنشسته، مشاور داوطلب کانون اصلاح و تربیت و موسس و مدیر «کتابخانه مهتاب» هستم.

خانم عسگری، موسس و مدیرعامل سردخانه شالیزار چایخانسر نیز هست و از آنجایی که فعالیت شرکت آن‌ها در اساسنامه چندمنظوره بود، توانست بعد از درگذشت دخترش، از بخش فرهنگی شرکت مجوز تاسیس کتابخانه را بگیرد و کار را شروع کند.
 

روز گشایش کتابخانه با اینکه با حضور ویروس کرونا همراه بود، اما کودکان هیجان‌زده و خوشحال در حالی که ماسک به چهره داشتند، وارد کتابخانه شدند و کارت عضویت دریافت کردند. عضویت در این کتابخانه رایگان است با این شرط که هر کودک در نوبت بعدی گلدان گلی به کتابخانه هدیه دهد و آبیاری آن را در هفته خود بر عهده گیرد. مادران آن‌ها نیز از بازگشایی چنین محیط امنی برای کودکان خود خوشحال بودند. در پایان در حالی که هر یک از کودکان کتابی در زیر بغل داشتند، از جمع میزبانان خداحافظی کردند. به این ترتیب کتابخانه مهتاب با ثبت ۵۰ عضو از ۹ مهر ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد.
 
در این کتابخانه خصوصی که در دو شیفت صبح و بعد از ظهر فعالیت می‌کند، سعی شده از ظرفیت‌های بومی محیط و منطقه به‌خوبی استفاده شود؛ چرا که خانم عسگری معتقد است هرچقدر کتابخانه به لحاظ محتوایی و همچنین جلوه‌های بصریِ به کار رفته، با محیط زندگی کودکان هماهنگ باشد، آن‌ها را بیشتر به خود جذب کرده و تاثیرگذاری بیشتری هم دارد.
 

این کتابخانه، با اینکه در این روزها، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مورد نیاز در کتابخانه‌ها، فعال است، اما باز هم از ظرفیت فضای مجازی برای حفظ ارتباط خود با اعضا بهره برده و کتابخانه را از طریق این ظرفیت به داخل خانه‌ها کشانده است.
 
«برای پیشرفت در کار فرهنگی به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان، خلاقیت متناسب با ظرفیت مخاطب، آموزش از طریق بازی و سرگرمی و همچنین توجه به سلایق مخاطب بسیار حائز اهمیت است»؛ خانم عسگری با بیان این جمله صحبت خود را اینگونه به اتمام می‌رساند: این کتابخانه با استفاده از طرح «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و با مجوز رسمی فعالیت خود را شروع کرده است‌. جا دارد صمیمانه از مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی رودسر و کتابخانه عمومی شهرستان که به ما اعتماد کردند، کمال تشکر را بکنم. آن‌ها با همکاری خود سبب تشکیل این فعالیت فرهنگی شدند. معتقد هستم که نهاد‌های مدنی فقط در تعامل با نهادهای دولتی می‌توانند موفق عمل کنند. بنابراین دو طرف باید به چنین تعاملی برسند تا کودکان ما از نتیجه آن بهره‌مند شوند.
 

یادآور می‌شود؛ «با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی برای همه کودکان، به‌ویژه کودکان محروم و در بحران است. این طرح زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اجرا می‌شود. «با من بخوان» بر پایه رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست همه کودکان بنا شده است، به‌ویژه کودکانی که در وضعیت معمول زندگی به این‌گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند. «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» در سرلوح این برنامه قرار دارد.
 
 
«با من بخوان» بر تقویت سواد پایه و سهیم شدن کتاب با کودکان و نوجوانان با روش بلندخوانی، گفت‌وگو و نمایش در پیوند با کتاب تمرکز دارد تا هم‌زمان با ایجاد لذت و شوق خواندن تأثیرگذاری ژرف‌تری بر ذهن و جان کودکان بگذارد. این برنامه بر اساس این رویکرد، افزون بر گزینش آگاهانه کتاب‌های مناسب و باکیفیت و رساندن آن به دست کودکان، می‌کوشد با برگزاری کارگاه‌های گوناگون، مربیان و آموزگاران را در زمینه بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن توانمند کند.

برنامه «با من بخوان» در مناطق مختلفی که کودکان محروم و در بحران نیاز به کتاب‌های باکیفیت داشته باشند، از سوی نیکوکاران پشتیبانی می‌شود. این برنامه از سال 1389 به شکل آزمایشی از حاشیه شهر تهران آغاز و سپس در سراسر ایران در استان‌های گوناگون به اجرا درآمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها