پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
رقابت 800 شهر در 6 دوره برگزاری کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران»

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در طرح «پایتخت کتاب ایران» یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب و چهار شهر به‌عنوان شهر خلاق کتاب معرفی خواهند شد، بیان کرد: در 6 دوره گذشته این مسابقه فرهنگی، 800 شهر به رقابت پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست وبیناری مدیران و مسئولان ستاد توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی سمنان که امروز (پنجشنبه 23 بهمن) برگزار شد، طرح پایتخت کتاب را طرحی مشارکت‌محور و با محوریت بخش خصوصی و مردمی معرفی کرد و گفت: فراخوان هفتمین دوره پایتخت کتاب به‌زودی منتشر خواهد شد.

وی افزود: با انتشار فراخوان، مسابقه فرهنگی بین شهرهای کشور برای کسب عنوان پایتخت کتاب آغاز خواهد شد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این طرح یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب و چهار شهر به‌عنوان شهر خلاق کتاب با رأی هیأت داوران انتخاب و معرفی خواهند شد، تصریح کرد: در 6 دوره گذشته این مسابقه، فرهنگی 800 شهر به رقابت پرداخته‌اند.

حیدری از طرح پایتخت کتاب به‌عنوان یک مسابقه فرهنگی برنامه‌ریزی بین شهرهای کشور یاد کرد و گفت: این برنامه با هدف مشارکت مجموعه‌ای از دستگاه‌های عمومی، دولتی، خصوصی و مردم‌نهاد با محوریت بخش خصوصی خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه پایتخت کتاب، توجه به مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و خصوصی یک اصل است، یادآور شد: دستگاه‌های دولتی کار برنامه‌ریزی و سیاستگذاری را در این طرح برعهده دارند.

 


مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: رویکرد پایتخت کتاب، ترویجی با هدف تقویت زیرساخت‌های فرهنگی، توسعه و راه‌اندازی مراکز فرهنگی، تقویت ناشران، کتابفروشان است. واگذاری فعالیت‌های مرتبط با کتاب به یک موسسه مردمی و خصوصی در سمنان اقدامی ارزشمند است. 
 
 

نصب و رونمایی از هشت اِلمان شهری در دو هفته آینده
سیدمحمد ناظم رضوی؛ شهردار سمنان نیز در بخش دیگری از این برنامه، از اختصاص سه میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های کتاب و کتابخوانی و فعالیت‌های مرتبط با حوزه کتاب در سال آینده برای شهر سمنان خبر داد و افزود: شهرداری سمنان برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تبدیل سمنان به پایتخت کتاب، فعالیت‌ها و برنامه‌های متعددی را برنامه‌ریزی و اجرایی کرده است.

وی درباره سابقه تلاش‌ها در تبدیل شهر کاشان به پایتخت کتاب ایران در سال‌های گذشته، اظهار کرد: مجموعه فعالیت‌ها، اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و مشارکت دستگاه‌های مردمی، دولتی و خصوصی در عرصه کتاب در سمنان از بسیاری از شهرهای دیگر جامع‌تر و کم‌نظیرتر است.

ناظم رضوی با اشاره به طرح‌های شهرداری سمنان در این زمینه، گفت: ایجاد دو بوستان کتاب کودک در سمنان، ایجاد باغ کتاب، طراحی و ساخت اِلمان‌های شهری با موضوع کتاب و کتابخوانی، طرح تبادل کتاب در قالب وب‌سایت در شهر سمنان، انجام تبلیغات شهری مرتبط با کتاب و تبلیغ برای جام باشگاه‌های کتاب از‌جمله این فعالیت‌های گسترده است.

شهردار سمنان ادامه داد: هفت یا هشت اِلمان شهری در دو هفته آینده در نقاط مختلف سمنان نصب و رونمایی خواهد شد.

 

سمنان مهد علم و اخلاق است
امیر بینایی؛ مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز گفت: استانداری تلاش دارد تا در تحقق کامل این طرح مهم همکاری و فعالیت نماید. در تأمین اعتبار لازم برای اجرای این طرح نیز دریغ نخواهیم کرد.

وی با اشاره به عنوان‌هایی که از سوی مسئولان و شخصیت‌های مختلف به سمنان داده شده، افزود: این عنوان‌ها نشان از شأن بالای فرهنگی این استان دارد.

بینایی بیان کرد: مقام معظم رهبری از استان سمنان به‌عنوان استان اخلاق و سمنان را به‌عنوان شهر اخلاق یاد کرده‌اند که برای مردم این استان بسیار مهم و ارشمند است. سمنان مهد اخلاق و علم است و این مباحث زمینه و ظرفیت مناسبی برای تبدیل سمنان به پایتخت کتاب است.

 

کسب رتبه سوم استان سمنان در اهدای کتاب به کتابخانه‌ها
محمد طاهریان؛ مدیرکل کتابخانه‌های استان سمنان نیز در این وبینار به جذب 320 هزار جلد کتاب از مردم و دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: سمنان در امر اهدای کتاب به کتابخانه‌ها در بین استان‌های کشور در جایگاه سوم قرار دارد.

وی ادامه داد: 126 کتابخانه در این استان وجود دارد که در این کتابخانه‌ها بیش از 48 هزار و 800 نفر عضویت دارند و منابع در اختیار این کتابخانه‌ها نیز یک‌میلیون و 152 هزار جلد است.

طاهریان با اعلام آمادگی کامل این اداره‌کل برای همکاری در جشنواره پایتخت کتاب، افزود: در قالب این جشنواره، طرح‌های مختلفی در این اداره‌کل اجرایی شده که تدوین و اجرای طرح «کتاب در خانه» ازجمله آن‌ها است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان سمنان در ادامه بیان کرد: در این طرح با توجه به شیوع کرونا، کتاب به‌صورت پیک و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در منازل تحویل مخاطبان می‌شود.

وی سمنان را از مجریان طرح روستای دوستدار کتاب نیز معرفی کرد و گفت: روستای مومن‌آباد سمنان که عنوان روستای دوستدار کتاب را کسب کرده، برای سه سال متوالی از این عنوان نیز دفاع کرده است.

طاهریان اجرای طرح پایتخت کتاب را موجب وفاق و همدلی دستگاه‌های فرهنگی دانست.

مدیرکل کتابخانه‌های استان سمنان درباره اجرای طرح «کتابخانه گنجینه» نیز اظهار کرد: در این طرح، کتاب‌های در اختیار مشاهیر این استان با رضایت و همکاری آن‌ها در قالب کتابخانه‌ای با عنوان «گنجینه» جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

 

فعالیت 2 هزار نفر فرهنگی به‌عنوان تسهیل‌گر کتاب کودک
محمد دستورانی؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، یکی دیگر از سخنرانان این وبینار بود. وی از فعالیت دو هزار فرهنگی به‌عنوان تسهیل‌گر کتاب کودک در این استان خبر داد و گفت: این تسهیل‌گران مدیریت 2 هزار تیم 10 نفره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک در این استان را برعهده دارند.

دستورانی افزود: این تسهیل‌گران از معلمان، مربیان پرورشی، مشاوران و مدیران مدارس هستند که در امر توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی بین دانش‌آموزان فعالیت دارند.

وی با اشاره به طرح کتابخوانی مجازی با عنوان جشنواره «دانایی، توانایی» در بین دانش‌آموزان، بیان کرد: در این طرح که از اول مهرماه شروع شده، تاکنون بیش از 28 هزار نفر از دانش‌آموزان به عضویت درآمده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، اجرای طرح مادران کتابخوان را از دیگر طرح‌های نوین آموزش و پرورش در قالب طرح پایتخت کتاب برشمرد و گفت: مادران به‌عنوان یکی از ارکان اصلی در تعلیم و تربیت، نقش موثری در ترویج کتاب و کتابخوانی دارند و این طرح نیز با این هدف در حال برنامه‌ریزی و تدوین شیوه‌نامه است.

دستورانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ویژگی‌های فراوان این استان در بخش‌های مختلف فرهنگی، افزود: قدمت آموزش و پرورش در استان سمنان 220 ساله و متعلق به دوره زندیه است. در آن دوران، سمنان دارای مدرسه رسمی بود.

وی ادامه داد: در 100 سال قبل، سمنان دارای مدرسه غیردولتی با عنوان مدرسه ادب بوده که این نیز از شاخص‌های مهم فرهنگی سمنان محسوب می‌شود.

 

راه‌اندازی اولین شبکه کتابخانه‌های دیجیتال مردمی جهان در سمنان
رضا شمس‌خانی؛ مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب سمنان به‌عنوان آخرین سخنران این نشست مجازی، درباره استفاده از فناوری نوین برای ارائه کتاب به افراد جامعه به‌عنوان یکی از طرح‌های پایتخت کتاب، بیان کرد: سمنان به‌زودی پایتخت فناوری کتاب ایران نیز خواهد شد.

وی گفت: طرح «نامک» از طرح‌های نوینی است که در سمنان عملیاتی شده و به‌زودی رونمایی خواهد شد. در قالب این طرح، اولین شبکه کتابخانه‌های دیجیتال مردمی جهان با عنوان «کتابخانه‌های دیجیتال نامک» در سمنان راه‌اندازی می‌شود.

مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب سمنان از همراهی و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی سمنان برای کسب عنوان پایتختی کتاب تجلیل کرد و افزود: ستاد توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی سمنان که از تیرماه امسال فعال شده تا امروز شاهد برگزاری 70 جلسه ستادی بوده است.

شمس‌خانی تصریح کرد: تاکنون 230 جلسه اتاق فکر نیز با وجود کرونا به‌صورت مجازی و نیز حضوری با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی با گروه‌های مختلف ناشران، سالمندان، شهروندان با نیازهای خاص برگزار شده است.

مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب سمنان همچنین از برنامه‌ریزی برای میزبانی چندین همایش بین‌المللی مرتبط با کتاب در سال آینده خبر داد و گفت: همزمان با تلاش برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان، امیدواریم سمنان موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب هم بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها