یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
شرافت: شعر اعتراض در شعر انقلاب وجود دارد

محمدجواد شرافت با اشاره به شعر اعتراض و تاکید بر فعالیت شاعران انقلابی در این حوزه، گفت: افزود: شعر اعتراض در شعر انقلاب وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) در قم، با حضور سجاد عمرانی سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جوشقانیان دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی و دعوت از سیدمحمدجواد شرافت شاعر انقلابی و استاد محمدعلی مجاهدی، شاعر پیشکسوت آئینی، نشست «راویان بالندگی» در استان قم در تالار غدیر این اداره‌کل به صورت مجازی برگزار شد.
 
توکلیان از تجلیل استاد مجاهدی متخلص به «پروانه» و همچنین سیدمحمدجواد شرافت در این نشست ابراز خوشحالی کرد و گفت: «راویان بالندگی» یکی از افتخارات محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که در حوزه فضای ادبیات در کشور، روایت بالندگی شعر انقلاب و آئینی را روایت می‌کند.
 
این مقام مسئول در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: با وجود نامهربانی‌ها و دشواریی‌ها در سطح کشور نسبت به ادبیات انقلابی و هنرمندان متعهد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با راه‌اندازی «اقتراح ماسک» و همچنین ویژه برنامه‌های «راویان بالندگی» نشان داد که به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی، حامی ادبیات و هنرمندان متعهد و انقلابی است.
 
وی ضمن تقدیر از دبیرکل و معاونان نهاد یادشده، بابت این نوع حمایت، از محمدعلی مجاهدی به‌عنوان یک پیشکسوت بااخلاق یاد کرد و گفت: از دوران نوجوانی در منزل استاد مجاهدی حضور داشتم و اخلاق خوب و فردی و متعهدانه ایشان را از نزدیک دیده‌ام.
 
توکلیان یادآور شد: اخلاق ایشان بسیار جنبه تربیتی برای شاعران جوان دارد. سی و دو سال همنشینی با مرحوم شیخ جعفر مجتهدی و ارتباط با برخی از مراجع نظیر آیت‌الله میلانی (ره) از کرامات و فضائل استاد مجاهدی است. پدر ایشان نیز از علمای بزرگ قم بودند که در قبرستان شیخان قم مدفون هستند. به‌عبارتی نوعی خودساختگی در شعر آئینی استاد وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است. «از سیری در ملکوت»، «یک صحرا جنون» تا «تذکره سخنوران قم» از آثار گرانقدر استاد هستند و همواره از ایشان در مراسم گوناگون ادبی به عنوان پدر ادبیات آئینی یاد می‌شود.
 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به فقر کتابخانه‌های عمومی در استان قم اشاره کرد و افزود: به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین پیگیری‌های سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، کتابخانه مرکزی قم تا پایان سال جاری در منطقه کم برخوردار امام خمینی (ره) افتتاح خواهد شد.
 
سجاد عمرانی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در این بخشی از این برنامه ضمن اشاره شکل‌گیری محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تدبیر دبیرکل اقدام به راه‌اندازی و حمایت از محافل ادبی در سراسر کشور کرده است. این محافل در تمام استان‌های کشور راه‌اندازی شده و هدف اصلی نهاد حمایت از ادبیات متعهد و انقلابی است که یک تکلیف به مجموعه نهاد به عنوان یک نهاد انقلابی و فرهنگی تأثیرگذار است.
 
وی ضمن معرفی محفل ادبی استان قم با عنوان پروین اعتصامی، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دهه فجر امسال با شعار «انقلاب اسلامی، بالنده و مقتدر، چون کوه استوار»، سلسله جلساتی را در سراسر کشور با عنوان «راویان بالندگی» با هدف تجلیل از شاعران و فعالان عرصه شعر انقلابی برگزار کرده است.
 
عمرانی در ادامه تاکید کرد: استان قم همانطور که در فرایند پیروزی انقلاب اسلامی نقشی بی‌بدیل و محوری داشت، در حوزه ادبیات آئینی و انقلابی نیز دارای جایگاهی رفیع است و شاعران پیشکوست و جوان متعهد و انقلابی فراوانی دارد که باید مورد تجلیل قرار گیرند.
 
در ادامه این نشست، استاد محمدعلی مجاهدی، شاعر پیشکسوت آئینی و انقلابی به‌صورت مجازی به تبیین شعر آئینی و انقلابی و بالندگی آن در انقلاب اسلامی پرداخت و از 32 سال هم‌نشینی با مرحوم شیخ جعفر مجتهدی خاطراتی ارائه کرد و در پایان به شعرخوانی در مدح حضرت زینب (س) پرداخت.
 
سیدمحمدجواد شرافت نیز ضمن تجلیل از استاد محمدعلی مجاهد در سخنانی گفت: رشد کمی و کیفی شعر آئینی، توحیدی، اخلاقی و عرفانی را می‌توان در شعر انقلاب دید.
 
وی ادامه داد: در زمینه آموزش نیز بسیار بالنده شده‌ایم، اما در حوزه پژوهش بسیار جای کار داریم و باید این عقب‌ماندگی جبران شود. بعد از چهل و دو سال از انقلاب اسلامی باید با یک جریان‌شناسی اصولی از شعر انقلاب و آئینی، معایب آن را برطرف و محاسن را تقویت کرد.
 
این شاعر آئینی ضمن اشاره به شعر اعتراض افزود: شعر اعتراض در شعر انقلاب وجود دارد و شاعران انقلابی باید در این زمینه فعال باشند. اگر شاعر انقلابی دغدغه دارد، باید فریاد بزند و کاستی‌ها را در شعر به صورت صریح، دلسوزانه و منصفانه منعکس کند. البته در این زمینه نباید نگاه‌های حزبی و جناحی تأثیرگذار باشد. بعد از جنگ تحمیلی نظیر استاد قزوه در زمینه شعر اعتراض آثاری داشته‌اند و در زمان کنونی نیز بسیار به این نوع شعر انقلابی نیاز داریم.
 
وی به حضور شاعران خانم بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی فرصت حضور بانوان شاعر را فراهم کرد که در این زمینه بسیار رشد و بالندگی داشتیم. حضور بانوان در جلسات مشاعره، وجود برگزیده‌گان در جشنواره‌های شعر انقلاب و همچنین دبیری کنگره‌های ملی و استانی نمونه‌هایی از این دست است.
 
در پایان مراسم، از خدمات استاد محمدعلی مجاهدی و سیدمحمدجواد شرافت در حوزه ادبیات و شعر آئینی و انقلابی، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها