شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
تقدیر از بایرامی و سهرابی‌نژاد در جشنواره شعر و داستان انقلاب

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تهران گفت:‌ در مراسم اختتامیه امسال، در بخش داستان از محمدرضا بایرامی و در بخش شعر از محمدرضا سهرابی‌نژاد به دلیل سال‌ها تلاش در عرصه ادبیات انقلاب تقدیر خواهیم کرد. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب صبح امروز (25 بهمن‌ماه) با حضور عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تهران، علی‌محمد مودب، دبیر علمی بخش شعر و حسینعلی جعفری، دبیر علمی بخش داستان جشنواره در تالار مهر حوزه هنری تهران برگزار شد.
 
عباس محمدی در ابتدای این نشست ضمن تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: جا دارد در ابتدای این نشست یادی کنیم از مرحوم امیرحسین فردی که بنیانگذار این جشنواره بود. انقلاب به معنی لغوی یعنی دگرگونی و انقلاب اسلامی نیز که یک انقلاب فرهنگی بود باعث دگرگونی در فضای فرهنگی کشور شد و همراه با هنر خودش را نشان داد.
 
وی ادامه داد: وظیفه این جشنواره در سه بخش خلاصه می‌شود. نخست پاسداری از انقلاب با آفرینش آثار ماندگار ادبی در مقابله با تهاجم فرهنگی است. دوم عمل به آرمان‌ها و ایستادن در مقابل کجروی‌هایی است که انجام می‌شود و نکته سوم ارائه انقلاب به جهان است که در این راه هنرمندان مترجمان انقلاب هستند. در کنار این سه نکته، پاسداری از زبان فارسی نیز نکته مهمی است که در این جشنواره نگاهی ویژه به آن می‌شود.
 
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تهران با اشاره به برنامه‌های پیش رو گفت: فردا بعد از نماز مغرب و عشاء «شب شعر انقلاب» خواهیم داشت که این مراسم با حضور شاعران مطرح انقلاب، نامزدها و برگزیدگان جشنواره برگزار خواهد شد. همچنین در برنامه فردا افتتاح تالار زنده‌یاد طاهره صفارزاده را نیز داریم.
 
وی افزود: روز دوشنبه (27 بهمن‌ماه) نیز دو کارگاه شعر و داستان در تالار زنده‌یاد طاهره صفارزاده برگزار می‌شود و ان‌شاالله بعد از نماز مغرب و عشاء، آیین اختتامیه این دوره از جشنواره شعر و داستان در تالار اندیشه برگزار خواهد شد. البته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی سعی داریم تا این مراسم با کمترین تعداد افراد برگزار شود.

محمدی در توضیح برنامه تقدیر از چهره‌های برتر ادبیات انقلاب گفت: ما در سال‌های گذشته از چهره‌های برتر شعر و داستان انقلاب تقدیر کرده‌ایم و این کار را در این دوره نیز ادامه خواهد داد؛ چراکه باید از نویسندگان و شاعران تراز اول انقلاب تقدیر کنیم. البته این به این معنا نیست که شخصیت‌هایی که تقدیر می شوند، حتماً باید پیشکسوت باشد و برای ما ملاک عملکرد افراد است. در مراسم امسال، در بخش داستان از محمدرضا بایرامی و در بخش شعر از محمدرضا سهرابی‌نژاد به دلیل سال‌ها تلاش در عرصه ادبیات انقلاب تقدیر خواهیم کرد. 
 
ارزش‌ها در ظرف هنر ماندگار می‌شوند
حسینعلی جعفری، دبیر علمی بخش داستان نیز که دیگر سخنران این نشست بود با اشاره به اهداف بخش داستان گفت: اهداف جشنواره در بخش داستان مشخص است و ما نیز همان سیاست‌های مشخص شده را دنبال می‌کنیم، با این حال اگر ما می‌خواهیم ارزش‌ها ماندگار شود باید آنها را در ظرف هنر بریزیم و از این رو، در نگهداری ارزش‌ها داستان نقش مهمی دارد. شما به این نکته توجه کرد که یک سوم قرآن کریم که بزرگ‌ترین معجزه بشر است، قصه است؛ البته نه به صورتی که مخیل باشد؛ اما در همین حوزه می‌گنجد.
 
دبیر علمی بخش داستان دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب در توضیح آثار رسیده به این دوره از جشواره اظهار کرد: در جشنواره امسال ۲۸۳ اثر به جشنواره رسید که از این تعداد ۱۷۹ اثر در بخش داستان کوتاه بزرگسال، 50 اثر در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان، ۳۸ رمان بزرگسال و ۱۶ اثر در بخش رمان کودک و نوجوان است. بیشترین شرکت‌کننده از استان تهران و کم‌ترین شرکت کننده از استان ایلام و کردستان بوده است. در مجموع ۱۹۴ نفر برای ما داستان و رمان فرستادند که تعداد شرکت‌کنندگان خانم بیشتر بود. ۱۵ اثر به بخش نهایی راه پیدا کرد که در این قسمت سهم آقایان بیشتر بود.
 
وی ادامه داد:‌ آثار در دو بخش داوری شد. در این دوره آقایان شهریار زمانی، مصطفی جمشیدی و محمدرضا شرفی‌خبوشان بخش بزرگسال را داوری کردند و بخش کودک و نوجوان نیز از سوی عبدالرحمان اونق، شهرام شفیعی و هادی خورشاهیان داوری شد.
 
جعفری در توضیح کیفیت آثار رسیده به جشنواره گفت: اگر آثار رسیده به این دوره را با آثار دوره‌های قبل مقایسه کنیم، باید بگویم که آثار کیفیت خوبی دارند و حتی بعضی از این آثار بسیار خاص و بدیع هستند. با این حال امیدوارم باز هم در دوره‌های بعد شاهد رشد کیفی آثار باشیم. در پرداختن به محتوای آثار، این نکته نیز حائز اهمیت است که آثاری که از شهرستان‌ها به دست ما رسیده آثار قابل توجهی هستند.
 
وی افزود: متاسفانه خیلی از داستان‌ها و فیلم‌هایی که به بیان اتفاقات انقلاب می‌پردازند، مربوط به تهران است و ما اطلاعات چندانی از اتفاقاتی که در شهرستان‌ها رخ داده است، نداریم؛ اما در دل این داستان‌ها می‌بینیم که به خوبی به اتفاقات مختلفی که در طول پیروزی انقلاب در شهرهای مختلف ایران رخ داده، پرداخته شده است.

راه نجات‌ نوگرایی است
 علی محمد مودب، دبیر بخش شعر که آخرین سخنران این نشست بود نیز در توضیح بخش شعر گفت: یکی از اتفاقات مبارک این سال‌ها، برگزاری جشنواره شعر و داستان انقلاب است که در آن به ادبیات انقلاب پرداخته می‌شود. به اعتقاد من شعر و داستان انقلاب نسبت به برخی از فرزندان خود مظلوم واقع مانده است؛ برای مثال به ادبیات دفاع مقدس در طول این سال‌ها توجه بیشتری شده.
 
وی افزود: این جشنواره نکات بسیاری را به ما یادآور می‌شود. یکی از مهمترین نکات این است که ما هنوز حرف‌های ناگفته بسیار داریم. در حوزه شعر ۳۵۶ اثر به دبیرخانه رسید که از این بین 300 تک اثر، ۲۲ کتاب در حوزه شعر نو، 34 کتاب در حوزه شعر سنتی، ۷ کتاب در حوزه کودک و ۱۴ کتاب در حوزه شعر نوجوان است.
 
دبیر بخش شعر دوازدهمین دوره جایزه شعر و داستان انقلاب با اشاره به اسامی داوران این دوره گفت: آثار بخش شعر را یوسفعلی میرشکاک، زکریا اخلاقی، رضا شیبانی اصل، علی هوشمند، میلاد عرفان‌پور و تکتم حسینی داوری کردند. همچنین هیئت انتخاب این جایزه در بخش بزرگسال متشکل از وحید سمنانی و مبین اردستانی بود و در بخش کودک و نوجوان هم مریم زندی و سید حبیب نظاری آثار را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: آثار رسیده به این دوره از جشنواره امید بخش بود و همین که جوانان استقبال خوبی داشتند، نقطه روشن این جشنواره است. همچنین باید بگویم که آثار رسیده در قالب‌های نو قابل توجه بودند و نوگرایان سهم قابل توجهی در این جشنواره داشتند. ما از این بابت خیلی خوشحال هستیم که نگاه نو به انقلاب می‌شود و همه شاعران ما در بخش‌های مختلف و در قالب‌های مختلف کار می‌کنند. به اعتقاد من راه نجات‌ نوگرایی است. چنین نگاهی، باعث می‌شود تا حرف و گفتمان انقلاب، تازه شود و به این شکل بتوانیم ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنید.

 مودب در پایان گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری می‌خواهم که برای سال‌های آینده توجه ویژه‌ای به ادبیات و بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود، داشته باشند. متاسفانه بودجه ادبیات خیلی کم است و اگر ما می‌خواهیم جشنواره‌ قابل توجهی برگزار کنیم، باید مبلغ جایزه‌هایمان را بالاتر ببریم. توجه به ادبیات کم است و باید در این جا بگویم که حق هنر اول ما این نیست. ادبیات هنر هویت ساز ماست و امیدواریم که این‌طور مظلوم واقع نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها