چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
ارسال ٦٥٣ اثر به چهارمین نشان شیرازه/ بيشترين آثار به تهران و خراسان رضوی اختصاص داشت

٦٥٣ اثر در سامانه چهارمين دو سالانه نشان شيرازه ثبت شدند كه بيشتر آثار مربوط به سال ١٣٩٨ بود و بيشترين آثار ارسالی به استان های تهران و خراسان رضوی اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری چهارمین دوسالانه نشان شیرازه صبح امروز (چهارشنبه ۲۹ بهمن) در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مهرزاد دانش مدیرکل دفتر چاپ و نشر، کوروش پارسانژاد دبیر دو سالانه نشان شیرازه و مجید سامی دبیر اجرایی نشان شیرازه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهرزاد دانش رئیس جشنواره در سخنانی با اشاره به اهمیت نشان شیرازه عنوان کرد: تصور اولیه از كتاب‌آرایی زیبایی بخشیدن به ظاهر، قلم و طراحی كتاب است ولی در اصل اهمیت كتاب‌آرائی كمتر از كتاب‌آفرینی و تولید محتوا نیست و هر دو بهم وابسته هستند.



وی ادامه داد: هرچه متن یك كتاب، درونمایه و مؤلفه‌های تحقیقی و پژوهشی همچنین خلاقیت ادبی آن اهمیت دارد، به همان نسبت كتاب‌آرائی اهمیت دارد.

دانش با بیان اینكه هر دو بخش با هم داد و ستد دارند، گفت: می‌توان گفت كه در طراحی به درونمایه كتاب تبلور بصری بخشیده می‌شود و زمانی كه به كتاب‌فروشی می‌رویم، در واقع وجود بصری و درونمایه متن كتاب را مشاهده می‌كنیم و امیدوارم در این دوره با حضور كارشناسان مجرب به بحث طراحی كتاب بپردازیم.



در بخش دیگر این نشست کوروش پارسانژاد دبیر چهارمین دوسالانه نشان شیرازه نیز با بیان اینکه اگر طراحی كتاب را فقط به عنوان یك فرم نگاه كنیم هر فرمی یك محتوا دارد، توضیح داد: یك طراح گرافیست حتی اگر فرمالیستی عمل كند در پست آن محتوایی است كه كار طراح را از صرف تزئین خارج و با محتوا درگیر می‌كند.

وی افزود: در برخی مواقع نیز طراح همپای نویسنده و تصاویر كتاب می‌شود و به عمق كتاب می‌رود و می‌توان گفت به نوعی از پدیدآورندگان كتاب می‌شود.

پارسانژاد با بیان این‌كه كتاب‌آرائی از موفق‌ترین و باشكوه‌ترین بخش‌های هنر ایران است، گفت: در قرون گذشته ما شاهد این موفقیت‌ها بوده‌ایم و نمونه آن شاهنامه بایسنقری است كه نشان می‌دهد ما در گذشته چه تخصص‌هایی داشتیم كه در كنار هم جمع می‌شدند و به شكل فاخر اثر تولید می‌كردند.

وی تاكید كرد: ما وارث آن افراد هستیم و می‌توان گفت طی یكی دو دهه اخیر طراحی كتاب و روی جلد در ایران و جهان به عنوان یك بخش مهم گرافیك شناخته می‌شود.

پارسانژاد با بیان اینكه امیدوارم مشكلات اقتصادی ناشران و هزینه‌های آن‌ها همچنین مشكلات كاغذ تعدیل شود، گفت: زمانی كه این مشكلات كاسته شود، وضعیت كاغذ هم بهتر خواهد شد زیرا تیراژ كتاب‌ها بیشتر می‌شود و با رشد تیراژها امكان ورود افراد متخصص وارد عمل می‌شوند و كارها حرفه‌ای‌تر دنبال می‌شود.

وی با طرح این موضوع كه نشان شیرازه یك رویداد تخصصی حوزه گرافیك است، عنوان كرد: از ابتدای هفته جاری جلسات هیات انتخاب آثار تشكیل و از میان آثار ارسالی تعداد زیادی كار انتخاب شد و داوری‌ها نیز از فردا ٣٠ بهمن آغاز خواهد شد.

در بخش پایانی این نشست خبری مجید سامی دبیر اجرایی چهارمین دو سالانه نشان شیرازه با اشاره به روند فعالیت اجرایی این رویداد توضیح داد: كارهای دبیرخانه از دی ماه آغاز شد و با همكاری بخش فناوری وزارتخانه سامانه‌ای طراحی شد و تمام متقاضیان آثار خود را در آن ثبت كردند و اصل كار را نیز تحویل می‌دادند.



وی با بیان اینكه ١٥ بهمن زمان ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره بود، گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه مجازی كتاب و تمدید آن و درخواست بسیاری از متقاضیان مهلت ارسال اثر تا ٢٢ بهمن تمدید شد. 

سامی درباره آمار ارسالی نیز یادآور شد: ٦٥٣ اثر در سامانه جشنواره ثبت شدند و كد پیگیری دریافت كردند كه بیشتر آثار مربوط به سال ١٣٩٨بود و بیشترین آثار ارسالی به استان‌های تهران و خراسان رضوی اختصاص داشت. 

وی ادامه داد: در بخش پیكره كتاب نیز بیشترین آثار به بخش كتاب تصویری با ٣٠٢ اثر اختصاص داشت و در بخش اجزای كتاب و تصویرسازی نیز  ٢٦٩ اثر ارسال شد و قرار است از مجموعه آثار راه یافته به داوری نمایشگاهی برگزار شده و كتاب آثار برگزیده چاپ شود.

به گفته سامی، همچنین قرار است برای نخستین بار از سه پیشكسوت هنر طراحی كتاب تقدیر شود.

وی همچنین درباره جوایز پیش‌بینی شده برای برگزیدگان نیز توضیح داد: قرار است به برگزیدگان در بخش مسابقه  «پیکره ی کتاب» ، «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه ی نقدی60 میلیون ریالی»، به هریک از پدیدآورندگان هنری در هر کتاب (مدیر هنری، طراح گرافیک جلد و متن، تصویرگر، عکاس و «دیپلم افتخار» و «خرید کتاب برگزیده از ناشر تا سقف 80میلیون ریال» اهدا شود.

وی افزود: جایزه «برترین مدیر هنری نشر» عبارت است از «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه ی نقدی 80 میلیون ریالی» و جایزه ی «برترین ناشر حامی طراحی کتاب» شامل «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «خرید کتاب از ناشر تا سقف 150 میلیون ریال» است.

به گفته سامی، جایزه به برگزیدگان در بخش مسابقه  «اجزای کتاب» به هریک از پدیدآورندگان هنری در 5 رشته ی این بخش اهدا می شود و «دیپلم افتخار» و «جایزه ی نقدی60 میلیون ریالی» و به تقدیرشوندگان «لوح تقدیر» و «جایزه ی نقدی 20میلیون ریالی» به یک نفر در 5 رشته بخش اجزای کتاب اهدا شود.

همچنین در پایان این مراسم از پوستر چهارمین دو سالانه نشان شیرازه رونمایی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها