یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
کتابخوانی موجب کسب دوباره اعتبار و ارج علمی ایران در جهان خواهد شد

جوادی بیان کرد: جامعه ایران از طریق کتابخوانی اعتبار و ارج علمی خود را در جهان را دوباره پیدا خواهد کرد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور یکشنبه(3 اسفندماه) ساعت 19 با حضور محسن حاجی‌زین‌العابدینی، دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور به‌صورت آنلاین برگزار شد.
 
در ابتدا، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ویدیویی عنوان کرد: خیلی خوشحالم که امروز در آستانه برگزاری اختتامیه هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور هستیم و این برنامه بسیار سودمند و مفید را به پایان رساندیم. برنامه تقدیر از مروجان کتابخوانی برنامه‌ای با ظرفیت بخش غیردولتی و مردمی است که نتایج ارزشمندی دارد.
 
وی افزود: بحث ترویج کتابخوانی یکی از اقدامات خیری است که حالت زایندگی دارد و خود مصدر و مبدایی برای خیرات و سودمندی‌های بیشتر در آینده است. در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاران به‌صورت ستادی تدارکات این برنامه را انجام دادند، البته که بخش اصلی کار توسط خود مردم انجام شده است، اما کار ستادی اهالی وزارت این مجموعه از این‌رو حائز اهمیت است که می‌تواند با برگزاری جشنواره ایده‌های خلاقانه حوزه ترویج کتابخوانی را جمع و متمرکز کند.
 
جوادی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما این است که آرشیو افکار و اندیشه‌ها نداریم، اشاره کرد: این آرشیو کمک کند تا این ایده‌ها به بررسی گذاشته شود و برای آینده راهی باز کند. در این برنامه بالغ بر 900 فرد، گروه و موسسه شرکت کرده‌ و برنامه‌هایشان را با تکیه بر ظرفیت نهادهای مردمی ارائه کردند.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته شاهد تجربه جدیدی در برگزاری جشنواره، فراخوان، ارسال آثار و داوری‌ها بودیم و بیشتر فعالیت‌ها بر بستر فضای مجازی صورت گرفت و اختتامیه هفتمین دوره این رویداد نیز بر همان رنگ و بوی شرایط کرونایی کشور است که امیدواریم زود رفع شود.
 
وی با بیان اینکه چالش کرونا نیز نتوانست مانع از برگزاری هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور بشود، گفت: شرایط کرونا نیز حتی توانست این رویداد را به سمت و سوی ایده‌های خلاقانه و جدید ببرد. قطعا تاثیر این کار دیده‌خواهد شد و جامعه ایران از طریق کتابخوانی آن اعتبار و ارج علمی خود را در جهان را دوباره پیدا خواهد کرد.
 
جوادی در پایان بیان کرد: این جشنواره هم‌اکنون به دوره استقرار خود رسیده است و امیدواریم که این مسیر ادامه‌دار باشد، چراکه مسیر رشد و پیشرفت کشور است و صرف نظر از هر ملاحظه‌ای کشور را به جایگاه علمی خود نزدیک کند.

ترویج کتابخوانی، ترویج آگاهی و دانایی است
در ادامه، محسن حاجی‌زین‌العابدینی، دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور بیان کرد: بسیار خرسندم که در آخرین گام برنامه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور حضور دارم. امسال هفتمین سال برگزاری جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور است، این رویداد از سال 1393 آغاز شد و به مرور زمان جایگاه خود را پیدا کرد و اگر در تاریخ این جشنواره بخوانیم، خواهیم دید که از لحاظ کمی و کیفی رشد بسیار بالایی داشته است و این رشد مرهون دلسوزی‌ها و علاقه‌مندی افرادی است که در راه کتاب و مطالعه از خود و زندگی‌شان مایه می‌گذارند و عشق به خواندن را در دل دیگران زنده می‌کنند.
 
وی افزود: فعالیت هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور از تیرماه سال جاری آغاز شد و طبق برنامه فراخوان جشنواره از مهرماه اعلام شد و گردآوری آثار تا ۳۰ آذر ادامه داشت که البته بنابر استقبال مردم این مدت زمان دوبار تمدید شد.
 
حاجی زین‌العابدینی اشاره کرد: در شرایط کرونا و قرطینه کار ترویج کتابخوانی کمی دشوار شده‌بود، چراکه ترویج کتابخوانی که عمدتا فعالیتی گروهی است باید دیگر بر بستر فضای مجازی حرکت کند اما خوشبختانه اتفاق خوبی در این زمینه رخ داد و امسال ۹۰۶ اثر به دبیرخانه هفتمین دوره جشنواره رسید.  
 
به‌گفته دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور، در بخش گروه‌ها، افراد، نگاه ویژه، بین‌الملل، نشان‌استمرار، امامان جماعت، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آثار جمع‌آوری شد. ۱۸۰ اثر در بخش گروه‌ها، ۴۴۹ در بخش افراد، ۱۵۰ اثر در بخش نگاه ویژه، ۴ اثر در بخش بین‌الملل و ۴۵ اثر در بخش نشان استمرار رسیده بود که بررسی آن‌ها نشان می‌دهد اغلب فعالیت‌های ترویج کتابخوانی که گروهی هستند، در این دوره به فعالیت‌های فردی روی آورند، چراکه فعالیت‌های ترویج کتابخوانی باید در فضای مجازی و به‌دور از برگزاری دورهمی‌ها شکل می‌گرفت.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه علی‌رغم تمام مشکلاتی که وجود داشت، با بررسی آثار ارسالی از لحاظ کمی و کیفی، به این نتیجه خواهیم رسید که مردم در طول این مدت فعالیت کتابخوانی را رها نکرده‌اند.
 
حاجی زین‌العابدینی توضیح داد: آثار جشنواره از طریق فضای مجازی گردآوری و حدود ۱۰۰۰ ایمیل توسط دبیرخانه جشنواره دریافت شد که بلافاصله به آن‌ها پاسخ داده می‌شد، البته برخی از این آثار نیز در فضای مجازی گردآوری شد.
 
دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور با اشاره به اینکه داوری آثار امسال در سه مرحله انجام شد، توضیح داد: در دوره اول داوری، آثار بررسی شد و نزدیک به 744 اثر به دور دوم راه پیدا کرد و در دور دوم، داوری آثار توسط اعضاء شورای شبکه مروجان کتابخوانی انجام شد و نزدیک به 64 اثر به مرحله بعد رفت و در مرحله نهایی نیز 21 اثر برگزیده و شایسته‌تقدیر داشتیم.
 
وی افزود: نکته قابل توجه این است که جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور، مسابقه برد و باخت نیست و مساله کتاب و کتابخوانی بر زندگی، آرامش و سعادت بشر اثر دارد؛ بنابراین باید به این نکته توجه کرد که اگر کسی در جشنواره شرکت کرد و برگزیده نشد، نتیجه تلاشش از بین نرفته و این جشنواره به‌عنوان تنها ملاک خوبی و یا بدی به حساب نمی‌آید و آن اثربخشی در زندگی مردم کمک می‌کند. ترویج کتابخوانی، ترویج آگاهی و دانایی است و کسی که دلش با کتاب عجین شده‌باشد، روزگار خوش‌تری را تجربه خواهد کرد.

منصور ضابطیان، روزنامه‌نگار، مجری و نویسنده به‌عنوان مهمان آیین اختتامیه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور بیان کرد: تلاش کرده‌ام کتاب علاوه‌براینکه در زندگی خودم حضور موثر و پررنگی داشته باشد، بتوانم از طریق برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و فضای مجازی کتاب را در زندگی اطرافیان موثر کنم.
 
وی ادامه داد: گاندی، جمله معروفی دارد «مردمی که کتاب می‌خوانند را نمی‌توان فریب داد.» گرچه شرایط کتاب خریدن و کتاب خواندن در روزگار فعلی کمی سخت‌تر شده اما همیشه راه‌های میان‌بری هست که می‌توان با آن همراه بود و کتاب را به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره در نظر گرفت.
 
این نویسنده در پایان گفت: روزگارتان بهاری باشد و بهار دلتان با کتاب خوش‌رنگ‌تر و خوش‌بوتر باشد.
 
در ادامه احسان عبدی‌پور با بیان روایتی از کتابخوانی عنوان کرد: امیدوارم که دریچه‌های بزرگی بر قوم ما بر فلات ایران باز شود و زندگی ما از اینی که هست، به مراحل بهتر و موفق‌تری برسد تا به آن‌چه که باید دست پیدا کنیم. از هرکسی که این برنامه را می‌بیند و می‌شنود، می‌گویم که در ترویج خواندن یک صفحه کاغذ که دریچه تازه‌ای به زندگی انسان باشد، تلاش کنند.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها