پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
هشدار برای مصرف غیراصولی و بدون آگاهیِ استروئیدها

ویلیام لوللین در کتاب «استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک» توضیح می‌دهد که استفاده غیراصولی، خودسرانه و بدون علم و آگاهی از استروئید آنابولیک به‌عنوان داروهای نیروزا در ورزش، می‌تواند عوارض خطرناکی را متوجه سلامتی انسان کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، استروئید آنابولیک که معمولا با نام استروئید آنابولیک آندروژن (anabolic-androgenic steroids) یا به اختصار «AAS» شناخته می‌شود، شامل آندروژن‌های طبیعی مانند تستوسترون و همچنین مواد صنعتی است که از نظر ساختار و عملکرد مشابه تستوسترون عمل می‌کنند. این مواد موجب افزایش حجم پروتئین در داخل سلول، مخصوصا سلول‌های عضلات اسکلتی می‌شوند. استروئید آنابولیک معمولا درجات مختلفی از اثرات آندروژنیک و مردانگی را ایجاد می‌کند که شامل افزایش ویژگی‌های جنسی مردانه و همچنین رشد تارهای صوتی و رشد مو روی بدن می‌شود.
 
«AAS» در حال حاضر در درمان‌های پزشکی برای تحریک رشد عضله، تحریک اشتها، القاء بلوغ و درمان ضعف مزمن در بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده طولانی‌مدت یا استفاده با دوز بالا می‌تواند موجب اثرات منفی روی سلامتی فرد شود. به‌عنوان مثال می‌تواند موجب افزایش لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کاهش لیپوپروتئین پرچگالی، آکنه، فشارخون بالا، سمیت کبدی (این مشکل به دلیل مصرف خوراکی بروز می‌کند) و همچنین تغییرات ساختاری خطرناک در بطن چپ قلب، ایجاد وضعیت عدم تعادل هورمون‌ها مانند بزرگ‌شدن پستان مردانه و کاهش اندازه بیضه بروز کند. استفاده از استروئید آنابولیک به‌عنوان داروهای نیروزا در ورزش، رقابت ورزشی و بدن‌سازی به دلیل عوارض این دسته از داروها و همچنین افزایش ناعادلانه پتانسیل فرد برای رقابت مورد بحث‌های بسیاری است.
 

مرجعی کامل درباره استروئیدهای آنابولیک
«استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک» نوشته ویلیام لوللین؛ مدرس افتخاری دانشگاه جان مورز لیوپول و دانشمند در زمینه تقویت عملکرد انسان است. دانش او درباره داروهای آنابولیک از تجربه او در دنیای واقعی و تحقیقات علمی‌اش نشأت می‌گیرد.
 
ویرایش یازدهم این کتاب در سه جلد به قلم دکتر مقصود نبیل‌پور به فارسی ترجمه شده که جلد نخست این مجموعه با عنوان «پیش‌درآمدی بر استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک» در 260 صفحه و جلد دوم با عنوان «استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک» در 646 صفحه در سال جاری از سوی نشر شناسنامه منتشر شده است. جلد سوم آن نیز به‌زودی چاپ و راهی بازار نشر خواهد شد.


عوارض خطرناک سوءمصرف استروئیدها
مهدی خسروی؛ مدیر نشر شناسنامه درباره این مجموعه سه جلدی به خبرنگار ایبنا گفت: این کتاب در آمریکا به زبان انگلیسی در یک جلد به چاپ رسیده است. ویرایش یازدهم این اثر را در سال 2019 خریداری کردیم و پس از ترجمه که یک سال زمان برد، به دلیل تعداد بالای صفحات، تصمیم گرفتیم آن‌را در سه جلد به چاپ برسانیم.
 
وی درباره اهمیت موضوع این کتاب، افزود: هیچ مرجع و کتاب کاملی درباره این موضوع و عوارض مصرف آن در ایران وجود نداشت و به‌نوعی می‌توان گفت کتاب لوللین در دنیا هم جامع‌ترین و کامل‌ترین کتاب در زمینه استروئیدهای آنابولیک است.
 
این ناشر تصریح کرد: از بُعد آموزش در زمینه مصرف این دسته از داروها در کشور ضعف وجود دارد. سالیانه افراد زیادی قربانی مصرف غیراصولی، خودسرانه و بدون آگاهی استروئیدها می‌شوند که از مهمترین عوارض آن نیز ناباروری و عقیم شدن است. کارشناسان و صاحبنظران این حوزه همیشه توصیه می‌کنند که افراد با علم و اگاهی سراغ مصرف این دسته از داروها بروند تا دچار عوارض سوءمصرف آن‌ها نشوند.
 
خسروی هچنین گفت: براساس نتایج تحقیقات در کشور آلمان از هر 100 نفر 70 نفر تمایلی به استفاده از استروئیدها ندارند که این به دلیل آگاهی و آموزش‌هایی است که دیده‌اند. ولی در کشور ما این موضوع حالت عکس دارد و تقریبا از هر 100 نفر 70 نفر تمایل دارند از استروئیدها استفاده کنند.


داروها برای درمان بیماری‌ها ساخته شده‌اند نه ورزش
دکتر مقصود نبیل‌پور؛ مدرس دانشگاه، عضو کمیته آموزش فدراسیون بدنسازی، مربی بدنسازی تیم ملی کبدی و مولف و مترجم حدود 20 عنوان کتاب است. از تألیفات وی می‌توان به «دایرة‌المعارف تکنیک و سیستم در بدنسازی و پرورش اندام»، «دایرة‌المعارف بدنسازی نوین»، «مربی‌گری بدنسازی پیشرفته» و «آموزش گام به گام پاورلیفتینگ» اشاره کرد.
 
وی که کتاب «استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک» را نیز ترجمه کرده، در گفت‌وگو با ایبنا درباره این اثر بیان کرد: این اثر نخستین‌بار در سال 1990 به چاپ رسیده و اکنون یازدهمین ویرایش این کتاب مرجع در دسترس قرار دارد و در هر ویرایش نیز جدیدترین یافته‌های علمی به محتوای آن افزوده شده است.  
 
عضو کمیته آموزش فدراسیون بدنسازی، درباره استفاده از استروئیدها در ورزش، گفت: نگاه اول این است که داروها برای ورزش ساخته نشده‌اند، بلکه قائدتا باید برای درمان بیماری‌ها به‌کار روند. در این زمینه باید به سوءاستفاده برخی ورزشکاران از استروئیدها اشاره کنیم. مثلا بیش از سه دهه پیش روسیه دارویی کشف کرد که ورزشکاران این کشور 30 سال با استفاده از این دارو جزو رکوردداران دنیا بودند. بعدها سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ این موضوع را متوجه شد. این داستان، عمری به قدمت تاریخ ورزش دارد. ورزشکاران ابتدایی نیز از قارچ‌هایی برای نیروزایی استفاده می‌کردند.
 
نبیل‌پور افزود: در طول سال‌ها، ورزشکاران به روش‌های مختلف از داروها و مواد نیروزا استفاده کرده‌اند. اکنون ورزش به شکل‌های مختلف به اقتصاد، اجتماع، امید به زندگی، شادمانی و بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی بشر گره خورده و به این دلیل کشورها سعی می‌کنند ورزشکاران خود را در بهترین سطح نگه دارند و گاهی برای رسیدن به این هدف از این دسته از داروها استفاده می‌کنند. البته همیشه به عدم مصرف این دسته از داروها توصیه می‌شود.
 
مربی بدنسازی تیم ملی کبدی تصریح کرد: حدود 100 نوع استروئید وجود دارد که وقتی ساخته می‌شدند، این هدف در پس تولید آن‌ها وجود داشته که به‌نوعی از ردیابی «وادا» فرار کنند. بسیاری از این داروها سال‌ها پس از استفاده ورزشکاران حرفه‌ای از سوی «وادا» شناسایی و جزو مواد ممنوعه اعلام می‌شوند.
 
وی با اشاره به سازوکار استروئیدها در بدن، گفت: بدن انسان به‌طور طبیعی تستسترون تولید می‌کند. تمامی استروئیدها به شکل‌های مصنوعی این تستسترون را ساخته و طول عمر و ماندگاری آن‌را در بدن افزایش می‌دهند.


مترجم «استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک» در معرفی محتوای این اثر، ادامه داد: جلد نخست، تستسترون و مشتقات آن‌را تشریح کرده و اشاره‌ای نیز به تاریخچه این موضوع دارد. در ادامه وضعیت آنابولیک و آندروژنیک استروئیدها و دوره‌های درمانی پس از دوره مصرف استروئیدها را توضیح می‌دهد. نحوه تشخیص استروئیدهای تقلبی از اصلی و پاسخ به پرسش‌های متداول و مهم در این حوزه، از دیگر بخش‌های جلد نخست این کتاب است.
 
نبیل‌پور در معرفی جلد دوم، بیان کرد: در این جلد، تمامی استروئیدهای موجود در دنیا با نام‌های تجاری و شیمیایی آن‌ها معرفی شده‌اند. در این کتاب، 100 استروئید معرفی و سازوکار آن‌ها تشریح می‌شود. نویسنده در ادامه به ذکر تاریخچه، ویژگی‌های ساختاری، اثرات جانبی بر سیستم‌ها و بخش‌های مختلف بدن ازجمله قلب و کبد و نحوه استفاده صحیح از این داروها می‌پردازد. معرفی کشور سازنده دارو و چگونگی دسترسی به این داروها، از دیگر توضیحات کاربردی این کتاب هستند.
 
 وی در تشریح جلد سوم این مجموعه، افزود: یک سری مکمل‌های نوظهور به نام «سارم‌ها» از حدود 12 سال پیش در دنیا وجود دارند که به 5 یا 6 مورد محدود می‌شوند. یک‌سری تهدیدهای بالقوه متوجه فردی است که استروئید مصرف کرده که این مکمل‌ها می‌توانند عارضه‌های جانبی را به حداقل برسانند. داروهایی که عوارض قلبی، کلیوی، پوست و مو، بی‌خوابی ازجمله مواردی هستند که در این جلد به آن‌ها پرداخته می‌شود. در این کتاب همچنین به نکاتی مفید درباره چربی‌سوزها به‌ویژه چربی‌سوزهایی که روی غدد تیروئید تأثیرگذار هستند، اشاره شده است.
 
این نویسنده و مترجم در پایان تأکید کرد: استروئیدها و داروهای ورزشی، صرفا جنبه قهرمانی را پوشش می‌دهند، هرچند در این سطح نیز استفاده از این داروها توصیه نمی‌شود. به‌ویژه کسانی که برای سلامتی ورزش می‌کنند، نباید به سراغ این داروها بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها