سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
فهرست پیشنهادی محمدرضا یوسفی

محمدرضا یوسفی، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، فهرست پیشنهادی خود را برای خرید از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه هرسال میزبان علاقه‌مندان به کتاب بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه اعم از ناشران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان را چشم‌براه گذاشت تااینکه بالاخره تصمیم به برگزاری آن به صورت مجازی در بهمن ماه امسال گرفته شد. براین اساس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن‌ماه در وب سایت tehranbookfair.ir آغاز به کار کرد و تا ششم بهمن‌ماه ادامه دارد.
 
اما نکته حائز اهمیت، دست‌آوردهای ما از این نمایشگاه و انتخاب درست کتاب‌هایی است که می‌توانیم تهیه کنیم. به همین دلیل در پرونده «پیشنهاد نویسندگان کودک و نوجوان برای نمایشگاه کتاب تهران» به سراغ اهالی این حوزه رفتیم و از آنها خواستیم تا فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را به مخاطبان ایبنا ارائه دهند.
 
محمدرضا یوسفی، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، فهرست پیشنهادی خود را اعلام کرد و گفت: از بین کتاب‌هایی که می‌شود برای خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مخاطبان نوجوان پیشنهاد داد، می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

مجموعه سه‌جلدی «گرگ ماسه‌ای» نوشته اُسا لیند که با ترجمه نامدار ناصر قصری از سوی نشر پریان برای گروه سنی 6 تا 12 سال منتشر شده است. این مجموعه داستان، ماجرای دوستی گرگ خردمند ماسه‌ای است که به سوال‌های مطرح شده و روزمره کودک این داستان پاسخ می‌دهد و با پرسش‌هایی او را به سوی مسائل مهم‌تری سوق می‌دهد. این مجموعه تخیل زیبایی دارد و نویسنده توانسته فضای فانتزی را به‌خوبی درآورد.
 
مجموعه رمان «راهنمای خرابکاری» نوشته عادله خلیفی که از سوی انتشارات خانه ادبیات منتشر شده است. این مجموعه رمان تصویری روایت قشنگی دارد و می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد. «راهنمای خرابکاری» به شهر، قانون‌های شهری و مفهوم شهروندی می‌پردازد و تلاش می‌کند با زبانی طنز، نگاهی انتقادی، خلق شخصیت‌هایی خرابکار و موقعیت‌هایی متفاوت و هیجان‌انگیز، اهمیت رعایت قانون و حقوق شهروندی را نشان دهد.
 
مجموعه دو جلدی «قصه‌های خل و چل» نوشته نوید سیدعلی‌اکبر که از سوی نشر هوپا منتشر شده است. این مجموعه شامل 18 داستان کوتاه درباره دو پسربچه به نام‌های «خل» و «چل» است که در هر داستان ماجراهایی برایشان اتفاق می‌افتد. داستان‌های این مجموعه کاملا متفاوت با یکدیگر است اما شخصیت‌ها ثابت هستند. با اینکه نگاه این دو بچه به واقعیت تخیلی است اما ماجراهایی که برایشان رخ می‌دهد کاملا رئال و واقعی است.

کتاب «افسانه‌های بختیاری» اثر ویکتوریا دقیقیان که از سوی انتشارات کتاب روشن منتشر شده و گردآوری فولکلورهای بختیاری برای کوکان و نوجوانان است. در این مجموعه تعدادی از متل‌های بختیاری با عناوینی مانند «تمتی، برد و گردو، تنبل پا زردآلو، دختر چوپان و شاهزاده، داستان خرس و روباه، گل‌گیس، درخت نارنج، خواهر ملک احمد و شاهزاده قورباغه» گردآمده است. قصه‌ها بیشتر از زبان انسان‌ها روایت شده‌اند. افراد بد قصه‌ها به غول، دیو، جادوگر، روباه، دیوانه یا نامادری تشبیه شده‌اند. در این قصه‌ها نیز افراد تنبل روزی از جلد خود بیرون می‌آیند و با تلاش و توکل به خدا به افراد زرنگ تبدیل می‌شوند.
 
این نویسنده در ادامه تعدادی کتاب تاریخی هم به مخاطبان بزرگسال پیشنهاد داد:
کتاب «تاملی در مدرنیته ایرانی» نویسنده علی میرسپاسی با ترجمه جلال توکلیان که از سوی نشر ثالث منتشر شده است. این کتاب شامل بحثی درباره گفتمان‌های روشنفکری و سیاستِ مدرنیزاسیون در ایران است و نگاه زیبایی به ورود مدرنیته به ایران از نظر جنبه‌های مختلف دارد.
 
«مشروطه ایرانی» نوشته ماشاءالله آجودانی که از سوی انتشارات اختران منتشر شده و ضعف‌های انقلاب مشروطه را به تصویر کشیده است.
 
مجموعه کتاب‌های «ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران» نوشته فریدون آدمیت که می‌تواند اثر جذابی برای علاقه‌مندان به مباحث تاریخی باشد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها