سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
ویژگی‌ «لذت با بوی باروت» فضای نقادانه آن است

محمدمهدی خالقی نویسنده کتاب «لذت با بوی باروت»، تنوع اقلیم در اثر، گریز مصاحبه‌شوندگان به خاطرات قبل از انقلاب و همچنین فضای نقادانه را از ویژگی‌های کتاب برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتابفروشی طُرفه در مشهد شب گذشته (دوشنبه) میزبان نشستی مجازی بود که در آن کتاب «لذت با بوی باروت» با موضوع اهمیت گذشته و آینده ادبیات انقلاب اسلامی در خراسان رضوی، با حضور نویسنده این کتاب محمدمهدی خالقی و مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و همچنین مصطفی خاتمی به‌عنوان کارشناس مجری نقد و بررسی شد.

در ابتدای این نشست مجازی، محمدمهدی خالقی با بیان اینکه جمع‌آوری گفت‌وگوهای کتاب «لذت با بوی باروت» در ابتدا با نیت چاپ کتاب نبود، اظهار کرد: شروع گفت‌وگو با چهره‌های ادبی انقلابی از سال 83 و برای مجله سوره انجام می‌شد اما بعد از گذشت چند سال با توجه به کشش و جذابیت بالای گفت‌وگوهای انجام شده، تصمیم به چاپ آن گرفته شد.
 
وی با اشاره به اینکه تمام گفت‌وگوهای کتاب شخصیت محور بوده و در سه بخش گردآوری شده است، گفت: بخش اول شامل شعر در قالب گفت‌وگو با محمدکاظم کاظمی، سیدعبدالله حسینی و قادر طهماسبی، بخش داستان با محوریت هم‌کلامی با محمدرضا سرشار (رهگذر)، اکبر خلیلی، ابراهیم حسن‌بیگی و داوود امیریان و بخش سینما که مصاحبه با علیرضا حمیدنژاد و مسعود فراستی (گفت‌وگو حول محور شهید آوینی) می‌شود.
 
این نویسنده و مستندساز که تاکنون 4 کتاب از او منتشر شده است، عنوان کرد: کار اصلی من فیلمسازی است و تاکنون بیش از 90 فیلم مستند ساخته‌ام و فیلمنامه نوشته‌ام اما به‌دلیل علاقه به ادبیات در حوزه تاریخ شفاهی وارد این حیطه شدم اما کتاب‌هایی که تاکنون نوشته‌ام هر کدام سبک خاصی را دنبال می‌کند.

خالقی افزود: این کتاب‌ها در نگارش یک ویژگی مهم را برای من به عنوان نویسنده به ارمغان داشته که شامل صبر و تداوم می‌شود. به عنوان مثال اولین مصاحبه کتاب «لذت با بوی باروت» سال 83 انجام شد اما کتاب چاپ سال 94 است در همین راستا همواره می‌گویم نویسندگان حوزه تاریخ شفاهی باید صبور باشند.
 

 
وی با اشاره به ویژگی‌های کتاب «لذت با بوی باروت» بیان کرد: این کتاب دارای چند ویژگی است؛ گفت‌وگوها برای مقیاس کتاب کوتاه است و همین موضوع برای خواننده لذت‌بخش است، تنوع اقلیم و گریز به خاطرات قبل از انقلاب و همچنین فضای نقادانه از دیگر ویژگی‌های کتاب به شمار می‌رود علاوه بر این، کتاب یک مدل نقد مدیریت ادبیات هنری را نیز به همراه دارد.
 
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه کتاب «لذت با بوی باروت» نکته بسیار مهمی برای افرادی که می‌خواهند فعالیت‌های هنری انجام دهند دارد، گفت: در حوزه فضاهای مدیریت هنری نیاز به کارهایی داریم که با وجودی که از هنر و ادبیات حرف می‌زنند به کارهای جریان‌شناسی ادبیات و تاریخ نیز بپردازد.

کارهای ادبی نباید خسته کننده باشد
عسگری تصریح کرد: کارهای ادبی نباید خسته کننده و صرفا با نگاه انتقال گزارش‌های تاریخی و مباحث نظری به مخاطب نباشد بلکه باید نکات فلسفی و هنری را در کنار این گزارش به خواننده و بیننده منتقل کند.
 
وی افزود: در استان خراسان رضوی به لطف خدا و تلاش هنرمندان توانسته‌ایم به قله‌های خاص دست پیدا کنیم، مانند جریان شعری که به واسطه فعالیت‌های مصطفی محدثی و محمدکاظم کاظمی شکل گرفته و یا در ادبیات سعید تشکری اتفاقات خوبی را رقم زده است اما در حوزه تاریخ شفاهی هنوز حق مطلب که جایگاه ادبیات بومی خراسان را نشان دهد ادا نشده است.
 
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه تاریخ شفاهی نویسندگان جوان کارهای خوبی را رقم زده‌اند، عنوان کرد: اتفاقات خوب و رو به جلویی در این حوزه روی داده است؛ اما اکنون به نگاه «چه باید کرد؟» نیاز داریم و با توجه به ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در انقلاب و دفاع مقدس باید ظرفیت‌سازی اجتماعی با نگاه به ادبیات بومی ایجاد شود.
 
عسگری یادآور شد: ارتباط ادبیات با سایر حوزه‌های هنری همچون سینما و تئاتر و اقتباس از کتاب‌های موجود اگر اتفاق بیفتد، شاهد انقلابی چشمگیر در فعالیت‌های هنری با جذب مخاطب بیشتر خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها