شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
آخرین دستاوردهای نانو در کشاورزی

به گفته یک کارشناس، ورود علم نانو به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تولید محصول بیشتر با هزینه کمتر، شده است. کتاب «پژوهش‌های نانوتکنولوژی گیاهان زراعی، غیرزراعی، دارویی و زینتی» به تحقیقات کاربردی در این زمینه می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «پژوهش‌های نانوتکنولوژی گیاهان زراعی، غیرزراعی، دارویی و زینتی» نوشته حسن فیضی، ریحانه عظیمی و محمدکیا کیانیان گل­‌افشانی است که نتایج فعالیت‌های علمی خود و دیگر محققان در سراسر دنیا شامل پایان‌نامه‌ها، مقالات و طرح‌های تحقیقاتی در باب گیاهان زراعی را به رشته تحریر درآورده‌اند.
 
فناوری نانو علمی است که در آن به مطالعه خواص نانومواد و تولید و استفاده از آن‌ها در بهبود بخشیدن خواص و ویژگی‌های مواد پرداخته می­‌شود، چراکه بسیاری از خواص ماده در ابعاد نانومتری، متفاوت از خواص در ابعاد ماکروسکوپی است. کاربردهای وسیع فناوری نانو در مواد، داروسازی، الکترونیک و کامپیوتر، محیط زیست، بیوتکنولوژی، انرژی و کشاورزی آن را به‌عنوان یک حوزه فرارشته‌ای و فرابخشی مطرح کرده است. در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیز ورود این علم باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و زمان، تولید محصول بیشتر با هزینه کمتر، افزایش کیفیت محصولات و بهره‌وری بیشتر نهاده‌ها شده است. 
 
این اثر ضمن معرفی نانوتکنولوژی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران و جهان، به تحقیقات کاربردی در این زمینه پرداخته است.
 
کیانیان و همکاران، مولفان این اثر معتقد هستند که در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، ورود این علم باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و زمان، تولید محصول بیشتر با هزینه کمتر، افزایش کیفیت محصولات و بهره‌وری بیشتر نهاده‌ها شده است. 
 

 
کیانیان از نویسندگان این اثر در گفت‌وگو با ایبنا درباره روند تألیف این اثر گفت: کتاب حاضر، حاصل سال‌ها فعالیت نگارندگان در این زمینه است.
 
وی افزود: سعی شده، از نتایج سایر محققان در سراسر دنیا در زمینه فناوری نانو در کشاورزی و علوم گیاهی بهره لازم برده شود تا بتوان مجموعه ای فاخر در این زمینه ارائه داد. این کتاب می‌تواند مورد استفاده دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های کشاورزی، منابع طبیعی، علوم زیستی و نیز محققان علاقمند به علوم نانو قرار گیرد.
 
کیانیان بیان کرد: این علم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در ایران نوپاست و ضروری است که کشور در کشاورزی و محیط ‌زیست به سمت و سوی استفاده از این علم پیش رود، تا محصولات کشاورزی، دارویی و غیره با هزینه کمتر و کیفیتی بهتر تولید شده و در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرند. با توجه به کمبود آب و خاک مناسب در اکثر نقاط کشور به تبع جغرافیای طبیعی و دخالت‌های انسانی، استفاده از فناوری‌هایی که این مشکلات را مرتفع می‌سازند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.
 
مروری بر فصلها
این کتاب دارای 213 صفحه، 3 فصل، 118 شکل و 79 جدول است. فصل اول به کلیاتی در مورد نانوتکنولوژی و نانوذرات شامل تاریخچه، ابزارهای اندازه‌گیری و کاربردهای فناوری نانو، انواع نانو مواد، آشنایی با ابزارها و روش‌های اندازه‌گیری نانو، نانوزئولیت، نانوبیوچار، نانوهیدروژل، نانوحسگرها، الک‌های نانومتری، اثر نانو ذرات بر بذر و رشد گیاهان و غیره می‌پردازد.
 
فصل دوم به تشریح نانوتکنولوژی و تنش‌های محیطی شامل تنش خشكی، تنش شوری، تنش غرقاب یا نقش اكسیژن، تنش سرما و غیره اختصاص دارد.
 
فصل سوم به نقش نانوذرات بر روی جوانه‌زنی بذر و رشد ارقام زراعی و غیرزراعی شامل گونه‌های زراعی (گندم، جو، ذرت علوفه‌ای، سیب زمینی، چغندر قند، گوجه فرنگی، سویا، ماش)، گونه‌های غیرزراعی یا مرتعی (بروموس کوپه‌داغی، ارزن دم-روباهی، رشادی گوش‌موشی، علف‌گندمی بلند، کاکوتی کوهی)، سبزیجات و گیاهان باغی (ریحان، کلم گل، شنبلیله، زیتون، اسفناج، خربزه، مرزه)، گونه‌های گیاهی دارویی (گون، رازیانه، بادرنجبویه، شیرین‌بیان، زنیان، مریم‌گلی، خارمریم، سرخارگل) و گیاهان زینتی (ژربرا، گل‌راعی، رز و پریوش) می‌پردازد.
 
کتاب «کتاب پژوهش‌های نانوتکنولوژی گیاهان زراعی، غیرزراعی، دارویی و زینتی» در 213 صفحه، به قیمت چهل هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تربت حیدریه راهی بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها