یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
نمایشگاه مجازی و کتاب‌هایی که به حال خوب مردم کمک می‌کنند

ایبنا در این گزارش بسته پیشنهادی در حوزه روانشناسی را در اختیار خریداران کتاب قرار داده تا بتوانند کتاب‌های مفیدتری را در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیابند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب‌های روانشناسی از حوزه‌هایی است که همواره مشتری‌های گوناگونی دارد. مردم به دنبال رسیدن به حال بهتر و روزگار خوش‌تر همواره در پی کتاب‌های روانشناسی هستند. امروزه در جامعه با مردمانی روبه‌رو می‌شویم که ناامید، افسرده، پر تنش و استرس هستند و برای راه‌های مقابله با این چالش‌های زندگی به سمت کتاب‌های روانشناسی کشیده می‌شوند زیرا احساس می‌کنند که کتاب‌های انگیزشی در موفقیت آنان بی‌تاثیر نیست و چه بسا هر چه استقبال مردم از این دسته از کتاب‌ها بیشتر شود بازار کتابسازی داغ‌تر می‌شود و برخی از ناشران نیز به انتشار کتابسازی‌هایی در زمینه روانشناسی می‌پردازند تا بتوانند بیشتر کتاب‌هایشان را بفروشند.

ایبنا در این گزارش بسته پیشنهادی در حوزه روانشناسی را در اختیار خریداران کتاب قرار داده تا بتوانند کتاب‌های مفیدتری را در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیابند. این بسته پیشنهادی چاپ نخست و بازچاپ‌های ناشران این حوزه در یکسال گذشته است و دربرگیرنده همه کتاب‌های این حوزه نیست.



کتاب «لازم نیست یک نابغه باشیم» نوشته اوستین کلئون با ترجمه ابراهیم احمدی‌نیا از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. نویسنده با نشان دادن چگونگی پیوستن به بوم‌شناسی نوین استعداد به هنرمندان و نویسندگان، سازندگان و کارآفرینان خلاق با باور مخرب «نبوغ تنها» پایان می‌دهد. این کتاب درباره پیدا شدن با استفاده از قابل جست‌وجو بودن، و استفاده از شبکه به جای هدر دادن، زمان برای شبکه سازی است. نکته کلیدی، فرایند است، نه نتیجه هر چیز جدیدی را هر روز به اشتراک بگذارید (اما به یک هرزنامه انسانی تبدیل نشوید) ذهن یک غیر حرفه‌ای را داشته باشید که امکانات در کجاها، نامحدودند. یک رابط، یک معلم و یک مسیرباز باشید، تلنبار کننده نباشید. دو قاعده بسیار ضرروی و جدید «لازم نیست یک نابغه باشیم» نشان می‌دهد که شما باید آزاد، بخشنده و هنرمندی باشید که بقیه هنرمندان از او سرقت می‌کنند.



کتاب «گندزدایی از مغز: چگونه علم را به یاری بگیریم و از شر افسردگی، خشم، نگرانی‌ها، هراس‌ها و وسواس‌ها خلاص شویم» نوشته فیت‌جی. هارپر با ترجمه علی دیمنه از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. کتاب «گندزدایی از مغز» برای آن‌هاست که یکبند می‌پرسند: «آخر چرا؟» همان‌ها که وقتی بچه بودند، بزرگ‌ترها را با سیل سوالات بی‌پایان شان ذله و دیوانه می‌کردند. همان‌ها که در کودکی تلاش می‌کردند با این سوال‌ها از زندگی بزرگ‌ترها سر دربیاورند و جای خودشان را در آن دنیا پیدا کنند. چون آن «چرا»ی توی سر این‌ها، مهم‌ترین اطلاعات لازم برای زندگی بود. این کتاب برای آن‌هایی است که حالشان از شنیدن نصیحت و توصیه دیگران به هم می‌خورد. برای آن‌هایی است که دنبال راهکار و اطلاعاتی برای سر درآوردن از کار خودشان می‌گردند. شاید هم که خودتان این راه را یافته باشید یا یک روانکاور اسم و رسم‌دار را یافته‌اید که کارش را خوب بلد است و می‌داند نباید به شما امر و نهی کند. در هر دو حالت این را دیگر فهمیده‌اید که مسئولیت این گندی که به زندگی‌تان زده‌اید با خودتان است و در هر حال باید درستش کنید.



کتاب «اصول مذاکره موفق برای زنان» نوشته لی میلر با ترجمه کیومرث یکتا از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. مدل مذاکره در این کتاب سه رویکرد اصلی دارد که در شرایط مختلف می‌توانید از بین‌شان انتخاب کنید: مجاب کردن، همکاری کردن، آفریدن. مجاب کردن یعنی تغییر دادن دیدِ کسی که دارید با او مذاکره می‌کنید نسبت به چیزی که می‌خواهید عرضه کنید. تمرکز این روش بر ارائه کردن ایده‌های شماست، آن هم به صورتی که ارزش چیزی را که دنبالش هستید، بالا ببرید. برای رسیدن به آن هم باید دیگران را مجاب کنید که چیزی که دارید ارائه می‌کنید، به نفع آن‌هاست یا در راستای ارزش‌هایی است که برای آن‌ها اهمیت دارد. این روش، وام‌دار مباحث مربوط به فن بلاغت، زبان بدن و شگردهای سنتی مذاکره است.

هنری وجود دارد به نام هنرِ گرفتنِ آنچه لیاقتش را دارید؛ نام دیگر آن مذاکره است. چه خوشتان بیاید و چه نیاید، باید با این قضیه کنار بیاید. اگر می‌خواهید به آنچه حقتان است برسید، باید مذاکره کردن را یاد بگیرید. هدف ما این است که به خانم‌ها نشان بدهیم که چطور باید به شیوه خودشان مذاکره کنند. لازم نیست از چیزی که می‌خواهید به آن برسید، چشم پوشی کنید. در عوض، استراتژی بچینید. البته گاهی اوقات چشم پوشیدن لازم است؛ اما اگر مذاکره کردن را یاد بگیرید نیازی نیست از چیزهایی که برایتان مهم است، صرف نظر کنید. این یک کتابی ارزشمند، هوشمندانه برای زنان در هر سن و سال که می‌خواهند جایگاه خود را در دنیا پیدا کنند.



کتاب «قانون نالیدن ممنوع» نوشته جان گوردون با ترجمه سیما فرجی از سوی انتشارات نسل نواندیش منتشر شد. این کتاب داستانی زیبا و سرشار از نکته‌های آموزنده درباره به کارگیری شیوه‌هایی مثبت برای تبدیل کردن گله گزاری‌ها به راه حل‌ها، نوآوری‌ها و موفقیت‌ها است. هر گله و شکایتی در واقع فرصتی را برای تبدیل شدن عامل منفی به عامل مثبت نشان می‌دهد. بهانه‌ها همیشه از شکست‌ها و بدبیاری‌های گذشته زندگی نشأت می‌گیرند. جان گوردون در کتاب قانون نالیدن ممنوع می‌کوشد مسیر موفقیت را به ما معرفی کند. در دنیایی که به نظر می‌رسد بسیاری از انسان‌ها بر نیمه خالی لیوان متمرکز هستند، جان گوردون در کتاب قانون نالیدن ممنوع می‌کوشد برنامه‌ای شفاف را مطرح کند که به هر یک از ما کمک می‌کند نگرشمان را بهبود ببخشیم. به کارگیری شیوه پیشنهادی او بی تردید از منفی‌نگری ما می‌کاهد و در محیط شغلی و زندگی خانوادگی ما تأثیری مثبت می‌گذارد. به این ترتیب، می‌توانیم محیط‌هایی را با بهره‌وری بیشتر و تنش کمتر بیافرینیم.



کتاب «هنر دوست داشتن خود» نوشته دفنی‌رز کینگما با ترجمه مریم ملکوتی از سوی انتشارات نسل نواندیش منتشر شد. این کتاب سفری به درون شماست، کشف چگونه گم شدنتان و از دست دادن توانایی دوست داشتن خود است. راهنمای سفر به سوی زیبایی، حسن رفتار و توانایی است که در وجود خود شماست. راه زیبایی است که برای باز یافتن این موارد باید از آن سفر کنید. دوست داشتن خود یعنی قبول داشتن خود و حرمت گذاردن به وجود خویشتن که تکلیف نهایی زندگی است با وجود این که روند کار به نظر پیچیده می‌آید، اما به واقع مساله‌ای غامض نیست. باید در این راه چهار گام ساده بردارید: بی پروا صحبت کنید، عمل کنید، پاکسازی کنید و حرکت کنید.




کتاب «نمی‌گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد» نوشته آلبرت آلیس و لانگ آرتور با ترجمه مشترک شمس‌الدین حسینی و الهام آرام‌نیا از سوی انتشارات نسل نواندیش منتشر شد. این به ما مهارت‌هایی می‌آموزد که با آن فشارها، استرس‌ها و نگرانی‌های موجود را کنترل کرده و در نتیجه زندگی لذت‌بخشی داشته باشیم. در این کتاب هدف این است که به شما نشان دهیم چطور می‌توانید فعال و سازنده و با شور و نشاط و حتی متوقع زندگی کنید و قربانی تلاش‌های خودتان نباشید. ما مجموعه‌ی قدرتمندی از مهارت‌ها را به شما می‌دهیم تا روسا، همکاران، ناظران، همسر، بچه‌ها، والدین، همسایه‌ها، دوستان، عزیزان دیگر وکـسانی که هر روز با آن‌ها سروکار دارید، نتوانند اعصابتان را به هم بریزند. این کتاب دارای 10 فصل میباشد با عناوینی نظیر «چطور به اشخاص و موضوعات اجازه می‌دهیم دکمه‌ی اعصاب ما را فشار دهند»، «باورهای نامعقولی که باعث می‌شود به دیگران اجازه دهیم اعصابمان را به هم بریزند» و 8فصل دیگر که درهمه ی آن ها مهارت هاییست ک به ما می اموزد چطور واکنش‌های افراطی‌مان را نسبت به اشخاص و موضوعاتی که دکمه‌ی اعصابمان را فشار می‌دهند، مهار کنیم.



کتاب «دیگردوستی موثر: رساندن بیشترین خیر، چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می‌دهد» نوشته پیتر سینگر با ترجمه آرمین نیاکان از سوی نشر نی منتشر شد. در این کتاب بيان مي‌شود که ديگر دوستي مؤثر هم يک ايده است، هم سبکي از زندگي که در حال رايج شدن در سراسر دنياست. گاهي اوقات مي‌پنداريم هيچ قدرتي نداريم، اما اين‌طور نيست. حقيقتاً مي‌توانيم دنيا را تغيير دهيم، گرچه دنيا دفعتاً در حد مطلوب ما تغيير نخواهد کرد. بر خيري که شخص مي‌توانيد برسانيد تمرکز کنيد، نه بر مسائلي که باقي مي‌مانند يا حلشان دست شما نيست. کاهش دادن رنج، چه در انسان و چه در حيوانات، مطلوب است، حتي اگر از بين بردن برخي رنج‌ها فعلاً ممکن نباشد. سعي کنيد با بهره‌گيري از روش‌هايي که در اين کتاب معرفي ‌شده است بيشترين خير ممکن را برسانيد، تغييري در دنيا حاصل کنيد، و به بقيه فعالان عرصه ديگر دوستي مؤثر بپيونديد. رفتار و ارزش‌هاي مطلوب فعالان جنبش ديگر دوستي مؤثر در هماهنگي با يکديگرند. اين هماهنگي سبب شده است زندگي پربارتر و کامياب‌تري داشته باشند.


کتاب «انگیزش و هیجان» نوشته رابرت فرانکن با ترجمه مشترک حسن شمس‌اسفندآباد، غلامرضا محمودی و سوزان امامی‌پور از سوی نشر نی منتشر شد. چه چیز در ما ایجاد انگیزش می‌کند؟ این انگیزش از کجا ناشی می‌شود؟ چرا انگیزش برخی از افراد بیش از دیگران است. این پرسش‌ها را اغلب نه‌تنها روان‌شناسان و نظریه‌پردازان انگیزش، بلکه دانشجویان و مردم عادی نیز که علاقه‌مندند بدانند چگونه این نیروی قوی ما را در زندگی روزمره به پیش می‌راند، می‌پرسند. این کتاب عمومی مقدمه‌ای جامع و جذاب را درباره حقایق بنیادی و نظریه‌های اصلی انگیزش انسان در اختیار می‌گذارد. نویسنده در طول کتاب، پرسش‌های عمیقی را مطرح می‌کند که توجه خواننده را جلب و به مطالعه بیشتر علاقه‌مند می‌سازد. فرانکن ساختی مناسب را فراهم می‌آورد که نشان می‌دهد چگونه رفتار از تعامل میان عناصر زیست‌شناختی، یادگیری و شناخت با تفاوت‌های فردی به‌وجود می‌آید. این کتاب براساس پژوهش‌های تجربی، تحقیقات پژوهشگرانی را مورد بررسی قرار می‌دهد که بنیانی وراثتی و زیست‌شناختی، اکتسابی، و فکری و شناختی برای انگیزش و هیجان یافته‌اند. انگیزش و هیجان کتابی بسیار جالب و آموزنده است و مطالب کتاب به‌گونه‌ای بسیار منظم و خواندنی ارائه شده‌اند.



کتاب «شناخت‌درمانی اختلالات شخصیت» نوشته آرون‌تی. بک،‌ آرتور فریمن و دنیس‌د. دیویس و ترجمه جواد خلعتبری، مانا عطاری، شهره قربان‌شیرودی و خیام کاشانی‌نژاد از سوی نشر ثالث منتشر شد. اختلالات شخصیت در بر گیرنده الگوی بادوام و دیرپای مسائل و نشانگان روان‌شناختی در مراجعان است؛ در حقیقت این مشکلات همخوان با خویشتن مراجعان است. نشانگان برای افراد درگیر رنج و ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کند بلکه بیش‌تر برای اطرافیان معضل می‌سازد. افراد درگیر انگیزه زیادی برای همکاری در اتاق درمان ندارند که همین امر  فرایند درمانشان را دچار چالش می‌کند. از آن جایی که مبتلایان اختلال شخصیت دارای مشکلات منش‌شناختی هستند، امروزه  درمانگران بهره‌گیری از  طرحواره درمانی را در  مواجهه با این افراد ترجیح می‌دهند. با وجود این، در کتاب پیشِ رو ده تن از  برجستگان حوزه روان‌درمانگری کوشیده‌اند علاوه بر  بهره‌گیر ی از فنون بازسازی‌شناختی، از تکنیک‌های مصاحبه انگیزشی، ذهن‌آگاهی، ایفای نقش طرحواره‌ای، تمرین‌های تجربی، تصریح ارزش‌ها و... در فرایند درمان بهره برند.


کتاب «ایچی‌گو ای‌چی‌یه: هنر ارزشمند هر لحظه زندگی به روش ژاپنی» نوشته هکتور گارسیا  و فرانسس میرالس با ترجمه آزاده مسعودنیا از سوی نشر ثالث منتشر شد. آگاهی و اطلاع از قانون «ایچی‌ گو ای چی يه» به ما یادآوری می‌کند که تمام لحظه‌هایی که ما با فرزندان و عزیزانمان می‌گذرانیم بی‌نهایت ارزشمند هستند. بنابراين لایق این هستند که ما به آن‌ها ارزش دهیم و تمرین کنیم تا در همه‌ این لحظات شادی را تجربه کنیم. تمرین و تکرار اين قانون به شما این امکان را می‌دهد که یک زندگی شاد و متعالی داشته باشید، بدون اینکه از گذشته خود احساس ناراحتی و دلزدگی کرده و یا نسبت به آینده خود احساس نگرانی کنید. این دقیقا همان معنای شاد زیستن است. طی تمرین‌های اين قانون، شما یاد می‌گیرید که کاملا در لحظه زندگی کنید و در ازای داشتن این هدیه، هر لحظه قدردان باشید. طبق فلسفه قانون «ایچی گو ای چی يه»، توجه کامل به برخی رویدادها و اتفاقات روزمره، کلید اصلی رضایت در زندگی است.





کتاب «پنجاه متفکر کلیدی روان‌شناسی» نوشته نوئل شیهی با ترجمه سارا اسکندری از سوی نشر ثالث منتشر شد. کتاب پنجاه متفکر کلیدی روان‌شناسی تلاشی است برای مرور و بازشناسی آرای روان‌شناسان، عصب‌شناسان، پزشکان، دانشمندان و نظریه‌پردازانی که در طول عمر نه ‌چندان بلند اما بسیار پرفرازونشیب این علم، با دیدگاه‌ها و نظریاتشان دروازه‌های جدیدی را به شناخت جهان درونی انسان گشوده‌اند. روان‌شناسی اقلیم معرفتی گسترده‌ای است با مرزهایی انعطاف‌پذیر و به همین دلیل همواره از سویی در معرض خطر ورود و نفوذ دیگر شاخه‌های علم و معرفت بوده و از سوی دیگر، از حضور این رشته‌های همسایه سود برده است. بنابراین عجیب نیست که متفکران معرفی‌شده در این کتاب هم، علاوه بر روان‌شناسی، به شاخه‌های دیگری از علم همچون فیزیک، پزشکی، ریاضیات، زبان‌شناسی، فلسفه و کردارشناسی تعلق داشته‌اند. این کتاب کوشیده‌ است با تکیه بر سنتی روان‌شناختی، نیمرخ دقیقی از تاریخچه زندگی این متفکران و تأثیر آن بر شخصیت و نظریات آن‌ها به دست دهد. این تلاش بلندپروازانه از سویی متن کتاب را از یک مرور نظری صِرف فراتر می‌برد و از سوی دیگر، همانند رشته تسبیحی، متفکران، آثار و نظریات را در بستری روان‌شناختی به هم پیوند می‌دهد تا خواننده هم قادر به خواندن مجزای فصول باشد و هم بتواند با بازخوانی کلیت کتاب، به درکی بهتر از تاریخچه علم روان‌شناسی و کاربست نظریات آن دست یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها