دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
فهرست پیشنهادی مهدی رجبی

مهدی رجبی، نویسنده نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان، فهرست پیشنهادی خود را برای خرید از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه هرسال میزبان علاقه‌مندان به کتاب بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه اعم از ناشران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان را چشم‌براه گذاشت تااینکه بالاخره تصمیم به برگزاری آن به صورت مجازی در بهمن ماه امسال گرفته شد. براین اساس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن‌ماه در وب سایت tehranbookfair.ir آغاز به کار کرد و تا ششم بهمن‌ماه ادامه دارد.
 
اما نکته حائز اهمیت، دست‌آوردهای ما از این نمایشگاه و انتخاب درست کتاب‌هایی است که می‌توانیم تهیه کنیم. به همین دلیل در پرونده «پیشنهاد نویسندگان کودک و نوجوان برای نمایشگاه کتاب تهران» به سراغ اهالی این حوزه رفتیم و از آنها خواستیم تا فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را به مخاطبان ایبنا ارائه دهند.
 
مهدی رجبی، از نویسندگان و منتقدان ادبیات کودک و نوجوان، فهرست پیشنهادی خود را اعلام کرد و گفت: کتاب‌های زیادی هستند که می‌توانم برای خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مخاطبان نوجوان پیشنهاد دهم که برخی از آن‌ها عبارتند از:

-کتاب «تافی» نوشته سارا کروسان که با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی از سوی نشر افق منتشر شده است. داستان این کتاب درباره دخترانی است که در خانواده مشکل دارند و خانه را ترک می‌کنند و همچنین تاثیراتی که می‌توانند بر خانواده بگذارند و به نظر من کتاب مفیدی برای نوجوانان است.
 
- کتاب «در انتظار یک زندگی طبیعی» نوشته لسلی کانر که با ترجمه فرح بهبهانی از سوی نشر افق منتشر شده است. این رمان پر از لحظات پرمعنی و عواطفی طنین انداز است. آدی رمان در انتظار یک زندگی طبیعی است اما مادرش، وضعیت نابسامانی دارد و آشفته‌حال است. ناپدری سابق و مهربان آدی، هر کاری که از دستش بربیاید برای کمک به آن‌ها انجام می‌دهد، اما ملاقات‌های آدی با او خیلی کم و با فاصله‌های زمانی بسیار زیاد و تنها با اجازه مادر دمدمی مزاجش اتفاق می‌افتند. آدی تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند امید و روحیه مثبت خود و قدرتش را در مواجهه با خطرات و مشکلات حفظ کند و از خودش مواظبت کند. به نظر من مطالعه آن خیلی برای نوجوانان و جوانان مفید است.
 
-مجموعه چهارجلدی «نیما نابغه» نوشته آتوسا صالحی که از سوی نشر افق برای کودکان منتشر شده است. نیما نابغه از آن بچه‌هایی است که زیاد اهل حرف گوش کردن نیست و دوست دارد همه چیز را خودش تجربه کند. اتفاقا معلمشان خانم بالا هم زیاد حوصله‌ درس دادن ندارد و در عوض عاشق ماجراجویی است و برای همین مرتب بچه‌های کلاسش را به گردش علمی می‌برد.
 
نیما ادعا می‌کند که از همه چیز سردرمی‌آورد اما در خلال داستان متوجه می‌شود نیاز به کسب دانش و آگاهی دارد. این مجموعه زندگی معمول بچه‌ها را به‌تصویر می‌کشد و طنز شیرینی هم دارد.
 
-رمان «عروس دریایی» نوشته الی بنجامین که با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی از سوی نشر افق منتشر شده است. کتاب « عروس دریایی » داستان مواجه دختری است به نام سوزی با مرگ بهترین دوستش. کتاب چالشی به نام مفهوم مرگ و فقدان افراد را مطرح می‌کند و کتاب خوبی برای نوجوانان است و بیان می‌کند که چگونه باید با غم از دست دادن مواجه شوند و با آن کنار بیایند.

-رمان «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و مساله دختران را به تصویر می‌کشد و دغدغه نوجوانانی که والدین‌شان از هم جدا می‌شوند و اینکه چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد. زیبای کتاب «زیبا صدایم کن» دختر پانزده ساله‌ای است که در موسسه‌ای زیر نظر بهزیستی زندگی می‌کند. مادر معتادش ازدواج کرده و پدرش به سبب بیماری روانی در آسایشگاه بیماران روانی بستری است. زیبا در روز تولدش به پدر کمک می‌کند تا از آسایشگاه فرار کند و خیلی زود از همدستی با پدرش پشیمان می‌شود.
 
-«گفت‌وگوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره رنگ‌ها» نوشته جمشید خانیان که از سوی نشر افق منتشر شده است. کتاب «گفتگوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره رنگ‌ها» قصه‌ای جذاب و رازآلودست از همراهی و گفت‌وگوی یک صبح تا غروب نوجوان دوازده ساله‌ای به نام رهی با یک خانم نقاش غریب و کمی مشکوک. این کتاب هم درباره مرگ است و داستان حالت تعلیق دارد. کتاب دارای داستانی عمیق و عاطفی است درباره ویژگی‌های روحی آدم‌ها.

-مجموعه «چرخ زمان» اثر رابرت جردن که با ترجمه بهرنگ مافی از سوی نشر پریان منتشر شده و ممکن است از روی آن سریالی مانند بازی تاج و تخت بسازند. و به نظر من برای افرادی که به آثار فانتزی مجموعه‌ای علاقه دارند و دوست دارند شخصیت‌های زیادی را دنبال کنند و در سرزمین‌های شگفت‌انگیز قدم بگذارند، جذاب است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها