دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
فهرست پیشنهادی احمد اکبرپور

احمد اکبرپور، نویسنده نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان، فهرست پیشنهادی خود را برای خرید از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه هرسال میزبان علاقه‌مندان به کتاب بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه اعم از ناشران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان را چشم‌براه گذاشت تااینکه بالاخره تصمیم به برگزاری آن به صورت مجازی در بهمن ماه امسال گرفته شد. براین اساس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن‌ماه در وب سایت tehranbookfair.ir آغاز به کار کرد و تا ششم بهمن‌ماه ادامه دارد.
 
اما نکته حائز اهمیت، دست‌آوردهای ما از این نمایشگاه و انتخاب درست کتاب‌هایی است که می‌توانیم تهیه کنیم. به همین دلیل در پرونده «پیشنهاد نویسندگان کودک و نوجوان برای نمایشگاه کتاب تهران» به سراغ اهالی این حوزه رفتیم و از آنها خواستیم تا فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را به مخاطبان ایبنا ارائه دهند.
 
احمد اکبرپور، از نویسندگان و منتقدان ادبیات کودک و نوجوان، فهرست پیشنهادی خود را اعلام کرد و گفت: کتاب‌های زیادی هستند که می‌توانم برای خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مخاطبان نوجوان پیشنهاد دهم که برخی از آن‌ها عبارتند از:
 
-رمان «سی‌وپنجم ماه مه» نوشته اریش کستنر که با ترجمه سپیده خلیلی از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده است. این کتاب تخیل فوق‌العاده‌ای دارد و تا به‌حال دو فیلم از آثار نویسنده آن یعنی اریش کستنر در ایران ساخته شده است.
 
-مجموعه «دروازه مردگان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی که از سوی نشر افق منتشر شده است. در نوجوانان در این مجموعه هرچند که تاریخی نیست اما در قالب داستان نیم‌نگاهی هم به تاریخ کشور ایران دارند و با فضای وهم‌آلود قاجار آشنا می‌شوند.
 
-مجموعه «بنجامین هیولاکُش» نوشته بری هاچیسون که با ترجمه سحر حدیقه از سوی نشر هوپا منتشر شده است. این مجموعه در عین حالی‌که فانتزی است جنبه‌های روان‌شناختی خوبی دارد و ویژگی‌های فردی بچه‌ها هم در آن لحاظ شده است.
 
-کتاب «داستان بی‌پایان» نوشته میشائیل انده که با ترجمه شیرین بنی‌احمد از سوی نشر چشمه منتشر شده است. این کتاب تکنیک منحصربه‌فردی در داستان‌نویسی دارد و ماجرای بچه‌ای است که قدری ترسو است و بقیه بچه‌های مدرسه او را اذیت می‌کنند. او یکبار دیر به مدرسه می‌رسد. او به انباری می‌رود تا کتاب داستانی که پیدا کرده را بخواند که یکدفعه از عالم دیگری او را صدا می‌کنند که فقط تو می‌توانی ملکه را نجات دهی و به این ترتیب وارددنیای دیگری می‌شود.
 
-مجموعه «نیروهای اهریمنی‌اش» نوشته فیلیپ پولمن که با ترجمه فرزاد فربد از سوی نشر پنجره منتشر شده است. این مجموعه تخیل فوق‌العاده‌ای دارد و هرکدام از شخصیت‌ها حیوان درونی دارند که واقعا در کنارشان است و نویسنده داستان را فوق‌العاده پیش می‌برد.
 
-کتاب «شوالیه‌های کوچک شهر» نوشته رضا زنگی‌آبادی که از سوی نشر هوپا منتشر شده است. در این کتاب جوکی جان بعد از ماه‌ها کار علمی آقای علوم متولد می‌شود. همزمان با ظهور جوکی جان در شهر کویری و کوچک نارپ، زندگی هم آنجا عوض می‌شود. به زودی ادیسون، پله و فیثاغورث شاگردان آقای علوم با جوکی جان رفاقت می‌کنند. پاتوق همه آن‌ها خانه خاله کوکب است. تا اینکه خروس خاله کوکب سوخت اتمی جوکی جان را می‌نوشد و تبدیل به هیولایی خشمگین می‌شود که رودرروی خاله و شوالیه‌هایش می‌ایستد.
 
-«ساندویچ برای نعمت حیدرزاده» نوشته منصور علیمرادی که از سوی نشر هوپا منتشر شده است. این کتاب دارای فضای بومی است و بچه‌ها در این فضا می‌توانند با شرایط زندگی در سایر نقاط ایران هم آشنا ‌شوند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها