سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
تولید کتاب صوتی زندگینامه آیت‌الله‌العظمی حسینی‌ شاهروی به دو زبان عربی و فارسی

دبیر اجرایی کنگره نکوداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی‌ شاهرودی گفت: زندگینامه آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهروی به صورت کتاب صوتی به دو زبان عربی و فارسی با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و معاونت صدای صدا و سیمای مرکز سمنان در دست تولید است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حجت‌الاسلام عباس نصیری‌فرد دبیر اجرایی کنگره نکوداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی ‌شاهرودی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح چهارشنبه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان برگزار شد، از برگزاری ۱۴ نشست فرهنگی در ۱۴ کشور اسلامی با همکاری جامعه‌ المصطفی العالمیه خبر داد و گفت: این نشست‌ها در کشورهای عراق، لبنان، سوریه، پاکستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و ... برگزار خواهد شد.

 عباس نصیری‌فرد افزود: نشست علمی این کنگره در نجف با هماهنگی دفتر  آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این کنگره با گذرواژه «عالم ذوالشهادتین» برگزار می‌شود اظهار داشت: مجری این کنگره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متصدی اجرای آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان است.

نصیری فرد افزود: حوزه‌های علمیه مشهد، قم، نجف، بیت آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی، مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، شورای اسلامی شهر و شهرداری شاهرود در برگزاری این کنگره همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه کنگره نکوداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی در سه بعد علمی، تبلیغی و ترویجی برگزار خواهد شد، ادامه داد: پیش‌کنگره این نکوداشت، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در شاهرود و اختتامیه آن تیرماه سال آینده در قم برگزار می‌شود.

نصیری‌فرد با بیان اینکه نشست علمی این کنگره در مشهد و نجف برگزار می‌شود گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن نظری رئیس موسسه دائره‌المعارف فقه شیعه دبیر علمی این کنگره است.

 


دبیر اجرایی کنگره نکوداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی ‌شاهرودی با بیان اینکه معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر در این کنگره است گفت: فراخوان این کنگره به  چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو در کشورهای مختلف منتشر شده است.

وی با اشاره به تولیدات این کنگره گفت: تمامی مکتوبات این کنگره تبدیل به لوح فشره می‌شود و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی آن را به صورت نرم‌افزار منتشر می‌کند.

نصیری‌فرد ادامه داد: زندگینامه آیت‌الله‌العظمی حسینی ‌شاهرودی به صورت کتاب صوتی به دو زبان عربی و فارسی با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلام و معاونت صدای صدا و سیمای مرکز سمنان در دست تولید است.

وی با اشاره به فعالیت‌های در دست اقدام این کنگره گفت: چاپ آثار علمی و فرهنگی منتشرنشده آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی، تهیه و چاپ مقاله در شش موضوع محوری این کنگره، تهیه زندگی‌نامه آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی در ۷۰۰ صفحه، انتشار کتاب صوتی، تهیه و چاپ رمان از زندگی این مرجع تقلید، نگارش دو جلد کتاب در رابطه با اخلاق و خانواده ویژه دانشجویان و طلاب و تهیه کتابی از مستندات خطی مانند توصیه‌نامه‌های آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی از جمله اقدامات در دست انجام است.

نصیری‌فرد بیان کرد: تهیه کتاب از مصاحبه‌های شاگردان در دو جلد، تهیه مستند تلویزیونی «حدیث سرو» در دو قسمت ۴۵ دقیقه‌ای، ۱۰ نمایشنامه رادیویی بر پایه زندگی‌نامه آیت‌الله‌العظمی حسینی‌ شاهرودی، تهیه ۶۰ مطلب علمی به کوشش کمیته علمی کنگره و چاپ کتاب عکس‌نوشت از تصاویر این چهره علمی از دیگر اقدامات در دست انجام است.
 


در ادامه این نشست فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکریم مفاخر فرهنگی است.

وی ادامه داد: در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان تصمیم بر این شد هر سال یک کنگره ملی در بزرگداشت یکی از مفاخر فرهنگی استان برگزار شود و در اولین تصمیم در این خصوص برگزاری «کنگره نکوداشت عالم ربانی آیت‌الله‌العظمی حسینی‌ شاهرودی» است.

فلاح با بیان برخی از فعالیت‌ها، اقدامات انجام‌شده و تبیین ابعاد شخصیت علمی، دینی و فقهی آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی یادآور شد: با برگزاری این برنامه و نیز معرفی توانمندی‌ها و مفاخر استان سمنان در سطح ملی با توجه به وجود ستارگان درخشان و چهره های فرهیخته در آسمان استان سمنان در نظر است جایگاه استان سمنان به صورت شایسته در کشور معرفی شود.

فلاح با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید فراوانی در برگزاری باشکوه این کنگره دارد، تولید آثار فرهنگی و محتوای مناسب در این کنگره را نیز از اهداف این کنگره بیان کرد و گفت: ۱۰ تیم ۴‌نفره هم اکنون در حال تدوین تدوین آثار مکتوب در خصوص این چهره دینی و مرجع تقلید بزرگ هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان با اشاره به شرایط کرونا در کشور یادآور شد: در صورت مساعدبودن شرایط کرونا این کنگره به صورت حضوری و در غیر این صورت به شکل پخش زنده از صدا و سیما برگزار می‌شود.

وی افزود: کنگره اصلی نکوداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی‌ شاهرودی قرار است تیرماه 1400 در شهر مقدس قم برگزار شود و پیش‌کنگره آن نیز اردیبهشت سال آینده در شاهرود برگزار خواهد شد.

فلاح ادامه داد: آیت‌الله العظمی سیدمحمود حسینی‌شاهرودی که زادگاه وی روستای قلعه آقا عبدالله شهرستان شاهرود است، در سال 1353 و پس از 112 سال عمر در نجف اشرف به رحمت الهی رفت و در حرم حضرت علی (ع) مدفون است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها