شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
درخشش مدرسه‌ای نوین که از دوره مشروطه به یادگار ماند

محمدامین ناصح گفت: شهر بیرجند از اوان مشروطه به همت حاکم وقت خود صاحب مدرسه‌­ای نوین موسوم به «شوکتیه» شد، این مدرسه کهنسال در سال 1356 به دانشگاه بیرجند تغییر کاربری داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در حاشیه افتتاح مرکز بیرجندشناسی در یکی از ابنیه تاریخی شهر بیرجند که با حضور استاندار خراسان جنوبی، فرماندار، شهردار و رئیس شورای شهر بیرجند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی برگزار شد، از کتاب «شوکت شرق» با موضوع نکوداشت پیشینه آموزش و پرورش و آموزش عالی در شهر بیرجند رونمایی شد.

شوکت شرق که اخیرا توسط انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به بازار نشر عرضه شد، در واقع «سده‌­نامه دبیرستان شوکتی بیرجند و جشن­‌نامه چهل و چهارمین سالگشت تأسیس دانشگاه بیرجند» است که به اهتمام محمدامین ناصح (عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند) و با مساعدت اداری خلیل خلیلی (رئیس سابق دانشگاه بیرجند) تدوین و با سرمایه­‌گذاری دانشگاه بیرجند همراه با اسناد و عکس‌­های تاریخی متعدد به جامعه فرهنگی کشور و پژوهشگران و علاقه­‌مندان حوزه تعلیم و تربیت ارائه شده است.

این کتاب با بیش 400 صفحه حاوی 35 مقاله منتشرنشده از دانش­‌آموختگان منتخب دبیرستان شوکتی بیرجند (تأسیس 1286 شمسی) از نیم‌­قرن پیش تا سال­‌های اخیر است که هر یک گوشه‌­ای از برکات افتتاح آن مدرسه در مرز شرقی ایران و متعاقباً گشایش دانشگاه بیرجند (تأسیس 1354) را از نگاه خود به تصویر کشیده‌‌اند و به نوعی دغدغه­‌های فرهنگی و حس حق­‌شناسی خویش را نسبت به دست­‌اندرکاران، مدیران و دبیران فقید آن مدرسه تاریخی ابراز کرده‌اند.



با نگاهی اجمالی به فهرست مقالات این کتاب، نام­‌های مشهوری از بزرگان معاصر ایران چون مرحومان سیدمحمد فرزان (منتقد ادبی)، سیدغلامرضا سعیدی (اسلام‌­پژوه معاصر)، محمدحسن گنجی (چهره ماندگار و استاد پیشکسوت جغرافیای نوین دانشگاه تهران) اسماعیل رضوانی (استاد پیشکسوت تاریخ مشروطه دانشگاه تهران)، جمال رضایی (استاد فقید زبان­های ایرانی دانشکاه تهران)، غلامحسین شکوهی (چهره ماندگار و استاد فقید تعلیم و تربیت دانشگاه تهران)، کاظم معتمدنژاد (استاد پیشکسوت علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، مهندس امیرعلی شیبانی (بنیانگذار و مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان)، جعفر راثی (استاد و بنیانگذار ترویج کشاورزی) و... نمایان است که هر یک برای توسعه و پیشبرد تخصص خویش در دانشگاه­‌های برتر کشور همچون پدری دلسوز به تربیت نسل دانشگاهی نخست همت گماشتند. این مهم نشان از تأثیرگذاری مدیران و دبیران پیشکسوت شوکتیه در تربیت دانش‌آموختگانی شاخص، متعهد و صحیح­‌العمل دارد.



محمدامین ناصح گفت: شهر بیرجند از اوان مشروطه به همت حاکم وقت خود صاحب مدرسه‌­ای نوین موسوم به «شوکتیه» شد که به برکت هفتاد سال خدمات مستمرِ آموزشی در آن و تربیت دانش‌­آموختگانی لایق، سطح فرهنگی نواحی جنوب خراسان و بخشی از مناطق سیستان و بلوچستان را به طور مشهود ارتقا بخشید. جمع زیادی از شاگردان سابق آن مدرسه تاریخی بعدها در سپهر علمی و فرهنگی ایران خوش درخشیدند و در کسوت دانشگاهیانی نامدار، مدیرانی توانمند و نظامیانی عالی‌­رتبه، منشاء خدماتی مانا به کشور شدند. این مدرسه کهنسال در سال 1356 به دانشگاه بیرجند تغییر کاربری داد و مدتی بعد این دانشگاه با احداث بناهای مورد نیاز خود در اراضی وسیع شوکت­‌آباد به پردیس جدید (کیلومتر 5 جاده بیرجند به زاهدان) نقل مکان کرد.

کتاب شوکت شرق با مقدمه فرماندار بیرجند آغاز و با دو پیوست شامل فهرست تعدادی از دانش‌­آموزان دبیرستان پسرانه و دخترانه شوکتی در اوایل سده حاضر و همچنین مجموعه­‌ای از اشعار مرتبط با نکوداشت سالروز گشایش این مدرسه و نیز دانشگاه بیرجند پایان می‌­پذیرد.



گفتنی است از محمدامین ناصح پیش­تر آثار دیگری راجع به شهر بیرجند چون کتاب «از شوکتیه تا دانشگاه بیرجند» (1392، ویراست دوم: 1395) و نیز «دولت یاد: تاریخ محلی بیرجند در آغاز سده معاصر» (1395) به زیور طبع آراسته شده است که دولت یاد، اثر منتخب نخستین جشنواره کتاب خراسان جنوبی نیز تلقی می­‌شود. در مراسم رونماییِ کتاب شوکت شرق از اهتمام فرهنگی دکتر محمدامین ناصح در تألیف سه جلد کتاب در حوزه بیرجندشناسی در خلال دهه 1390 شمسی با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها