دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
پایان داستان جشنواره «گؤزَل شهریمیز» در اردبیل

جشنواره داستان‌نویسی «گؤزَل شهریمیز» (شهر زیبای ما) که به سبب همه‌گیری کرونا بارها به تعوبق افتاده بود، بالاخره به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، جشنواره «گؤزَل شهریمیز» (شهر زیبای ما) که از جمله جشنواره‌های به تعوبق افتاده شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل بود و با تداوم شرایط، مهلت تولید محتوا و ارسال آثار بارها تمدید شد، بالاخره روز یکشنبه به ایستگاه پایانی رسید.

«گؤزَل شهریمیز» جشنواره داستان حقوق شهروندی با موضوعات شهروند مسئول، پسماند و بازیافت، پارک‌ها و فضای سبز، به زبان‌های ترکی و فارسی در دو بخش نوجوان و بزرگسال برگزار شد که داوری آثار را محمود مهدوی و پری آخته به عهده داشتند و دبیری جشنواره را نیز مهدوی عهده‌دار بود.
 
هیئت داوران دومین جشنواره داستان «گؤز‌ل شهریمیز» در بیانیه خود آورده است: پس از مطالعه و بررسی 125 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 97 اثر (به تفکیک: 67 اثر اردبیل، 14 اثر مشگین شهر، 6 اثر گرمی، 4 اثر اصلاندوز، 3 اثر خلخال، 2 اثر رضی و 1 اثر نمین) را واجدِ شرایط تشخیص داد و در نهایت 25 اثر در رده سنی 8 تا 55 ساله به مرحله نهایی راه یافتند.

ملاک اصلی در انتخاب داستان‌ها، علاوه بر در نظر گرفتن محورها و موضوعات جشنواره، توجه به نثر داستانی، فرهنگ و فولکلور بومی و نقش آن در روابط اجتماعی و شهرنشینی امروز، چینشِ آگاهانه مؤلفه‌های داستانی و نیز روایتی بوده که در خدمت داستان است.

به اعتقاد هیأت داوران، بیشترِ داستان‌های ارسالی، ضعف‌های ساختاریِ عدیده‌ای داشتند که از میان آنها می‌توان به مواردی چون: دست‌نیافتن به زبانِ داستانیِ مناسب، بی‌توجهی به لحن داستانی، عدم انسجام در پیرنگِ داستان‌ها، مستقیم‌گویی، توصیفات اضافه اشاره کرد. برخی از آثار، با وجود داشتن ایده و یا سوژه خوب، در مرز میان قصه و داستان معلق مانده و از تبدیل شدن به یک اثرِ داستانی باز مانده بودند. لذا با مغتنم‌دانستن استعدادها، امید می‌رود با برپایی کارگاه‌های تخصصی داستان نویسی (به‌ویژه در شهرستان‌ها) نسبت به ارتقای سطح علمی ایشان اقدام شود.
 
بر اساس رأی هیأت داوران، راضیه قربانزاده از مشگین‌شهر، مونا منادی از اصلاندوز و فاطمه عزتی از خلخال بدون اولویت تقدیر ویژه شدند.

در بخش بزرگسالان نیز بدون اولویت از پریسا فتاحی، مهدی صدرایی، فاطمه عظیمی، مجید برجعلی‌زاده، جعفر اسفندیاری، فرح غنی‌زاده، زهرا آموزگار، نیره محرمی، میرعظیم رفیق‌نیا و ماهرخ داشتیموری تقدیر شد.

در بخش برگزیدگان اصلی بزرگسال: ایلقار موذن‌زاده، مقام سوم، علی پرویزی و الهام سیدحسینی به طور مشترک، جایگاه دوم و علیرضا شهامتی‌پور رتبه اول را کسب کردند.

در رده سنی نوجوان نیز بدون اولویت از ثنا نصیری از رضی، محمدحسین محمدیان ۸ ساله، کیمیا علومی، آتیلا نصیرزاده، سلدا فرمانی و شروین بصیریان تقدیر شد؛ ضمن اینکه به سبب ضعف‌های ساختاری، هیئت داوران اثری را شایسته رتبه‌های اول و دوم ندانست و رتبه سوم به طور مشترک به محمدمهدی عیوضی و فاطمه اسدی رسید.

در پایان، از منتخبان اردبیلی جشنواره ملی رضوی داستان‌نویسی ترکی در زنجان که در روز میلاد حضرت زهرا (ع) معرفی شده بودند نیز تجلیل شد؛ بر این اساس، نیره محرمی، رتبه اول، مونا منادی از اصلاندوز، دوم و پری آخته، سوم شناخته شد.

پخش کلیپ «آنا جان» با اجرای سینا جوانشیر، نوازندگی سه‌تار و خوانندگی نخستین شاکر، پخش داستان صوتی «بیزیم شهر» (شهر ما) با اجرای فرح غنی‌زاده، خوانش داستان «گوزل شهریمیز» از سوی محمدمهدی عیوضی و داستان «رنو» از مهدی صدایی از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

بنا به این گزارش، تأکید بر خلاقیت و کشف استعدادهای نو، حمایت از نویسندگان جوان، ارتقای فرهنگ شهرنشینی و شهروندی، انتقال مؤثر مفاهیم شهروندی، غنی‌سازی کتاب‌های حوزه فرهنگ شهروندی متناسب با نیازهای زندگی امروز جامعه، تولید محتواها و کتاب‌های داستان متناسب با فرهنگ بومی شهرنشینی به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان، نهادینه‌سازی صیانت از محیط زیست در خانواده‌ها، تقویت روحیه همکاری و هم‌فکری شهروندان با پرسنل شهرداری برای حل معضلات شهری، از عمده اهداف جشنواره بود و توجه به ویژگی‌های بومی استان اردبیل نیز امتیاز ویژه داشت؛ ضمن اینکه مقرر است داستان‌های منتخب، پس از ویرایش در مجموعه‌ای چاپ شود.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها