شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کتاب‌های تاریخی که در نمایشگاه گوی سبقت را ربودند

ایبنا در این گزارش به پرفروش‌های حوزه تاریخ در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پرداخته است. این بسته دربرگیرنده همه ناشران حوزه تاریخ نیست و کتاب‌های پرفروش انتشارات پارسه، اختران، نگاه و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را دربردارد.  

به گزارش خبرگزای کتاب ایران(ایبنا)، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به پایان رسید و امسال ناشران و خریداران کتاب تجربه‌ای تازه را در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دست آوردند و چه بسیار بسیاری از مخاطبان بر این باور بودند که نمایشگاه مجازی راهی کوتاه‌تر برای خرید کتاب را پیش روی خریدار کتاب می‌گذارد و برخی نیز دوست دارند به همان شیوه قبل در غرفه‌های ناشران بچرخند و کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنند.

در این گزارش به پرفروش‌های حوزه تاریخ پرداخته‌ایم زیرا آثار تاریخی همیشه برای مخاطبان عام و خاص جذاب بوده و هست و یکی از موضوعاتی که همواره طی سال‌های گذشته برای کتابخوانان در الویت قرار داشته موضوعات تاریخی است. برای جامعه دانشگاهی و اهل قلم نیز کتاب‌های تاریخی جایگاه والایی دارد و بیشتر کتاب‌ها‌ی تاریخی را می‌پسندند که دربردارنده پژوهشی نو و تازه باشد.



کتاب «تاریخ آلمان از 1871 تا 2005» نوشته پیتر سولینگ با ترجمه حبیب‌الله جوربندی یکی از کتاب‌های پرفروش حوزه تاریخ انتشارات اختران بود. نویسنده این کتاب شاهدان این عصر و قرن بیست و یكم را كه در افسون كامپیوتر و اینترنت گرفتار و به موسیقی آوانگارد خو گرفته‌اند، به گذشته، به قرن نوزدهم می‌برد، به زمانی كه سرآغاز و ریشه‌های آلمان در آن قرار دارد، و به آلمان آن گونه كه همگی ما امروز آن را می‌شناسیم، بدل شده است. در اثری چون یک رمان، که نویسنده پیوسته مایل است ذهن خواننده را سوار بر بال هیال تا وقایعی در دور دست به پرواز در آورد، مبالغه امری جایز و بدیهی است اما در مورد این اثر، مسئله از قرار دیگری است؛ چرا که ما در پی یک بررسی جامع، خواهان ارائه گزارشی از رویدادهای واقعی هستیم که در یک بازه زمانی 135 ساله به وقوع پیوسته است.



کتاب «ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم» اثر ونسا مارتین با ترجمه غلامرضا علی‌بابایی دیگر کتاب‌ پرفروش حوزه تاریخ انتشارات اختران بود. این کتاب به بررسی نقش اسلام و سکولاریسم در انقلاب مشروطه و راهی که این انقلاب پیمود پرداخته و منازعات میان آراء و عقاید علما را با قانون اساسی که عده‌ای از آن‌ها برخی اصول آن را مغایر با احکام شریعت می‌دانستند اما بعضی نظری دیگر داشتند مورد بحث قرار داده است. نویسنده کشمکش‌های موجود پیرامون قانون را به تصویر کشیده و آن را در چهار شهر بوشهر، اصفهان، شیراز و تبریز بررسی کرده است. کتاب ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم درصدد است تا با بازبینی این روایت تمرکزگرا، تحلیلی متوازن ارائه دهد. در این کتاب، نویسنده نخست نقش مجادلات اسلامی در واپسین سال‌های سده نوزدهم و اوایل سده بیستم و پیوند آن با اندیشه‌های سکولار را تحلیل، و سپس دسته بندی‌های این مجادلات را در شهرهای تبریز، شیراز، اصفهان و بوشهر بررسی کرده است.



کتاب «تاریخ امیدبخش نوع بشر» نوشته روتخر برخمان با ترجمه سکینه تقی‌زاده از سوی انتشارات کتاب پارسه پرفروش شد. روتخر برخمان با استقلال کامل فکری و با بهره‌مندی از علم تاریخ، فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا آینده بسیار روشن تری از آنچه تاکنون تصور کرده‌ایم بسازیم. تاریخ امیدبخش نوع بشر اثری بی نظیر و تفکربرانگیز است؛ کتابی که استدلال‌های صریح و کوبنده آن به طور بالقوه مفاهیم ضمنی گسترده‌ای در بردارد تا دریابیم که چگونه می‌بایست حکومت‌ها، محیط‌های کار، مدارس و مؤسسات تربیتی و اصلاحی‌مان را طراحی و ساماندهی کنیم. برخمان انسان ساده لوح و ناآگاهی نیست. استدلال‌های او برای بازاندیشی درباره رویدادهای تاریخی، ریشه در مطالعات او در فلسفه و علوم اجتماعی دارد. او در این اثر برخی باورهای نادرست را که قرن‌ها بر ذهن بشر حاکم بوده، به چالش می‌طلبد و بی‌اعتباری‌شان را اثبات می‌کند. برخمان یافته‌هایش را به تفصیل و به شکلی جذاب-که یادآور سبک نوشتار نویسندگان مشهور و مطرح است-روایت می‌کند.



مجموعه «تاریخ فلسفه غرب» نوشته آنتونی کنی با ترجمه رضا یعقوبی دیگر کتابی است که از سوی انتشارات پارسه پرفروش شده است. این اثربه گواهی صاحب‌نظران و به گفته نشریه «فرست تینگ»، معتبرترین تاریخ فلسفه غرب تک مولف بعد از تاریخ فلسفه کاپلستون است. جامعیت و روزآمد بودن این کتاب از آثار مشابه خود بیشتر است و اخیرترین فلاسفه مهم غرب از جمله ژاک دریدا و بزرگان فلسفه تحلیلی مثل استراوسون، کواین، دیویدسون، رایل را از قلم نینداخته است. مولف کوشیده است تا هم مثل راسل قلمی روان و جذاب داشته باشد و هم مانند کاپلستون معتبر، مستند و دقیق بنویسد. ترجمه این کتاب از دو نظر حایز اهمیت است: اول، تدوین متن اصلی در زبان انگلیسی که برخلاف تصور خوانندگان، در زبان جهانگیر انگلیسی هم نظایر چندانی ندارد. آنچه در این زمینه مشهور است و به فارسی نیز ترجمه شده، یکی تاریخ فلسفه غرب اثر برتراند راسل، فیلسوف بزرگ قرن بیستم، است و دیگری که بسیار مفصل‌تر است و بیش از راسل نیز وارد مباحث ماهوی فلسفه می‌شود، تاریخ فلسفه فردریک کاپلستون است. و دوم، ترجمه فارسی شیوا، دقیق و خوسخوان این کتاب است


دو کتاب «تاریخ و سنت زرتشتی» و «متون فارسی زرتشتی» پژوهش و تحقیق حمیدرضا دالوند نیز جزو پرفروش‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده است. «تاریخ و سنت زرتشتی» بر دو گفتار «دستمایه‌های پژوهش» و «بر بستر زمان» شکل گرفته است و به پراکندگی متن‌ها و معرفی کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی اختصاص دارد که در ایران و جهان متن‌ها و میراث سنت زرتشتی را در خود نگه داشته‌اند. همچنین به جابجایی جمعیتی زرتشتیان و تحولات تاریخ زرتشتی در جنوب غربی ایران با محوریت فارس و خوزستان تا بغداد، شیز و آذرآبادگان، دیلم و طبرستان، ری، قم، اصفهان، ورا رود یا ماورا النهر، خراسان، سیستان، کرمان و یزد نیز پرداخته است. بدین ترتیب که با ورود اسلام به این بخش‌های ایران، درون کانون‌های مهم زرتشتی ایران چه تحولاتی روی داد و سرنوشت زرتشتیان به کجا کشید. یکی از ضعف‌های ما در مطالعات تاریخ زرتشتی این است که ما دقیقا شیوه جابجایی جمعیتی زرتشتیان را نمی‌شناسیم و الگوی تاریخی موثقی نداریم.

دفتر دوم مجموعه سنت زردشتی در روزگار اسلامی کتاب «متون فارسی زردشتی» است. در این کتاب به معرفی کتاب‌هایی پرداخته شده که زرتشتیان از سده ششم تا به امروز به فارسی نگاشته‌اند، نسخه‌های خطی این کتاب‌ها را در کتابخانه‌های جهان معرفی کرده است. همچنین چاپ‌های مختلف کتاب‌ها معرفی و به محتوای کتاب اشاره کرده شده است. این کتاب در ۱۲ فصل ارائه شده و به تفسیر اوستا، ترجمه و تفسیر متون پهلوی و پازند، ارداویراف‌نامه، مینوی خرد، بندهش و... پرداخته است. همچنین این کتاب به روایات اختصاص دارد و به معرفی پرسش‌هایی می‌پردازد که پارسیان هند آمده‌اند و از زرتشتیان ایران پرسیده‌اند و پاسخ‌ها را در داخل نامه با خود به هند برده‌اند، این پرسش و پاسخ‌ها را در هندوستان روایت می‌نامند، در این فصل این روایات معرفی شده‌اند، و مطرح‌کننده پرسش‌ها، پاسخ‌دهنده پرسش‌ها، تاریخ روایت، موضوع روایت، زمان چاپ، سرانجام آن، شرح داده شده است.



دو کتاب «تاریخ مشروطه ایران» و «تاریخ 18 ساله آذربایجان» نوشته احمد کسروی از سوی انتشارات نگاه پرفروش شد. هر قدر اثرى مستدل‌تر و اتكاى آن بر اسناد و داده‌هاى واقعى (فاكت‌ها) محكم‌تر باشد مطابقت آن با حقيقت عينى بيشتر خواهد بود. ارزش عظيم دو كتاب تاريخ مشروطه و تاريخ هيجده ساله آذربايجان تأليف احمد كسروى در همين است. انقلاب مشروطه كم يا بيش انقلابى از نوع انقلابات بورژوايى بود كه صد سال پيش از آن در غرب رخ داده بود و هدف آن نابودى استبداد شاه و درباريان و استقرار قانون بود. عمده‌ترين نيروهاى مشروطه‌خواه را «بازارى‌ها»، پيشه‌وران و تهى‌دستان شهرى و روحانيان وابسته به آنان تشكيل مى‌دادند. درباريان فاسد و مستبد، تيول‌داران و مالكان بزرگ اراضى و نيز روسيه تزارى دشمنان آن بودند. احمد كسروى روابط درونى و مبارزه طبقات مزبور با يكديگر را به‌خوبى درك كرده آنها را نه به‌عنوان امرى جامد و ساكن بلكه به‌مثابه فرايندى تاريخى در پيدايش، رشد و تكامل‌شان در نظر مى‌گيرد. كسروى خصوصيات انقلاب مشروطه و جزر و مدهاى آن، روحيات خوب و بد ملت، و جنبه‌هاى مثبت و منفى رهبران آن را در دوران‌هاى مختلف با صداقت و درستى تشريح و توصيف کرده است.


کتاب «سرمایه در سده بیست و یکم» نوشته توماس پیکتی با ترجمه ناصر زرافشان از سوی انتشارات نگاه پرفروش شد. این اثر یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های اقتصادی دهه‌ اخیر است. نویسنده‌ کتاب، توماس پیکتی بی‌گمان در میان اقتصاددانان سرمایه‌داری، برجسته‌ترین متخصص نابرابری درآمد و ثروت، و کتاب «سرمایه در سده بیست و یکم» حاصل پانزده سال کار پیگیر پژوهشی او با همراهی و همکاری شماری از پژوهشگران در این زمینه است.


کتاب «تاریخ سیاسی جهان: روایت سه هزار سال جنگ و صلح» نوشته جاناتان هولسگ با ترجمه محسن عسکری جهقی دیگر کتابی است که از سوی انتشارات نگاه پرفروش شده است. نویسنده در این کتاب تاریخ جنگ‌ها و صلح‌ها را از عصر آهن تا کنون واکاوی کرده، دیپلماسی و فرایند سیاست‌ورزی رادر ادوار گوناگون پیش چشم خواننده می‌گذارد و در این مسیر هیچ‌گاه تاریخ جهان را به قدرت‌های مجزا و گسسته از هم تجزیه نمی‌کند و می‌کوشد برهم‌کنش نیروها و قدرت‌های سیاسی را همچون موسیقی نهایی یک ارکستر سمفونیک بزرگ به خواننده عرضه کند. وی در این مسیر پرسش های اساسی مطرح می‌کند. چرا مغولان دست از اروپای غربی شستند و دامنۀ حملات آنها فقط تا اروپای شرقی گسترده شد؟ آیا اگر مغولان با همان توانی که آسیا و اروپای شرقی را در هم نوردیدند، به اروپای غربی تاخته بودند رنسانس شکل می‌گرفت؟ برآمدن خلافت اسلامی چه تأثیری بر سایر قدرت‌های بزرگ جهان داشت؟ عثمانیان چگونه نقشه سیاسی جهان را تغییر دادند؟ فروپاشی روم چطور توازن قوا را به هم ریخت؟ این‌ها و بسیار بیش از اینها پرسش‌های مردافکنی است که پاسخ به آن‌ها افق جدیدی را پیش روی دانشجویان و علاقه‌مندان به سیاست و تاریخ می‌گشاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها