دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
آمادگی 1200 دفتر پست در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران/ ثبت هر تراکنش بانکی در 5 ثانیه

مدیرعاملان دو شرکت پست و بانک صادرات در دومین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران از آمادگی لجستیکی با پیش‌بینی فعالیت 1200 دفتر پستی ویژه نمایشگاه مجازی و تراکنش خرید در 5 ثانیه برای مشتریان نمایشگاه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دومین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، دوشنبه(29 بهمن‌ماه) در تالار مرحوم عاشوری، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.  
  
حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که صبح امروز، دوشنبه 29 دی‌ماه برگزار شد، درباره مشارکت بانک صادرات، به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: هرچند که نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جایگزین سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست، خوشحالیم در بزرگترین اقدام فرهنگی کشور کنار مجریان برگزاری نمایشگاه حضور داریم.  
 
وی افزود: همه اقدامات برای ارائه خدمات به خریداران کتاب و مشمولان یارانه خرید کتاب پیش‌بینی شده؛ از‌جمله فراهم کردن حداکثر بستر الکترونیکی برای مبادله و خرید. همکاری مشترک به شرکت ملی پست در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تجربه قابل‌توجهی است.
 
شرکت ملی پست با شعار عدالت ارتباطی پای کار نمایشگاه مجازی کتاب آمده است
رمضان‌علی سبحانی‌فرد، مدیرعامل شرکت پست نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه شرکت ملی پست با شعار عدالت ارتباطی در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشارکت دارد، بیان کرد: شرکت ملی پست با همه توان در کنار مجریان نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور دارد تا به‌نحو ‌شایسته بخش لجستیک را هدایت کند.
 
وی با اشاره به افزایش تعداد ناشران به دلیل ظرفیت فضای مجازی ادامه داد: با توجه به اینکه در نمایشگاه فیزیکی حداکثر 1200 ناشر امکان حضور دارند و در نمایشگاه مجازی امکان حضور2000 ناشر وجود دارد؛ بنابراین این نمایشگاه جایگزین سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران نیست و امید‌واریم این شیوه برگزاری نمایشگاه به‌عنوان الگو تعریف شود؛ چراکه موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد. 
 
مدیر‌عامل شرکت ملی پست با اشاره به آمادگی 1200 دفتر پست برای نمایشگاه مجازی فعال شده‌است ادامه داد: جریان اطلاع‌رسانی در شرکت پستی حتی با توزیع پوستر نمایشگاه در دفاتر پست در مناطق روستایی شکل گرفته است. هماهنگی‌های لازم با ناشران سراسر کشور به‌ویژه تهران، برای جمع‌آوری مرسوله‌ها انجام شده‌ است. به ناشران توصیه می‌کنیم از لفاف مناسب برای بسته‌بندی کتاب‌های استفاده کنند که البته از سوی بخش خصوصی تولید شده است.                                      
 
سبحانی‌فرد افزود: در تهران به‌دلیل فراوانی بیشتر ناشران، علاوه‌بر تعیین باجه‌، باجه‌های سیار و خودرو‌ جمع‌آوری، نیز پیش‌بینی شده‌ تا در زمان‌هایی که مشخص شده، برای دریافت بسته‌ها مراجعه شود. کتاب‌های بسته‌‌بندی شده، در مرکز مبادلات قرار می‌گیرد و فرآیند ارسال بعد از تجزیه، آغاز می‌شود. صدور بارکد ویژه برای مشتریان پیش‌بینی شده که بعد از صدور بارکد به مشتری پیام کوتاه ارسال می‌شود در این لحظه است که مسئولیت پست برای توزیع آغاز می‌شود.
 
مدیر‌عامل شرکت ملی پست ادامه داد: مشارکت اعضای اتحادیه جهانی پست در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، وجود ندارد و این مشارکت در ایران نخستین بار است که شکل گرفته.
 
 
 صیدی در پاسخ به ایبنا درباره تفاوت نقش بانک صادرات، به‌عنوان بانک عامل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: تفاوت اصلی در ارائه خدمات بانکی بانک عامل در نمایشگاه بین‌‌‌المللی کتاب تهران با نمایشگاه مجازی کتاب تهران در این است که در نمایشگاه فیزیکی خریدار به درگاه فیزیکی مراجعه در نمایشگاه مجازی به درگاه الکترونیکی مراجعه و به خرید اقدام می‌کند. در سایت نمایشگاه مجازی، درگاه‌‌های پرداخت بانک صادرات وجود دارد برای مشمولان یارانه، کد پیش‌بینی شده‌ است؛ با وارد کردن این کد فرآیند خرید آغاز می‌شود.
 
وی افزود: یکی از اقدامات قابل توجه با همکاری مشترک مجری برگزاری نمایشگاه مجازی و بانک عامل، نام کاربری و کد شناسایی تعریف شده است و با وارد کردن آن‌ها از همان ابتدای ورود به سامانه خرید، به‌طور خودکار فرآیند خرید انجام می‌شود اما برخی افراد ابتدا تمایل دارند در فضای مجازی نمایشگاه به اصطلاح گشتی بزنند و بعد به خرید اقدام کنند.
 
صیدی درباره سرعت تراکنش برای خرید مشتریان گفت: با توجه به اینکه استاندارد سرعت متوسط تراکنش در دنیا 8 ثانیه انجام می‌شود، خوشبختانه در ایران این متوسط 5 ثانیه است؛ بنابراین در 5 ثانیه خرید از نمایشگاه مجازی انجام می‌شود.

تولید 50 هزار لفاف برای ناشران حاضر در نمایشگاه مجازی کتاب
سبحانی‌فرد در پاسخ به این پرسش که دلیل تاکید بر اقدام سریع ناشران در بسته‌بندی سفارش‌‌های خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به اینکه برای 1200 ناشر عضو سامانه پست که برآورد قابل توجهی در اختیار این شرکت قرار داده‌ است، تا امروز و در آستانه برگزاری نمایشگاه فقط 50 هزار لفاف کتاب آمده شده، چیست؟ گفت: تاکید داریم ناشران و مشتریان به ارسال بارکد را به معنای در اختیار داشتن کتاب به دفاتر پستی تلقی نکنند؛ به‌عبارت دیگر به تناسب حجم فروش هر ناشر، آماده‌سازی بسته‌ها نیازمند زمان است. بعد از قرار گرفتن بسته‌های خرید در شعب پست بدون فوت وقت، پیام برای مشتری ارسال می‌شود که چه زمانی بسته به در منزل ارسال می‌شود.
 
وی با اشاره به دفعات مراجعه ماموران پست به دفتر‌های نشر افزود: در روز یکبار برای جمع‌آوری مرسوله‌ها از دفتر ناشران مراجعه خواهیم داشت. برای رفاه حال ناشران، به‌‌ویژه در نقاطی که به‌عنوان نقاط پرتراکم از نظر فعالیت ناشران شناخته می‌شود واحد‌های سیار نیز پیش‌بینی شده است؛ علاوه‌‌براین 6 باجه ثابت ویژه نمایشگاه معرفی شده یکی از وظایف خودرو‌های سیار یکبار مراجعه به دفتر ناشران خارج از نقطه پرتراکم است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برآورد بار ترافیک با توجه به عضویت 1200 ناشر در سامانه پست بیان کرد: ارائه خدمات به 1200 ناشر در روز‌های دیگر سال، برای شرکت ملی پست روال عادی است و با توجه به اینکه یارانه برای خرید از نمایشگاه تخصیص داده می‌شود؛ بنابراین ارائه خدمات پستی نیز متفاوت خواهد بود و مطالبه بیشتر است.
 
سبحانی‌فرد درباره تولید 50 هزار لفاف کتاب برای 1732 ناشر داخلی و عضویت 1153 عضو سامانه پست انتظار می‌رود تمایل به استفاده از خدمات پست داشته باشند، بیان کرد:  50 هزار لفاف براساس پیش‌بینی‌ها تولید شده است اگر ظرفیت‌ها بیش از این باشد از دیگر امکانات مثل تامین نیرو با تعامل با شرکت‌های خصوصی همکار و تاکسی پست استفاده خواهیم کرد.
 
دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دوشنبه(29 دی‌ماه)، با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ رمضان‌علی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران؛ حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.


محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره افزایش مبلغ بن‌کارت‌ها به مشمولان عنوان کرد: ایده و فکر این است که بتوانیم مبلغ بن‌ را افزایش دهیم؛ اما به‌دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای نمی‌توان به‌راحتی این ایده مطلوب را به ثمر رساند؛ البته در تلاش هستیم تا بتوانیم در بخش‌های مختلف در تخصیص بن افزایش داشته‌باشیم، کمااینکه در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نزدیک به 50 درصد افزایش داشته‌ایم. امیدواریم که سال آینده بتوانیم مبلغ بن‌‌ها را افزایش دهیم.
 
وی ادامه داد: مطمئن هستم که توفیقات خوبی از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خواهیم داشت. 

طرح طراوت ارائه خدمت به اهالی نشر است
حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در پاسخ به سوال مفاد تفاهم‌نامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و بانک صادرات، به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه گفت: بر‌اساس این تفاهم‌نامه، بانک صادرات ایران در دو بخش، تسهیل در امور نقل و انتقال وجه و اختصاص یارانه به دانشجویان، هیات علمی، طلاب و اهالی قلم همکاری خواهد داشت و وظایف خود را انجام می‌دهد. بخشی دیگری از فعالیت‌های بانک نیز مربوط به اطمینان از رسیدن مرسوله به دست مخاطب و تکمیل خرید و پرداخت پول است.
 
وی همچنین درباره هدف از طرح «طراوت» بانک صادرات بیان کرد: این طرح از تقاضای کل شروع می‌شود و به ماده اولیه می‌رسد، به این معنا که تخصیص اعتبار، از خرید کتاب آغاز و به‌تربیت به ناشران، چاپخانه‌داران و به‌طور کل به دست‌اندرکاران صنعت چاپ اختصاص پیدا می‌کند.
 
مدیرعامل بانک صادرات ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ درگاه‌های خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران و حمایت از قشر دانشجو و اهالی فرهنگ برای دریافت بن‌ کتاب گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک رویداد فرهنگی است که موجب ایجاد شور و نشاط در جامعه می‌شود. بانک صادرات نیز وظیفه خود می‌داند که در رابطه با این رویداد، بهترین عملکرد خود را داشته‌ باشد. برای خرید کتاب از سایت نمایشگاه، یک درگاه اینترنتی بانک صادرات و یک اپلیکیشن تعریف شده‌است که فرآیند پرداخت را آسان می‌کند.
 
وی ادامه داد: درباره حمایت از دانشجویان برای دریافت بن کتاب نیز باید گفت که حمایت از دانشجویان و مشمولان دریافت بن‌کارت، محدود به چند روز برگزاری نمایشگاه کتاب نیست بلکه باید در طول سال انجام شود؛ چراکه معتقدیم  با بالندگی فرهنگ، اقتصاد کشور نیز توسعه پیدا می‌کند و با طرح طراوت، قطعا کل صنعت نشر تاثیر می‌پذیرد.
 
صیدی همچنین درباره هدف بانک صادرات از انجام اقدامات فرهنگی و مشارکت در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، عنوان کرد: هدف از انجام این اقدامات این است که زمانی که فضای فرهنگی کشور بالنده باشد و چراغ آن روشن باشد، اقتصاد کشور نیز بالنده خواهد بود و بانک صادرات نیز در راستای این امر مهم تلاش خواهد کرد.
 
وی در ادامه اشاره کرد: از ابتدای سال 98 تلاش کردیم که نحوه اعتباردهی را تغییر دهیم که این اعتبار صرفا به ناشر تعلق نگیرد و دیگر بخش‌های صنعت نشر را نیز شامل شود؛ بنابراین طرح «طراوت» بانک صادرات در این راستا اجرایی شد تا تمام زنجیره عرضه و تقاضا صنعت نشر را در بربگیرد.
  
تولید لفاف ویژه بسته‌بندی کتاب ناشران برای پست عایده‌ای ندارد   
رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در پاسخ به سوال گرانی کارتن‌های بسته‌بندی کتاب ویژه نمایشگاه مجازی، گفت: گرانی کارتن‌ها ارتباطی به شرکت ملی پست ندارد؛ بلکه قیمت این کارتن‌ها از سوی  شرکت‌های کارتن‌ساز تعیین می‌شود و عایدی هم برای شرکت پست ندارد. متاسفانه برخی از ناشران نیز از لفاف‌هایی استفاده می‌کنند که استانداردهای لازم را ندارد و موجب آسیب به کتاب می‌شود. برای اینکه هزینه کمتری برای ناشران در خریدن لفاف‌ کتاب حاصل شود، آن‌ها می‌توانند از لفاف‌های نایلونی که قیمت کمتری هم دارد، برای ارسال کتاب‌هایی با حجم کم استفاده کنند.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعداد مراکز پستی برای جمع‌آوری کتاب‌ها عنوان کرد: 9 مرکز پستی سیار و 6 مرکز پستی ثابت، برای جمع‌آوری کتاب‌ها از ناشران در نظر گرفته شده‌است که اگر فراوانی کتاب‌های ارسالی فراتر از انتظار باشد، تعداد این مراکز افزایش پیدا خواهد کرد. در مراکز استان‌ها نیز دفاتر پستی ثابت و سیار در نظر گرفته شده‌است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران عنوان کرد: حدود 1200 ناشر در طول سال عضو سامانه ملی پست شده‌اند و حدود 800 ناشر جدید نیز در ایام نمایشگاه مجازی کتاب تهران با شرکت پست همکاری کرده‌اند. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک کار جمعی است و باید با حضور تمامی نهادها انجام شود.





 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها