یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
نادیده گرفتن دستاورهای انقلاب ظلم مضاعف به ملت ایران است

احمد عطایی گفت: مشکلات در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد اما دستاوردها آن‌قدر بزرگ است که نادیده گرفتن آن ظلم مضاعف به ملت ایران است زیرا این پیشرفت‌ها زمانی صورت گرفته که کشور درگیر جنگ تحمیلی و تهاجم فرهنگی بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ویژگی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی» مناسبت بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی یکشنبه 19 بهمن در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران معرفی و بررسی شد. در این نشست احمد عطایی، محمدحسین کریمی‌پور، محسن بغلانی حضور داشتند و درباره این کتاب سخن گفتند. دبیری نشست نیز بر عهده هادی حسین‌نژاد بود.

«ویژگی‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی» شامل شش فصل و یک پیوست است. «وضعیت کشور و ملت ایران در دوره رژیم پهلوی»، «اسلام ناب محمدی (ص)»، «ویژگی‌های نظام اسلامی و ویژگی‌های آن»، «نقش حضرت امام خمینی در انقلاب اسلامی و ویژگی‌های راه آن بزرگوار»، «تغییرات عمیق و اساسی حاصل از انقلاب اسلامی در ایران» و «راهکار برای حفظ انقلاب اسلامی و ادامه پیشرفت‌ها و دستاورد‌های آن» فصل‌های کتاب را شامل می‌شود.

احمد عطایی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت به معرفی بخش‌های مختلف کتاب پرداخت و گفت: کتاب «ویژگی‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی» شامل شش فصل و یک پیوست است که در فصل نخست آن «وضعیت کشور و ملت ایران در دوره رژیم پهلوی» بررسی شده و پنج ویژگی از ویژگی‌های این رژیم ارائه شده است. در فصل دوم با عنوان «اسلام ناب محمدی (ص)» شش ویژگی آن تبیین شده و در فصل سوم ویژگی‌های نظام اسلامی و ویژگی‌های آن شامل ۹ ویژگی و پنج شاخص مکتب سیاسی امام خمینی (ره) ارائه شده است.

وی افزود: در فصل چهارم، نقش حضرت امام خمینی در انقلاب اسلامی و ویژگی‌های راه امام و هفت اصل از اصول مکتب ایشان بررسی شده است. در فصل پنجم تغییرات عمیق و اساسی حاصل از انقلاب اسلامی در ایران در پنج محور و آمار‌ها و اعترافات منابع غربی‌ها از پیشرفت‌های ملت ایران در چهل سال اخیر و هشت نقطه قدرت کشور که بر اثر انقلاب اسلامی ایجاد شده است، بحث و بررسی شده است. در فصل ششم نیز ۱۴ راهکار برای حفظ انقلاب اسلامی و ادامه پیشرفت‌ها و دستاورد‌های آن آمده است. در پایان کتاب هم در یک پیوست، برخی از دستاورد‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های سیاسی، علمی، صنعتی، معنوی و فرهنگی، سلامت، نظامی و کشاورزی و اقتصادی عرضه شده است.



مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت ادامه داد: باید دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی مستند شود و خود حضرت امام بارها تاکید کردند که پیشرفت‌ها قابل ملاحظه است و از کسانی که این دستاوردها را کوچک جلوه کرده‌اند انتقاد کرده‌اند. دستاوردهای انقلاب اگر مطرح شود برکاتی دارد زیرا دشمنان در جنگ می‌‌خواهند بگویند نظام جمهوری اسلامی کارآمد نیست زیرا در جنگ اراده ملتی پیروز است که تا آخر این انگیزه را حفظ کند.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت که از دهه 70 شروع به کار کرد می‌خواست کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران را روشن کند. چاپ نخست این کتاب سال 1380 به بازار کتاب آمد و در سال 97 بازنگری اساسی شده هم از لحاظ ساختار و این‌که بیانات حضرت آقا نیز به آن افزوده شده است. طراحی جلد تغییر کرد و سندیت کتاب مورد پذیرش بیت رهبری قرار گرفت.

عطایی گفت: کتاب «کرانه‌های نور» نوشته عظیم قوام 173 دستاورد نظام جمهوری اسلامی را بررسی کرده و با آمار و جداول سال‌های پیش از انقلاب را با پس از انقلاب مقایسه کرده است. همچنین کتاب «گلستان انقلاب» را در زمینه دستاوردهای انقلاب چاپ کردیم که در شنبه‌های انقلاب هر کارشناسی در هر حوزه‌ای دستاوردهای انقلاب اسلامی را در آن حوزه تبیین می‌کردند.

وی سپس به مشکلاتی که در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد پرداخت و گفت: مشکلات در نظام جمهوری اسلامی هست اما دستاوردها آن‌قدر بزرگ است که نادیده گرفتن آن ظلم مضاعف به ملت ایران است زیرا این پیشرفت‌ها زمانی صورت گرفته که کشور درگیر جنگ تحمیلی و تهاجم فرهنگی بوده است و ما اگر بخواهیم این دستاوردها را کوچک ببینیم به انقلاب جفا کرده‌ایم باید از این پیشرفت‌ها دفاع کنیم تا نسل جوان با این دستاوردها اغناء شود.



سپس محمدحسین کریمی‌پور نیز در سخنانی گفت: بررسی یک مساله در گام اول به این نیاز دارد که ابتدا پدیده را بشناسیم به همین دلیل اول باید انقلاب را بشناسیم و مسایل پیرامون آن را بررسی کنیم و باید بدانیم انقلاب در مواجهه با این مسایل و اتفاقاتی که در تاریخ رخ داده چه راهکاری نشان می‌دهد. بر اساس این الگوی تعریف شده در این کتاب سراغ ایران در دوره‌های تاریخی پهلوی و قاجار رفته‌ایم و در لایه لایه زندگی اجتماعی و اقتصادی آن‌ها رفته‌ایم و آن‌ها را شناسانده‌ایم و نشان دادیم که این انقلاب باعث چه اتفاقاتی شده است.

وی افزود: در گذشته الله و توحید مطرح نبوده است. امام خمینی و مقام معظم رهبری دارای فکر که سرلوحه آن توحید است. در اندیشه آن‌ها تضاد دیده نمی‌شود، تعاریف سالم که در دهه اول انقلاب ارائه داده‌اند با دهه کنونی تفاوتی ندارد و همواره محور خدا بوده و هر روز بر اساس آن زمان گردش پیدا می‌کند و در زمان پهلوی حجم عظیمی از اسلام‌ستیزی در بین ملت پی گرفته می‌شد.

کریمی‌پور ادامه داد: باید بدانیم ویژگی‌های جامعه آن روز چه بوده که جمهوری اسلامی توانسته جایگزین رژیم پهلوی شود. مبنای فکری و اندیشه اسلامی چه بوده است؟ ویژگی‌های عملی و عینی و اجرایی آن چه بوده؟ آیا فقط با کلمات مطرح شده است؟ نقشی بین رابطه دین و سیاست برگرفته از نگاه مبنایی به توحید و مردم بوده است.

وی سپس با اشاره به این‌که دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی بسیار مهم بوده، گفت: در این کتاب لازم بود که دستاوردها به‌طور اخص مطرح شود، با استقرار مردم‌سالاری دینی نمی‌توان به دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت باید دستاوردها را ملموس نشان داد و گفت سیری که در مدیریت انقلاب چیده شده سیر پویا و فعال بوده است. مفاهیم الهی در سطح جهان معنا پیدا کرده و فراتر از دستاوردهای بین‌المللی منطقه است.



محسن بغلانی، منتقد سخنران بعدی این نشست بود، وی گفت: اگر در چهل‌وسومین بهار پیروزی انقلاب هستیم برای این است که انقلاب ما بیش از آن‌که جلوه‌های مادی داشته باشد جلوه‌های معنوی داشته است. زمانی ما انقلاب کردیم که تمام دنیا دنبال کمونیست بود و خدا از جامعه انسانی جدا می‌شد، در چنین دوران بحرانی انقلاب به‌وجود آمد و نشان داد که محوریت آن الله است. در بحث بیداری اسلامی آن‌ها بهار عربی را عنوان می‌کنند و می‌خواهند حکومت خلیفه‌گری را در مقابل اسلام قرار دهند.

وی انتقادی به کتاب «ویژگی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی» نیز وارد کرد و گفت: در کلیت کتاب مشکلی نیست اما در جزئیات و ساختار آن با مشکلاتی همراه است. تنها بحث ویژگی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی نیست و به طور کلی مطالب را در این کتاب مطرح می‌کند و در بخشی از قسمت‌ها آن‌گونه که باید با تیترها همخوانی ندارد.

بغلانی با طرح این پرسش که اهداف موسسه از انتشار این کتاب چه بوده است؟ گفت: وقتی عنوان کتاب «ویژگی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی» است چرا باید به بررسی شخصت‌ حضرت امام پرداخته شود؟ در این کتاب به جای این‌که انقلاب و دستاوردهایش را بررسی کنیم به ویژگی‌های شخصیتی امام پرداخته‌ایم. بهتر بود که در کتابی مجزا به ویژگی‌‌ها و اندیشه امام می‌پرداختید و در این کتاب بیشتر بر دستاوردها و ویژگی‌‌های انقلاب تاکید می‌شد. یکی دیگر از ایرادهای کتاب این است که صفحات آن پی‌نویس ندارد.

این منتقد افزود: عنوان این کتاب «ویژگی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی» است و ضرورتی ندارد که شخصیت امام خمینی و حضرت آقا در این کتاب بررسی می‌شد. وقتی دستاوردهای امام را مطرح می‌کنیم نیازی نیست که به شخصیت امام پرداخته شود. در این کتاب روی شیوه‌های حکمرانی امام بحث نمی‌کنیم و باید از ویژگی‌های انقلاب سخن بگوییم. دیدگاه امام خمینی خارج از اندیشه مقام معظم رهبری نیست و نباید این دیدگاه‌ها چندبار در کتاب تکرار شود. همچنین در این کتاب دستاوردها به‌روز نشده است و تنها تا سال 83 به دستاوردها پرداخته شده است.  

عطایی در پاسخ گفت: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت دستاوردهای امام خمینی را در کتاب‌های متعددی منتشر کرده است. «شاخص‌های مکتب حضرت امام خمینی» در 10 جلد شاخصه‌های گوناگونی مانند مردمی بودن، عدالت و... را بررسی کرده است و همچنین در 14 جلد به «سیره سیاسی امام خمینی(ره)» پرداخته و اصولی را که امام بر مبنای آن حرکت کرده بررسی و تحلیل کرده است.

وی افزود: در این کتاب می‌خواستیم دیدگاه امام و رهبری را به‌طور مختصر تحلیل کنیم و این مختصر گزینش شده است. وقتی می‌خواهیم حضرت امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر کشور اسلامی مطرح کنیم باید ویژگی‌های اسلام را نیز بیان کنیم و بگوییم شاخص‌های انقلاب چیست؟

کریمی‌پور نیز گفت: در یک نظام‌نامه فکری لاجرم باید به شخصیت‌ها بپردازیم و اگر بخواهیم یک انسان کامل را الگوسازی کنیم باید به این مساله بپردازیم و شخصیت‌ها را در بخش‌های گوناگون بررسی کنیم. این کتاب خلاء مورد نیاز را مطرح کرده است.  

حسینی‌پور نیز در سخنانی کوتاه گفت: خواننده کتاب امروزه یک پژوهشگر و محقق است و هر رویداد تاریخی را با سند می‌پذیرد. در فصلی از کتاب به «ارتقاء جهش‌وار اثرگذاری در منطقه» اشاره شده و توضیحاتی که در این بخش آمده: «باید روابط خارجه و بین‌المللی 43 سال انقلاب اسلامی بررسی شود» تکرار عنوان «ارتقاء جهش‌وار اثرگذاری در منطقه» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها