سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
شهید سلیمانی با الهام‌ به نویسندگان جنگ نرم را فرماندهی می‌کند

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی فلسطین گفت: امروز حاج قاسم سلیمانی با الهام‌بخشی به نویسندگان و هنرمندان جنگ نرم را فرماندهی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سمیه سادات تاجیک؛ نخستین دوره جایزه ادبی فلسطین در پنج بخش داستان بلند، داستان کوتاه، شعر بزرگسال، شعر کودک و پژوهش، روز 29 دی‌ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
 
این مراسم با حضور رضا اسماعیلی، دبیر جایزه فلسطین، محسن پرویز، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مهدی براتی عضو هیئت رئیسه مرکز حمایت از گزینه مقاومت، مجتبی رحماندوست مدیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری و همچنین اعضای هیئت میدره انجمن قلم در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب برگزار شد.
 
محسن پرویز، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران و دبیر جایزه جهانی فلسطین در ابتدای این مراسم در پاسخ به سؤال برخی افراد که گاهی تشکیک ایجاد می‌کنند که چرا ما بحث فلسطین را مطرح می‌کنیم؟ گفت: فلسطین نماد مقاومت است و اگر ماجرای فلسطین با تصاحب سرزمین‌های اشغالی و با محروم شدن سکنه اصلی فلسطین از حضور در سرزمین‌هایشان حل شد، این در واقع رسمیت بخشیدن به تجاوز و حکومت زورگویان است. هر جنایتی اگر انجام شد و ما کوتاه آمدیم، در سطح جامعه جهانی، طبیعتاً اجازه داریم که این اتفاق به شکل بدتر در جاهای دیگر تکرار شود، زیرا اساساً رژیم صهیونیستی در پی سیطره بر مکان‌های جدید است و در واقع یک غده سرطانی است که اگر درمان نشود مشکلات جامعه به راحتی برطرف نخواهد شد.

وی اظهار کرد: زمانی که قرار شد جایزه‌ای برای مقاومت در نظر گرفته شود، تصمیم بر این شد که فلسطین را به عنوان نماد مقاوت انتخاب کنند و عنوان را جایزه فلسطین گذاشتند، چرا که فلسطین نماد مقاومت است و نباید فراموش شود و آن نقطه ثقل اصلی جریان مقاومت است.

رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران عنوان کرد: برنامه جایزه فلسطین با هدف بررسی آثار منتشر شده در سایر کشورها برنامه‌ریزی شد در این راستا مقرر شد در بخش داخلی هم آثاری که چاپ شده مورد بررسی قرار گیرد به همین منظور فراخوانی اعلام شد تا تک داستان‌ها و قطعات شعری که ممکن است اهل ذوق و هنر بخواهند منتشر کنند، جمع‌آوری شود و بعداً در یک مجلد چاپ شود.  
 


وی در پایان گفت: امید است فراخوان و اعطای جایزه فلسطین هر چندوقت تکرار شود و ما دیگران را هم به این کار تشویق کنیم که بعد از گذر از شرایط خاص و بیماری کرونا هرشخص به سهم خودش به حرکت رو به جلوی این جایزه کمک کند.
 
در ادامه مراسم، میثم نیلی با بیان اینکه قصه اصلی، قصه جنگ بسیار عمیق و مبارزه قدیمی میان کفر و توحید است، گفت: درواقع دعوای قدیمی میان حق و باطل است که همواره پیروان آنها در مقابل هم صف‌آرایی کرده و گاهی به قتال کشیده شده است. ولی مبارزه همیشه بوده و هست تا حرکت نهایی جریان حق شکل بگیرد.

وی با اشاره به آیه «ولاتحسبن الدین قتلوا فی سبیل الله امواتا» اظهار کرد: در سال گذشته در همین ایام، سردار سلیمانی را به عنوان فرمانده آزادسازی قدس از دست دادیم، ولی به معنای دیگر جریان آزادسازی قدس تازه حاج قاسم را بدست آورده، امروز حاج قاسم جنگ نرم را فرماندهی می‌کند. حاج قاسمی که در دل‌های نویسندگان و هنرمندان الهام بخش است و این‌ها هرکدام در جامعه خودشان آن فکر و ایده را امتداد می‌دهند.
 
نیلی با بیان اینکه در دوره ما مقیاس جهانی برای افرادی که ادعای حقوق بشر دارند، فلسطین است، عنوان کرد: با این مقیاس می‌توان فهمید کدام جامعه طرفدار حق و کدامیک طرفدار باطل است. به‌نظر می‌رسد باید آمادگی ذهنی در جریان فکری، هنری و رسانه‌ای ایجاد کرد و رسانه‌ها و نویسنده‌های ما می‌توانند نقش درخشانی در این قتال و جهاد فرهنگی که مقدمه پیروزی در میدان سخت است، ایفا کنند.
 
وی افزود: امروز روز نشستن و بی‌خیالی و فریاد نکشیدن و آرام گرفتن نیست، امروز، روز صراحت لهجه انقلابی در برابر کفر جهانی است که به صراحت آبروی خودش را برده است. جریان ادبیات و نشر کشور می‌تواند بخشی از آن صف نماز جماعت پر شکوه در مسجد الاقصی باشد و افتخار کند و در آن نماز جماعت بخشی از عظمت اسلام مهدوی را به نمایش بگذارد.
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین تصریح کرد: در جریان جایزه فلسطین حتماً جمهوری اسلامی و سرمداران و پرچمداران ادبیات انقلاب و مقاومت نقش مهمی ایفا می‌کنند. ما باید برای جریان ادبیات مقاومت پدری و مادری کنیم همانطور که حاج قاسم حامی و الهام‌بخش جریان مقاومت در سراسر دنیا بوده است.
 


مجتبی رحماندوست، دانشیار دانشکده مطالعات جهان در رشته فلسطین نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: فلسطین به معنی واقعی نماد مقاومت شده است و اصل مسأله مقاومت در منطقه، مسأله فلسطین است و اوج مبارزه در منطقه مسأله فلسطین است، چون فلسطین نقطه وصال سه قاره است.

دانشیار دانشکده مطالعات جهان در رشته فلسطین اظهار کرد: جنگ نهایی جهان جنگ بین صهیونیست‌ با فرزندان امام خمینی(ره) است. قدس یک سنگ نشان است که ره گم نکنیم.
 
وی با بیان اینکه زنده‌ترین مقوله مقاومت، مقوله فلسطین است که هر مقاومتی را زنده نگه می‌دارد، افزود: بعضی از کشورها با تغییر حکومتشان، سیاستشان عوض می‌شود. مانند جنگ ایران و عراق که با تغییر حکومت موضع عراق از دشمنی با ایران خارج شد. اما رژیم صهیونیست این گونه نیست و باید منطقه از وجود یهودیان پاک شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی براتی، عضو هیئت رئیسه مرکز حمایت از گزینه مقاومت نیز با اشاره به وضعیت منطقه، آرایش رزمی، رزمایشی که سپاه و ارتش این روزها داشتند و فعالیت‌های جبهه مقاومت گفت: جبهه مقاومت امروز نه تنها معادله بازدارندگی را در برابر رژیم صهیونیست رقم زده بلکه همواره به یک مسأله پای‌بند بوده است و آن مسأله حفظ فلسطین است.
 
وی اظهار کرد: فلسطین برای اسلام یک مسأله اساسی است و یک قطب‌نمایی برای امت اسلامی است که فراموش نشده است و مقاومت اجازه نداده است به محاق رود. در سال‌های اخیر مسائل مختلفی در مقابل مردم فلسطین قرار گرفته است ولی همواره گزینه محور مقاومت پیش‌رونده بوده است. حتی اگر امروز مسأله عادی سازی وجود دارد مردم کشورها به این اقدام نگاه مثبتی ندارند و در دل‌ها و ذهن‌ها هیچ‌گاه فلسطین فراموش نخواهد شد. دشمن نمی‌تواند درک کند روابط بی قید و شرط امت اسلامی یعنی چه. دبیرکل حزب‌الله حمایت‌های ایران از محور مقاومت را خارج از چارچوب بین‌المللی دانست و این نوع روابط را بی‌مثال می‌داند و دشمن از درک این موضوع عاجز است. امروز از تهران تا بلندی‌های لبنان و سوریه و یمن حاج قاسم و شهید ابومهدی المهندس به عنوان فرماندهان محور مقاومت به زندگی ملت‌ها معنا می‌دهد.
 
حجت‌الاسلام براتی عنوان کرد: خون حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس غوغایی در جهان ایجاد کرده و امروز افرادی که ما نتوانسته بودیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم با شهادت سردار سلیمانی، خودشان به صورت خودجوش با پرچم مقاومت مقابل استکبار ایستاده‌اند.  
 
در پایان این مراسم، برگزیدگان معرفی شدند و هدایا و جوایز اهدا شد.
 
برگزیدگان بخش داستان بزرگسال و رمان:
فاطمه بکزاده و مجتبی صفدری
حوریه مشهدی‌ابراهیم

بخش داستان کودک و نوجوان:
هدا حشمتیان

بخش داستانک:
الهام نظام جو، فاطمه یونسی و فاطمه نودهی

بخش قطعه ادبی
حیدری، علی اکبری و ابراهیم قبله آرباطان

بخش شعر بزرگسال
علی سلیمیان، محسن کاویانی، افسانه سادات حسینی و سارا جلوداریان

بخش شعر کودک ونوجوان
ابراهیم قبله آرباطان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها