یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
نقد و بررسی کتاب «شازده کوچولو» در نشست کتابخوان در کرمانشاه

نشست تحلیل و بررسی کتاب «شازده کوچولو» به همت واحد فرهنگی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و با حضور معاون اداره‌کل کتابخانه‌های استان کرمانشاه و کتابداران کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، در این نشست رضا کریمی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، گفت: عنوان کتاب از دو بخش تشکیل شده است؛ شازده (پرنس) و کوچولو که صفت کوچولو نشان می‌دهد داستان در ستایش کودکی است. هرچند برای کودکان ساده نیست پس جالب است نویسنده کتاب را نه به کودکان و نه به بزرگسالان بلکه به دوران کودکی یک بزرگسال تقدیم کرده است.
 
وی افزود: کودک کسی است که دنیایش کوچک است و آدم بزرگ‌ها برایش قابل درک نیستند و به قول شازده کوچولو آنها عجیب‌اند و می‌توان گفت نکات مهمی در بیان ویژگی‌های یک کودک در داستان وجود دارد که علاقه به گل و بی‌توجهی به پایداری امور، محاسبه‌گر نبودن، تخیل کردن، دوری از رذائلی مانند دائم الخمر و خودپسندی از آن جمله است.
 
کریمی همچنین گفت: درباره کودکی سخن بسیار است. شاید اگر یک مسلمان داستانی شبیه به شازده کوچولو را می‌نوشت، از کودکی آسمانی می‌گفت که پنج صفت کودکان در کلام پیامبر (ص) را نشان می‌دهد. رمان و فیلم سینمایی نفس تا حدی به این صفات نزدیک شده است.
 
در ادامه، پیمان ریحانی‌نیا، مسئول کتابخانه عمومی کوثر شهرستان اسلام آباد غرب، گفت: ترجمه‌های خوبی از شازده کوچولو داریم که برخلاف بعضی ترجمه‌ها کیفیت اثر را حفظ کرده‌اند و یکی از این ترجمه‌ها از «محمدقاضی» از مترجمان کرد است. در پایان مسیر شازده کوچولو او بزرگ می‌شود و به پختگی می‌رسد.
 
وی مرگ ارادی شازده کوچولو را نماد سفر دانست و گفت این سفر انفسی است گرچه ظاهر آفاقی دارد.
 
همچنین سعید امامی، کتابدار کتابخانه عمومی اندیشه، گفت: این داستان بر بستر اومانیستی و فردگرایانه نوشته شده است. این داستان می‌تواند علیه لیبرالیسم محسوب شود چرا که هرکس را گرفتار فرد و سیاره خود نشان می‌دهد.
 
امیر صالحی رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ثلاث باباجانی نیز در سخنانی گفت: کتاب شازده کوچولو بعد از قرآن و انجیل پرفروشترین کتاب تاریخ است. این اثر بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۴ یک گام‌ بلند برای رهایی از دوران وحشت پس از جنگ عالمگیر بود. برجستگی این اثر این است برای هر سنی و اقتضای هر زمانه و دوره‌ای می‌توان برداشت‌های متفاوتی از این کتاب داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها