دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
منتخبان سومین دوسالانه کتاب استان اردبیل معرفی شدند

سومین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال استان اردبیل با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، در آئین اختتامیه سومین دوسالانه کتاب استان اردبیل که پیش از ظهر امروز دوشنبه 27 بهمن‌ماه در فرهنگسرای بانوان شهر اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: کتاب در اعتقادات و فرهنگ ما جایگاهی معنوی و الهی دارد؛ بر این اساس، جایگاه انسان‌هایی که با کتاب در ارتباط هستند نیز والاست.

وی افزود: رویداد انتخاب کتاب سال در کشور از سال ۱۳۶۲ آغاز شده و هر سال در دهه فجر در سطح ملی برگزار می‌شود، اما در استان اردبیل به شکل دوسالانه بوده و امسال سومین دوره خود را می‌گذراند که البته سومین دوره آن هم قرار بود سال گذشته با بررسی آثار تولیدی 96-97 برگزار شود که همه‌گیری کرونا سبب تعویق آن شد.

دبیر سومین دوسالانه کتاب استان اردبیل تصریح کرد: هدف از این رویداد، تشویق نویسندگان و تقویت محتوا و کیفیت کتاب است تا گام‌هایی در این راستا برداشته شود که برای برجسته‌تر شدن آثار مکتوب، چند فاکتور وجود دارد؛ از جمله استعداد، قلم قدرتمند و سوژه فاخر که زمینه‌ی تولید اثر را فراهم می‌آورد. استان ما نیز ستارگان درخشانی در این عرصه دارد؛ سوژه‌ها و موضوعات بکر و قدرتمندی هم داریم، یعنی زمینه لازم موجود است، اما اینکه چرا در این زمینه ضعف داشته‌ایم و تاکنون به شکل دوسالانه برگزار شده، باید بررسی و رصد شود تا با به کار بستن تدابیر لازم، شرایط بهتری فراهم آید و از این پتانسیل‌ها در سطح بالاتری بهره گرفته شود.

بحرالعلومی گفت: کتاب می‌تواند همه آنچه را که در عرصه هنر و فرهنگ موجود است، منعکس کند و ما امیدواریم به جایی برسیم که این مراسم به شکل سالانه، و حتی در سطح ملی و فراملی برگزار شود.
 
استان اردبیل ظرفیت معرفی چهره‌های جدید ادبی به کشور را دارد
زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نیز اظهار کرد: در موضوع کتاب، «آفرینندگی» در رأس هرم نیاز به خلق اثر است و این رویداد نشان می‌دهد که جمع حاضر، در بحث تولید اثر فاخر در قالب کتاب در حوزه‌های مختلف موفق بوده است.

وی افزود: طی پایشی که در دو سال گذشته در بخش کودک و نوجوان انجام شد، برخی نهادها، از جمله حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، جهاد دانشگاهی و سازمان بسیج هنرمندان نیز اخیراً وارد حوزه تولید کتاب برای کودک و نوجوان شده‌اند.

احدزاده ادامه داد: امسال، در حوزه کودک و نوجوان، بیش از ۱۹ اثر از سوی ۱۴ نویسنده در استان تولید شده است که برخی از آثار شایسته رقابت در سطح ملی هستند.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر نیز 9 کودک و نوجوان موفق به تولید اثر شده‌اند که گرچه برخی معتقدند این اتفاق زودهنگام ممکن است آنها را با غرور مواجه کند، اما به اعتقاد من همه این ظرفیت‌ها باید در مسیر آفرینش‌های خلاق قرار گیرند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل تصریح کرد: به لحاظ بصری و محتوایی، نیازمند تلاش بیشتری هستیم که پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه استفاده شود چراکه این ارتباط تنگاتنگ به نفع نویسندگان استانی بوده و خروجی آن می‌تواند پدیدآورندگان کتاب استان را در تراز ملی  قرار دهد.

وی افزود: وضعیت موجود، نشان می‌دهد که اگر چنین گردهمایی‌ها و اجتماعاتی تقویت شوند و تداوم یابند، بار دیگر می‌‌توانیم شاهد ظهور افرادی چون مرحوم فردی، ابراهیمی شاهد، غفارزادگان و بایرامی در سطح ملی باشیم؛ یعنی بضاعت موجود استان به میزانی است که می‌تواند چهره‌های جدیدی را به کشور معرفی کند.

احدزاده اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در ارزیابی عملکرد ادارات کل طی دو سال گذشته رتبه یک کشور را داشته است و در حوزه فعالیت‌های ادبی نیز پس از آذربایجان شرقی در رتبه دو کشور قرار گرفت؛ اما طبق آنچه در یک ماه گذشته اعلام شد، در یک ساله اخیر، استان اردبیل رتبه یک کشوری را به خود اختصاص داد که امید می‌رود درصورت هدایت و پشتیبانی استعدادهای موجود استان، در تولید محتوای فرهنگی که کلید واژه مقام معظم رهبری است، نقش موثری داشته باشیم.
 
راه‌اندازی فروشگاه کتاب جهاد دانشگاهی تا خرداد 1400 در اردبیل
مهران محمدی، مسئول نشر جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز گفت: در سایه توجه مهران اوچی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، که نگاهی ویژه به بخش نشر و کتاب داشته‌ است، این انتشارات از سال ۹۵ به طور مستقیم وارد حوزه نشر کتاب‌های علمی و آموزشی شد و تاکنون ۱۳۵ عنوان کتاب منتشر کرده است.

وی اضافه کرد: در این مدت، حدود ۵۰ کتاب در مراحل مختلف داوری شورای علمی و تخصصی از پروسه چاپ خارج اما ۳۰ کتاب به دیگر ناشران استان معرفی شد تا در مسیر چاپ و نشر قرار گیرند.

محمدی ادامه داد: در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه نیز با برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌های صمیمی، مسابقات و میزگردهای مختلف، گام‌های موثری برداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: از سوی جهاد دانشگاهی کشور، فروشگاه‌های کتاب «۱۶» در سطح کشور برپا شده که طبق برنامه‌‌های در نظر گرفته شده، سعی داریم تا خردادماه سال آینده ما نیز فروشگاه «۱۶» اردبیل را راه‌اندازی کنیم؛ ضمن اینکه تا پایان سال جاری نیز اپلیکیشن عرضه کتاب رونمایی خواهد شد که در آن نویسندگان استان با معرفی، فروش کتاب و اتاق گفت‌وگوهایی که در آن در نظر گرفته شده است، می‌توانند آثار خود را به مخاطبان معرفی کنند.
  
معرفی منتخبان سومین دوسالانه کتاب استان اردبیل 
بر اساس بیانیه هیأت داوران سومین دوره دوسالانه کتاب استان اردبیل، این هیأت پس از مطالعه و بررسی عمیق بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب در رشته‌های مختلف به دبیرخانه، کتاب‌های برتر و قابل تقدیر را انتخاب و حاصل نقدها و نظرات خود را بدین شرح اعلام کرد:

1. هیأت داوران انتخاب کتاب سال، از ارتقای کتاب‌های تألیفی در سطح استان اردبیل ابراز خرسندی و مسرت می‌کند.

2. با توجه به زوایا و ابعاد فرهنگی، تاریخی و اجتماعی استان و ضرورت بازسازی و بازنمایی گنجینه‌های طلایی حوزه دانش و صیانت از میراث ماندگار بشری، توجه به تولید کتاب در ساحت‌های مختلف فرهنگی و تاریخی و اجتماعی استان احساس می‌شود.

3. دگردیسی‌های عمیق اجتماعی و سیر شتابان دانش بشری ایجاب می‌نماید که همگام با رشد دامنه دانش و تکنولوژی به چگونگی کاربست ساحت دانش با نیازهای روز توجه بایسته‌ای از طرف نویسندگان و پژوهشگران و اهالی دانش صورت گیرد.

4. با وجود تنوع کتاب‌ها و تغییرات مناسب در ظاهر و طراحی جلد و شکل کتاب‌ها، جای خالی سر ویراستاری مجرب و متن‌شناس، به عنوان همراه و راهنمای نویسنده، به خصوص در کنار نویسندگان جوان، می‌تواند به بهبود و ارتقاء متن کمک شایانی کند و از سوی دیگر، وجود ویراستار علمی به ویژه در بخش کتاب‌های غیرداستانی، ضرورتی انکارناپذیر است.

5. ضمن ابراز امتنان از ناشران و اهالی صنعت چاپ در همراهی با نویسندگان با وجود چالش‌های مختلف حرفه‌ای انتظار می‌رود در ارتقای روز افزون کیفیت کتاب‌های تولیدی، تلاش مداومی صورت گیرد.

6. مراکز آموزشی و پژوهشی استان همچون جهاد دانشگاهی، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری، در حوزه کتاب (تألیف و تصنیف و ترجمه) اقدامات شایانی داشته‌اند که ضمن ابراز سپاسگزاری از این مجموعه، انتظار می‌رود هماهنگی‌های بیشتری در پاسخ به نیازهای استان صورت گیرد.

7. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دست یاری خود را به سمت نویسندگان، دلسوزان و اهالی تفکر و پژوهش دراز می‌کند و امیدوار است در سال‌های آینده شاهد درخشش بیشتر استان در این حوزه بسیار مهم باشیم.
 

آثار برگزیده دوسالانه کتاب استان اردبیل:
 
الف: در موضوع تاریخ
دولت و حکومت در اندیشه علامه محقق اردبیلی/ بهنام صحرانورد
پیشگامان چاپ اردبیل/ حیدر محمدیان اردی
تذکره سعیدیه/ عدالت عزت پور

ب: در موضوع کودک و نوجوان
دندان شیری خرگوش کوچولو/ فاطمه رضایی
آیی اوغلو (پسر خرس)/ نازیلا حسن‌پور
 
ج: در موضوع مدیریت و علوم ورزشی
فعالیت بدنی و پوکی استخوان/ آمنه پوررحیم
مدیریت پیشرفته در ورزش/ مهین رحیمی
مدیریت حسادت در سازمان/ الهام ابوالفضلی و زرین دانشور

د: در موضوع ادبیات
ساعت وخیم/ کاظم نظری بقا
عربده‌های فلکی/ عباسعلی یحیوی
برخیز پدر همه چیز تمام شد/ حبیب یزدانی

ه: در موضوع کشاورزی
گیاهان صنعتی/ افشار آزادبخت و ایوب فصاحت
تکنولوژی فرآورده‌های غلات تکمیلی/ سارا موحد
اعجازهای علمی از بیولوژی حشرات در قرآن کریم/ تقی قاسمی و سید مسعود محب‌زاده

و: در موضوع علوم فنی
بارگذاری ساختمان/ ترجمه سعید مرتضوی و ناصرالدین شاهبازی
مدل‌سازی طراحی و بهینه‌سازی ساختمان/ ترجمه جواد جنت‌خواه و‌هادی غائبی

ز: در موضوع دفاع مقدس
داستان اسارت/ عبدالله محمدی
از حجله تا حرم/ لیلا نظری گیلانده
سرو سپید/ سید سعید اطهر نیاری
تشنه در آتش/ جواد موثق و میر صالح حسینی

در آئین اختتامیه دوسالانه کتاب استان اردبیل، همچنین از شهردار اردبیل به‌سبب همکاری و ترویج فرهنگ کتابخوانی و چاپ کتاب نفیس «اردبیل؛ دارالعرفان و دارالارشاد» با نگاه ویژه به اردبیل از منظر عکس، به طور ویژه تقدیر شد.

همچنین علاوه بر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جهاد دانشگاهی، اداره‌کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و شهرداری اردبیل، ازجمله نهادهای فرهنگی متولی این رویداد بودند و بنا به گفته مسئولان، از امروز نیز چهارمین دوره این جشنواره به‌همت و یاری «موسسه سروش نغمه امید» آغاز و فراخوان آن به‌زودی منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها