یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
نخستین مجلد دایره‌المعارف لاسجرد رونمایی شد

اولین جلد از مجموعه پنج جلدی «دایره‌المعارف لاسجرد دژ لاژوردین وطن» نوشته رمضانعلی قربانیان با موضوع جغرافیای طبیعی این منطقه مشتمل بر هشت فصل، طی مراسمی در لاسجرد سرخه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رمضانعلی قربانیان نویسنده کتاب «دایره‌المعارف لاسجرد دژ لاژوردین وطن» در آیین رونمایی از کتابش که عصر شنبه 25 بهمن برگزار شد، گفت: این مجموعه در پنج جلد منتشر خواهد شد که در حال حاضر جلد اول آن به چاپ رسیده است.

وی جغرافیای طبیعی، بناهای تاریخی و اجتماعی، تاریخ سیاسی و اقتصادی را از عناوین این مجموعه اعلام کرد و افزود: عنوان‌ها به نحوی انتخاب ‌شده است که منبع مناسبی به‌منظور شناخت و توسعه این سرزمین کهن باشد.

قربانیان اظهار امیدواری کرد: این کتاب به زبان شیرین لاسگردی ترجمه و سپس با لهجه لاسگردی خوانده، ضبط و لوح فشرده آن نیز ضمیمه کتاب شود.

نویسنده کتاب «دایره‌المعارف لاسجرد دژ لاژوردین وطن» با اشاره به اینکه جلد اول مجموعه پنج‌جلدی کتاب «دایره المعارف لاسجرد دژ لاژوردین وطن» تحت عنوان جغرافیای طبیعی در هشت فصل تدوین‌ شده است، تصریح کرد: در فصل‌های اول، دوم و سوم به معرفی استان سمنان، دهستان لاسگرد، روستای لاسجرد و روستاهای همسایه پرداخته‌شده است و در فصل‌های بعدی موضوعات زمین‌شناسی و لرزه‌خیزی، آب‌ و هوا، منابع آب، محیط‌ زیست و مخاطرات طبیعی استان سمنان، شهرستان سرخه، دهستان لاسگرد و روستای لاسجرد مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
 

در ادامه محمد طاهریان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان نقش کتابداران را در جامعه مهم دانست و یادآور شد: کتاب نقش مهمی در انتقال فرهنگ تاریخی و ملی دارد و گذشته را برای نسل جوان تبیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خیرین نقش بسزایی در جامعه دارند خواستار کمک خیرین در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این استان شد.

طاهریان نقش خانواده را در ترویج فرهنگ کتابخوانی مهم دانست و گفت: اگر فرزندان از دوران کودکی با کتاب انس بگیرند همیشه از مطالعه لذت خواهند برد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان افزود: مطالعه جزئی از نیازهای اجتماعی انسان است که هر فردی به وسیله آن با اندیشه‌ها و افکار دیگران ارتباط برقرار می‌کند و از دستاوردهای علمی و ادبی دیگران بهره‌مند می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: مطالعه می‌تواند نشأت گرفته از انگیزه‌های گوناگونی باشد که مهم‌ترین آن‌ها ارضای میل شخصی، علایق ذوقی و حرفه‌ای و وسعت بخشیدن به این نوع علایق و ارضای نیازهای فکری، روحی و معنوی است.

طاهریان ضمن تبریک به نویسنده کتاب «دایره‌المعارف لاسجرد دژ لاژوردین وطن» بیان کرد: باید ارزش کار نویسندگان استان را بدانیم و برای معرفی آثارشان بیش از پیش  تلاش کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها