دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
صحیفه سجادیه برای همه ابعاد وجودی انسان حرف دارد/ کتابی که باید بیشتر ترویج شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین آغاز رسمی طرح ملی «یزد نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران»، صحیفه سجادیه را یک کتاب وحیانی با زبان انسانی عنوان کرد و گفت: برای ترویج صحیفه سجادیه در سطح جامعه باید کارهای بیشتری مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ آیین آغاز رسمی طرح ملی «یزد نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران»، امروز 6 بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد و محمدعلی طالبی، استاندار یزد برگزار شد.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه دعا و نیایش، ‌طلب کردن از خدا به اقتضای مصلحت از جانب اوست، گفت: واگویه کردن دردها و نیازها و جستن درمان‌ها و بی‌نیازی‌ها همراه با اخلاص و خشوع در برابر مبدأ خلقت است؛ ‌همگانی، همه جایی و جاودانی است و هرگز به کسی یا جایی یا برهه‌ای خاص اختصاص ندارد؛ ‌جلوه‌ای از توفیق الهی است برای بندگانی که به دلالت خود او با خدا پیوند می‌خورند و در می‌آمیزند و با او در دل یا بر زبان از او خواسته طلب می‌کنند.
 
وی افزود: جان‌مایه دعا بی‌گمان اعتقاد راسخ به مبدأ لم یزلی و ذکر خدا در دل و جان و نیز رجاء واثق به دگرگون شدن سرنوشت فردی و اجتماعی در سایه‌سار اراده الهی است که جز به خواست او هیچ عاملی را نفاذی در کائنات نیست.
 
 
فقهی‌زاده با بیان این که دعا وجه مشترک همه ادیان الهی و جامع اساسی همه باورمندان به مبدا خلقت پیامبران الهی و رستاخیز آدمیان است، اظهار کرد: خداوند انسان را به خواندن و طلبیدن صدا می‌زند. آنانی که شهد شیرین این فضیلت و حقیقت را چشیده باشند آموزگار روشنایی و بیداردلی هستند.
 
وی بیان کرد: صحیفه سجادیه سرشار از نور است. گفت‌وگو از ادب نفس، ادب درس و ادب زبان که گمشده روزگار ما سرچشمه می‌گیرد، در زندگی امروز صحیفه سجادیه سرچشمه هدایت و معرفت است و زندگی مؤمنانه و روشنگرانه را برای انسان به ارمغان می‌آورد. صحیفه سجادیه مرتبه‌ای بسیار بالا دارد و از فرقه گرایی و فاصله‌گذاری ادیان و مذاهب به دور است. راه مقدس و تابناک آموزه‌های ناب الهی و جلوه‌ای پرفروغ بر رفتار و گفتار اهل بیت (ع) است. صحیفه سجادیه نمونه کامل قرآن صاعد، گنجینه معرفت و معنویت و سرچشمه بخش بزرگی از فرهنگ ناب دینی است. این کتاب پرگوهر و سراسر نور همچنان ناشناخته مانده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: معاونت قرآن و عترت در عمل به وظایف خود در جریان‌سازی‌های صحیح فرهنگ اسلامی و با توجه به مهجوریت صحیفه سجادیه، به طراحی طرح ملی پایتخت صحیفه سجادیه ایران اقدام کرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای آن را به دارالمؤمنین یزد سپرد و به همین منظور لوح افتخار نخستین پایتخت صحیفه سجادیه را به مردم آن دیار تقدیم می‌کنیم.
 

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه در سال‌های اخیر یزد کوشیده با سیاستگذاری و همدلی مسئولان سازمان‌های مردمی به سوی توسعه فرهنگ دینی و اجتماعی حرکت کند، گفت: در برنامه‎‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم، یزد را به‌عنوان مرکز رویدادهای مربوط به کتاب و به خصوص کتاب‌های دینی و آیینی و همچنین کودکان و نوجوانان قرار دهیم.
 
وی اظهار کرد: در جشنواره‌های مختلفی که در استان یزد برگزار شده است تلاش شده تا موضوع کتاب و کتابخوانی در الویت قرار بگیرد به طوری که سال گذشته برای اولین بار در جشنواره میراث مکتوب رضوی با موضوع کتاب‌ها و رویدادهای مرتبط با فرهنگ رضوی در یزد برگزار شد.
 
جوادیان‌زاده با بیان اینکه یزد برای پایتختی کتاب جهان در سال ۲۰۲۲ نیز اعلام آمادگی کرده است، افزود: در این شهر از دیرباز خرد و معنویت با هم درآمیخته و تمدنی شکوهمند را به وجود آورده است.
 
وی بیان کرد: با توجه به تعدد دانشکده‌های قرآنی و رشته‌های علوم دینی در استان یزد، امید است با کسب پایتختی یزد به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه، فعالیت‌های شایسته‌ای در این حوزه انجام شود.
 

در ادامه مراسم، محمدعلی طالبی، استاندار یزد با بیان اینکه یزد با داشته‌های غنی خود نیازمند برندسازی در حوزه فرهنگی است، گفت: ما قرن‌ها به عنوان دارالعباده معروف و مشهور بودیم ولی در دهه‌های گذشته با رشد شهرنشینی و صنعتی شدن استان در معرض برخی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی قرار گرفتیم.
 
وی اظهار کرد: امروز این نیاز در تمام استان احساس می‌شود که باید به داشته‌های فرهنگی خودمان بازگردیم و با تأسی به همان داشته‌ها و برندهایی که برای یزد وجود دارد، جامعه را راهبری کرده و در کنار ابعاد مختلف توسعه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و مذهبی نگاه کنیم.
 
طالبی عنوان کرد: در طول سال‌های اخیر هم اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته گفت: شاخص‌ترین این اقدامات پایتخت کتاب ایران بود که استان یزد آن را تجربه کرد و به عینه دیدیم این برند چگونه می‌تواند به گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و رفتن کتاب در عمق جامعه کمک کند.

وی تصریح کرد: اطمینان داریم برند‌های فرهنگی و مذهبی همچون پایتخت صحیفه سجادیه به رشد هرچه بهتر و بیشتر مذهبی استان و الگو شدن یزد در بسیاری از مسائل برای تمام کشور کمک می‌کند.


در ادامه مراسم پس از امضاء و تبادل تفاهم نامه از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار یزد، محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: بستر تاریخی که استان یزد از آن برخوردار است و مردمان این استان با سخت‌کوشی و روح عبادی خود آن را ایجاد کردند، زمینه ایجاد تمدنی اسلامی و ایرانی را در دل کویر فراهم کرد.

وی اظهار کرد: این اقدام پیام فرهنگی یزد و مردم آن را به تمام جهانیان اعلام می‌کند؛ مردمی که نقش مهمی در فرهنگ ناب ایرانی اسلامی داشتند و بزرگان دینی این استان از تأثیرگذارترین افراد در ترویج دین مبین اسلام بوده‌اند.
 
جوکار علمای استان را پرچمداران و نماد دارالعباده دانست و تصریح کرد: امروز که ما به خدمت کردن برای این مردم افتخار می‌کنیم، کتابی را در میان مردم می‌بریم و به دنبال وارد کرذن آن در تمام عرصه‌های زندگی هستیم که تا کنون مهجور مانده است.

آیت‌الله ناصری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد نیز در این مراسم با اشاره به امتیازات صحیفه سجادیه گفت: یکی از امتیازاتی که صحیفه سجادیه دارد این است که به ما می‌آموزد چگونه با خداوند حرف بزنیم و چه چیزی را بخواهیم و چگونه ارتباط بگیریم.

وی اظهار کرد: دعای مکارم‌الاخلاق راهکار زندگی را به انسان نشان می‌دهد و هدفش برقرار کردن ارتباط انسان با خداوند است. صحیفه انسان را به چگونه اندیشیدن وامی‌دارد و باعث می‌شود که انسان در کمال قرار گیرد.
 
نماینده ولی فقیه در استان یزد عنوان کرد: دنیای غرب به دنبال این است که انسان را از مسیر اصلی عبودیت جدا کند و سبک زندگی انسان ها را تغییر بدهد. متأسفانه برخی مواقع می‌گوییم که از معنویت دور شده و به مادیات نزدیک شده‌ایم. از صدسال پیش در برخی از کشورها مسلمانان را از مکتب‌های قرآنی جدا کرده‌اند و برخی از ما از مسیر خدایی دور شده‌ایم و امیدواریم پرداختن به امور قرآنی و ترویج صحیفه سجادیه در دستور کار فعالان قرآنی و نهادهای آموزشی قرار بگیرد تا در این امر شاهد یک تحول بزرگ باشیم. صحیفه سجادیه یک راهنمای ارزشمند برای ما محسوب می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه صحیفه سجادیه یک کتاب جامع است که به تمام ابعاد وجودی انسان می‌پردازد، گفت: صحیفه ویژگی‌ دارد که به همه ساحات وجودی انسان توجه دارد و هر انسانی می‌تواند سهم خود را از آن بردارد. صحیفه سجادیه یک مضمون وحیانی دارد.
 
وی افزود: انسان چهار ساحت وجودی دارد که عبارتند از ارتباط انسان با خود، ارتباط انسان با سایر انسان‌ها، ارتباط انسان با جهان و طبیعت و رابطه انسان با خداوند و این‌که یک اثر بتواند به تمام ساحات وجودی انسان بپردازد بی‌نظیر است. صحیفه برای تمام ابعاد وجودی انسان حرف دارد.

صالحی بیان کرد: صحیفه سجادیه یک کتاب وحیانی با زبان انسانی است. آثاری داریم که با وجود انسان در ارتباط است اما ممکن است روح او را در بر نگیرد، اما صحیفه زبان بشری است که باعث ارتباط انسان با خداوند می‌شود. در مجموع صحیفه یک کتاب جامع دعا است که به تمام ابعاد زندگی انسان توجه کرده است و هر انسانی می‌تواند سهمی از آن را بردارد، چرا که در قالب یک زبان انسانی و وحیانی است.
 
وی عنوان کرد: صحیفه سجادیه به سه حوزه وجودی انسان نیز پاسخ می‌دهد. حوزه اول حوزه معرفتی است. حوزه دوم این است که انسان گاهی نمی‌داند چه می‌خواهد و مشکل بعدی این است که نمی‌داند چگونه آن را مطرح کند. با توجه به این‌که صحیفه سجادیه با چهار ساحت انسان در ارتباط است می‌تواند به این سؤالات نیز پاسخ بدهد. در صحیفه معرفت انسان تصحیح می‌شود حتی انسان می‌تواند رابطه خودش را با انسان ببیند و دقیقاً بیندیشد که چه می‌خواهد. محور بعدی که در صحیفه وجود دارد این است که چه بخواهیم و نکته‌ بعدی چگونه خواستن است. تمام این موارد در صحیفه سجادیه آمده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: صحیفه کتابی است که در اختیار شیفتگان اهل بیت(ع) در طول تاریخ و در کنار انسان‌ها قرار گرفته است. در طول تاریخ اسلام و تشیع کارهای زیادی برای ترویج صحیفه صورت گرفته، اما کارهای بیشتری باید مدنظر قرار گیرد. برهمین اساس در راستای پایتخت‌هایی که برای موارد مختلف در نظر گرفتیم استان یزد را به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه معرفی می‌کنیم، چرا که یزد پایتخت دارالعباده و دارالعلم است و امیدواریم این تجربه باعث اشاعه بیشتر صحیفه سجادیه شود.
 

در پایان این مراسم تابلوی هنری اثر استاد محمدمهدی راضی به مقام عالی وزارت توسط استاندار یزد اعطا شد و همچنین از پوستر طرح ملی «یزد نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران» رونمایی به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها